Hlavní obsah

Enge sní před Le Mans o stupních vítězů, ale je realista

LE MANS

Osmý start ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans čeká o víkendu českého automobilového jezdce Tomáše Engego, který se podruhé představí v hlavní kategorii sportovních prototypů LMP1. Společně s Janem Charouzem a Němcem Stefanem Mückem bude hájit barvy továrního týmu Aston Martin. Před rokem skončili Enge a spol. na devátém místě a tento výsledek by rádi vylepšili.

Foto: BPA/Petr Frýba

Tomáš Enge yvstupuje z prototypu Aston Martin při tréninku na 24 hodin Le Mans.

Článek

"Obrovský úspěch by byl, kdyby se podařilo jednomu z aut nebo nejlépe nám skončit na stupních vítězů. To by se ale muselo stát pár vážnějších věcí konkurentům," řekl Enge.

Favority jsou vozy továrních týmů Peugeot a Audi. "Loni všech jejich šest továrních aut dojelo na prvních šesti místech. Je vidět, že technické problémy moc nemají a ani jezdci nedělají chyby," uvedl Enge před 77. ročníkem, v němž budou zástupci Audi útočit na devátý triumf za posledních deset let a šestý za sebou.

"Kdyby dojelo jedno naše auto do pátého místa, nebo všechny do cíle, byl by to taky obrovský úspěch," řekl jediný Čech, který se představil v závodě formule jedna. Spokojen by byl i s vylepšením loňského devátého místa. "Samozřejmě, že bychom je rádi překonali. Jak ale říkám, jsme si plně vědomi konkurence. Toho, že auta s dieselovými motory mají určitou technickou výhodu. Myslíme si, že pořád budou mít navrch a jsou rychlejší," podotkl Enge.

 V dubnu v Barceloně se jim podařilo vyhrát

Optimismus dodávají trojici Enge, Charouz a Mücke výsledky v letošní sezóně, v níž startuje v seriálu okruhových vytrvalostních závodů Le Mans Series. V dubnu v Barceloně se jim podařilo vyhrát, v květnu ve Spa skončili třetí.

"Dodává nám to o trošku více naděje než loni. Na druhou stranu ale víme, jak se představil Peugeot na dvanáctihodinovce v Sebringu na začátku roku, kdy jeli rychle jako v loňském roce, i s těmi omezeními. Ve Spa byli opět rychlejší v kvalifikaci než před rokem a to nejeli naplno, protože tam nebylo Audi. Až tady (v Le Mans) pojedou na plný výkon a ukáže se, že mezi dieselovými a benzinovými motory je pořád rozdíl," podotkl Enge.

Vozy s naftovými motory kralují v posledních letech vytrvalostním závodům a jejich nadvládu podle všeho neukončí ani úpravy pravidel pro letošní rok, které je znevýhodnily oproti benzinovým motorům. Nově mají snížený výkon, jsou o 30 kg těžší a při tankování musí používat hadici s menším průměrem.

Pravidla pro zastávky v boxech

"Je pravda, že předpisy je určitým způsobem znevýhodňují. Loni byl Sarrazin v kvalifikaci o osm vteřin rychlejší čas než my, to je na jedno kolo strašně moc. Pokud se letos ten rozdíl snížil na polovinu, tak to bude úspěch. I s omezeními, která dostali, to pořád nebude stačit na to, abychom s nimi napřímo bojovali," uvedl realisticky dvaatřicetiletý pilot.

Novinkou pro všechny týmy budou pravidla pro zastávky v boxech. Od letoška platí, že pneumatiky na voze mohou měnit pouze dva mechanici s využitím jediného pneumatického utahováku. Výměna gum může začít až po dotankování paliva. Až v okamžiku, kdy se mechanici starající se o pneumatiky vrátí do boxu, mohou na voze začít pracovat další čtyři členové týmu, kteří mají na starosti další údržbu vozu. Jednotlivé zastávky v boxech by měly být asi o patnáct vteřin delší a týmy by neměly tak často měnit pneumatiky.

"S tím nemám problém. Je to boj pro týmy, aby nastavily auto co nejšetrněji vůči gumám. Abychom na nich dokázali odjet tři až čtyři stinty, což peugeot i audi pojedou. Tady v Le Mans je jeden stint, tedy čas, který odjedeme na jednu nádrž, asi dvě hodiny," dodal Enge, který na slavném závodě pětkrát zajel v kvalifikaci nejrychlejší čas v kategorii vozů GT1 a v roce 2003 ji vyhrál.

Reklama

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články