Hlavní obsah

Hegemonie Mercedesu skončí, předpovídá komentátor formule 1

Praha

Při pohledu na výsledky úvodních čtyř Velkých cen letošní sezóny formule 1 by se mohlo zdát, že se tento ročník odehrává v jednoznačné režii jednoho muže: Nika Rosberga z Mercedesu. A že je to právě Mercedes, který se těší ještě většímu náskoku než v předchozích dvou letech. Realita je však hodně odlišná, říká komentátor F1 Tomáš Richtr pro Sport.cz.

Foto: Sport.cz s použitím Reuters

Tomáš Richtr hodnotí průběh letošní sezóny formule 1.

Článek

Stejně jako pohled na obálku knihy neodhalí její skutečný obsah, tak ani v F1 nelze pouhým pohledem na výsledkovou listinu odhalit vše. Skutečnost je taková, že Mercedes má nemalé problémy a je zřejmě pouze otázkou času, než podlehne Ferrari. To je totiž sužováno až nehoráznou smůlou.

Ferrari je pod obrovským tlakem. Ostatně není to tak dávno, kdy se odporoučeli dlouholetý prezident Luca di Montezemolo a z pozice šéfa Gestione Sportiva po několikaměsíčním angažmá také jeho muž, Marco Mattiacci. Na jejich místa nastoupili Sergio Marchionne a Maurrizio Arrivabene. Výsledky jsou na dosah. Ale v Austrálii nečekaný problém s turbem vyřadil Kimiho Räikkönena a v Bahrajnu se pro selhání spalovacího motoru nedostal jeho kolega Sebastian Vettel ani na start!

V Číně se stejný muž, Sebastian Vettel, nechal překvapit Rusem Daniilem Kvjatem z Red Bullu a narazil do kolegy Räikkönena, čímž pozdějšímu vítězi závodu symbolicky řekli: „Tudy, prosím." Vettel nebyl ve své kritice vůči Kvjatovi v právu, ale o závod později v Rusku, na domácí půdě, se Kvjat tentokrát nekontroloval. Dvojím nárazem do Vettela jej vyřadil ze závodu již po startu.

Je úžasné sledovat to zapálení a houževnatost ze strany Ferrari a je zřejmé, že je jen otázkou času, než výsledky přijdou. Proč?

Mercedes jede na krev

Protože dění u Mercedesu dokládá, že jede takříkajíc ‚na krev'. Štěstí je potřeba jít naproti - a v tom dělá Nico Rosberg vše co má. První dvě kvalifikace prohrál, druhé dvě vyhrál. Měl ale srovnání? Neměl, protože vůz Lewise Hamiltona vykázal doposud nejasné technické problémy jak ve třetím závodě v Číně, tak ve čtvrtém závodě v Rusku. Tyto problémy se vyskytují v oblasti systémů rekuperace kinetické energie, kterými jsou moderní vozy F1 vybaveny. Počínaje sezónou 2014 jsou stejně tak důležité jako například samotný spalovací motor.

K čemu jsou Mercedesu ty tisíce kilometrů bez nejmenších problémů, které najel v přípravách na novou sezónu? Stejně tak jako atlet nepodrobí své tělo maximální zátěži v tréninkovém období, ale až ve finálovém závodu, tak ani tým F1 nenašponuje v přípravě svou techniku na hranici únosnosti. To přijde, až když se postavíte tváří v tvář konkurenci, v bitevním režimu prostředí Velké ceny F1. Při GP Ruska měl problémy také vůz vítěze závodu Nika Rosberga, kterému jen tak tak vydržela technika (konkrétně kinetický motorgenerátor rekuperující ‚odpadovou' energii při brzdění). Lewis Hamilton dojel druhý, ale tlak chladicího systému jeho auta spadl na nulu. Mercedes sám to komentoval slovy, že „ani teď pořádně nechápeme, jakým zázrakem dojel do cíle".

Smůla na Hamiltonově straně dokonce u některých skupinek fanoušků vyvolala rozhořčení, že McLaren obhájce titulu mistra světa sabotuje. Není úžasné – navzdory tomu, o jak obří nesmysl se jedná – jaké emoce F1 pořád vyvolává?

A to je teprve začátek. Bitva pokračuje tím nejsladším, klasickou evropskou částí sezóny: Barcelona, Monako, Rakousko, Silverstone, Budapešť, Hockenheim, Spa a Monza. No ano, proložíme to vždy fantastickou GP Kanady a jednou novinkou: Velkou cenou Evropy v ázerbájdžánském Baku. Ale to nemůže být na škodu, že? Tím spíš, když bitva Mercedes – Ferrari nabírá na obrátkách.

Reklama

Související témata: