Článek
Vraťme se ale k onomu řevu. Letošní monoposty musí mít minimálně dvě koncovky výfuku. Nová úprava výfukového potrubí má zabránit zneužívání toku výfukových plynů pro zlepšení aerodynamiky vozu. Dojde k rozdělení na dvě, případně tři samostatné části, které povedou odděleně část plynů jdoucích od motoru s turbodmychadlem a zvlášť část pro okruh zplodin, které obcházejí turbodmychadlo.
Tím dojde i k oddělení zvukových efektů a formule tedy budou víc řvát. Oba, případně tři, výfuky nadále budou ústit uprostřed na zádi bez vlivu na výkon vozu, jenž konstruktéři usměrněním toku výfukových plynů zvyšovali. Další změny, týkající se například rozšíření bezpečnostní zóny kokpitu, už nejsou tak podstatné. Významnější je pravidlo, podle něhož bude přísněji trestána jízda mimo trať. Změní se i posuzování výměny motoru a převodovky, podle toho, zda k ní dojde před či po kvalifikaci.
Formát kvalifikace prošel revolucí
Naprosto dramatickou změnou prošla právě kvalifikace. O pořadí se bude rozhodovat vyřazovacím způsobem, když v devadesátisekundovém intervalu vypadne nejpomalejší jezdec. Dál však bitva o pozice na roštu zůstane rozdělena do tří sekcí.
Vraťme se ke stájím a jezdcům. Nový je americký Haas F1 Team. Stáj amerického podnikatele tedy vstupuje do šampionátu o rok později, než původně plánovala. Ze startovní listiny zmizel slavný Lotus, přesněji jeho jméno. Stáj na konci minulého roku za jednu libru převzal Renault, který tak vstupuje na scénu opět jako tovární tým.
Hvězdy září na svých místech
K přestupům velkých hvězd tentokrát nedošlo a ani žádná neskončila. Místo v žádném týmu nenašel Venezuelan Pastor Maldonado. Nováčky jsou Brit Jolyon Palmer, syn bývalého jezdce F1 Jonathana Palmera, který bude řídit jeden z Renaultů. Nové piloty si pořídila stáj Manor, která vsadila na nováčky, Indonésana Ria Haryanta a Němce Pascala Wehrleina.
Rozložení sil je podle expertů jasné. „Mercedes by musel udělat fatální chybu, aby byl dostižen a poražen," konstatoval legendární David Coulthard. Přiblížit by se mu mělo Ferrari, očekává se zlepšení Red Bullu a další pád McLarenu s motorem Honda.
Seriál mistrovství světa automobilů se pojede už po sedmašedesáté. Na programu je jednadvacet Velkých cen, ta první se pojede v Austrálii už o tomto víkendu, poslední na konci listopadu. GP Evropy se pojede poprvé v historii na městském okruhu v ulicích Baku. Po roce se vrací GP Německa, uvidí ji Hockenheimring. Otazník však visí nad GP USA.
Přehled stájí a jezdců pro mistrovství světa formule 1 2016 | |
---|---|
Mercedes | motor Mercedes |
44. Lewis Hamilton (V. Británie) | loňské umístění: 1. |
6. Nico Rosberg (Německo) | 2. |
Ferrari | motor Ferrari |
5. Sebastian Vettel (Německo) | 3. |
7. Kimi Räikkönen (Finsko) | 4. |
Williams | motor Mercedes |
77. Valtteri Bottas (Finsko) | 5. |
19. Felipe Massa (Brazílie) | 6. |
Red Bull | motor TAG Heuer |
26. Daniil Kvjat (Rusko) | 7. |
3. Daniel Ricciardo (Austrálie) | 8. |
Force India | motor Mercedes |
11. Sergio Pérez (Mexiko) | 9. |
27. Nico Hülkenberg (Německo) | 10. |
McLaren | motor Honda |
14. Fernando Alonso (Španělsko) | 17. |
22. Jenson Button (V. Británie) | 16. |
Sauber | motor Ferrari |
9. Marcus Ericsson (Švédsko) | 18. |
12. Felipe Nasr (Brazílie) | 13. |
Toro Rosso | motor Ferrari |
33. Max Verstappen (Nizozemsko) | 12. |
55. Carlos Sainz jr. (Španělsko) | 15. |
Manor | motor Mercedes |
88. Rio Haryanto (Indonésie) | - |
94. Pascal Wehrlein (Německo) | - |
Renault | motor Renault |
20. Kevin Magnussen (Dánsko) | - |
30. Jolyon Palmer (V. Británie) | - |
Haas | motor Ferrari |
8. Romain Grosjean (Francie) | 11. |
21. Esteban Gutiérrez (Mexiko) | 16. |
Pozn. Před jménem jezdce je uvedeno jeho startovní číslo. |