Hlavní obsah

Poprvé mám strach, říká šéf GP Ondrašík

PRAHA

Závodil před tribunami starého Wembley, za Oxford jezdil se slavným Dánem Nielsenem v britské lize, opakovaně se dokázal dostat do světových finále, ale i jako organizátor velkých klání se Petr Ondrašík vepisuje do plochodrážní historie. Na pražské Markétě se pod jeho ředitelováním jede v sobotu pojedenácté v řadě Grand Prix, jeden z dílů prestižního seriálu.

Foto: Aleš Suchánek

Ilustrační foto

Článek

„Ostudu jsem myslím na dráze nedělal, ale každý chce být mistrem světa, a to jsem nebyl, takže větších úspěchů jsem dosáhl asi v organizaci,“ srovnává Ondrašík. Pražská GP je rekordmankou.

Ale její ředitel přiznává, že snad poprvé cítí jako organizátor strach. „Jestli si špička začne vyřizovat účty za nedávný Světový  pohár, nemusí to dobře dopadnout," obává se mimořádně ostrých soubojů po týmové řežbě v Polsku.

Sám kdysi plochodrážní bitvy rázně opustil. „Na Tomíčkově memoriálu v pětaosmdesátém jsem vyjel v tehdejší konkurenci parádní třetí nebo čtvrté místo a uťal jsem to,“ ohlíží se. Ač vystudoval práva, dal se na funkcionaření. Napodobil řadu jiných, kteří u plošiny zůstali. S Milanem Špinkou působí na Markétě. Dán Ole Olsen šéfuje celé GP, pardubický Evžen Erban stojí za Zlatou přilbou. „Do ploché se moc lidí zvenku nehrne, zůstávají ti, co na motorce něco prožili,“ ví Ondrašík.

Jako z jiného světa vypadají dávné příhody. Motocykl byl doma na Moravě jeho hlavním dopravním prostředkem, dlouho trvalo než si pořídil auto. Ale hlavně na motorce závodil. Zato od konce kariéry závodní stroj projel jen jednou. „Když Markéta slavila 30. výročí existence v roce 1987. Ono není radno sedat jen tak na speciál, do zatáčky musíte pod plným plynem, plochá se nedá jet pomalu rekreačně a člověk se pak může jen divit, co to s ním dělá. Svezu se leda na dovolené, když si půjčím něco úplně obyčejného,“ říká Ondrašík, jemuž plochá zůstala v rodině. Adrenalin mu zvedá závodící syn.

S dravostí, kterou poznal na oválech, se hnal za tím, aby se v Praze jely významné závody. Šlo to ztuha. Pamatuje, že mu hvězdy stály opřené o futra kanceláře a pak zklamaně odjížděly. Pršelo, Velkou cenu Prahy zkraje 90. let to zničilo. Ale v roce 1997 to přišlo. Vysněná Grand Prix! „Vydařilo se to a v seriálu jsme zůstali."

Zažil pak chvíle potěšení, ale i momenty, kdy mu běhal mráz po zádech. „Nejpříjemnější byl ročník, kdy se jelo před novou tribunou v roce 2002, nejhůře bylo před třemi roky. Vypadalo to na fiasko, ale bláto po dešti se povedlo nadlidským úsilím dostat z plochy a jelo se, snad nás letos komplikace nepotkají."

Kde často vidí GP
Praha dosud 10 závodů, Bydhošť a Vratislav 9, Vojens 8, Cardiff 7. Celkem se jelo už ve 26 městech 12 zemí. Jedenáctá pražská GP ČR se jede v sobotu v 19 h.

Reklama