Hlavní obsah

Motocyklista Macek se vydá na Dakar jako člen továrního týmu

PRAHA

Jeden start na Rallye Dakar stačil českému motocyklistovi Martinu Mackovi, aby upoutal pozornost elitních stájí a podařilo se mu něco, o čem jeho krajané většinou pouze sní - vydá se na slavnou pouštní soutěž jako člen továrního týmu Yamaha Europe. K dispozici tak bude mít maximální možnou podporu včetně osobního mechanika.

Foto: Sport.cz

Motocyklista Martin Macek během přípravy na Rallye Dakar.

Článek

Bývalý endurový reprezentant tak má dobré výchozí podmínky, aby se mohl na jubilejním 30. ročníku rallye pokusit vylepšit loňské patnácté místo.

"Samozřejmě, že cíle jsou vyšší. Jsou tam i tlaky od Yamahy Europe, která ode mě chce nějakým způsobem výsledek. Potěšilo mě ale, že ve smlouvě žádné číslo není. Je tam jediná věta, že mám udělat maximum pro výsledek pro tým i značku," řekl Macek v rozhovoru pro ČTK. Osobně však pomýšlí na pozice kolem desátého místa. "Nebudu se mít na co vymlouvat. Už loni jsem říkal, že jdu na Dakar závodit, ne ho jen dokončit. Letos je to stejné," podotkl devětatřicetiletý motocyklista.

Velkou radost má i ze stroje Yamaha WR450F, upraveného do takzvaného pouštního kitu. "Loni jsem měl amatérsky postavenou motorku. Když to porovnám, tak je to jako Trabant a Mercedes, takový je to rozdíl. Tohle je plnohodnotná fabrická motorka a věřím, že to bude raketa," radoval se Macek.

Netajil se, že jej nabídka Yamahy hodně zaskočila. "Bojoval jsem o to celý život v enduru a vím, jak je to těžké. Nikdy jsem ale nečekal, že dostanu domu email, kde mě osloví nějaký manažer z Yamahy a zeptá se, jestli bych nechtěl být náhodou členem továrního týmu. Jako kdyby napsali do krámu o housky," popisoval Macek okolnosti, které předcházely říjnovému podpisu smlouvy.

Macek nechtěl být moc hrr

Po prvním oslovení prý ale Macek pár dní s odpovědí počkal. "Aby to nevypadalo, že jsem moc hrr," smál se český závodník. Až poté vyrazil do Amsterodamu, kde se vše dohodlo. "Byl jsem nadšený, když jsme se tam sešli v centrále Yamahy a stál jsem tam vedle (Valentina) Rossiho a dalších skvělých pilotů," přiznal.

Zatímco v minulém ročníku startoval Macek s číslem 133, tentokrát bude mít mnohem nižší číslo. A to díky svému umístění. Hned od začátku tak bude mít šanci závodit s nejlepšími, na což se těší. "Člověk okouká další vychytávky, které oni mají. Já tam jedu teprve podruhé a pokud tam člověk není desetkrát, tak nemá zkušenosti. Pořád bude co okoukávat a jsem rád, že jsem se mezi ně dostal. Netajím se tím, že bych s nimi chtěl závodit o stupně vítězů," řekl Macek, který je historicky druhým nejúspěšnějším Čechem v kategorii motocyklů. Lepší než on byl pouze v roce 1998 Stanislav Zloch, který byl tehdy desátý.

Angažmá v továrním týmu Mackovi pomohlo i k lepší přípravě. Například v říjnu absolvoval testování přímo v Tunisku, kde najezdil více než dva tisíce kilometrů v písku. "To bylo hodně přínosné. Jinak ale v přípravě nebyl extrémní rozdíl. Připravil jsem se na věci, se kterými jsem se loni vyloženě trápil. Fyzické stránce jsem dal více, ale na motorce trénuju stejně jako loni," uvedl Macek.

Nadcházející 30. ročník bude hodně těžký a Macek si je toho vědom. "Pro pořadatele je výzva každý Dakar. Je jedno, kolikátý je. Určitě ale chtějí opět docílit toho, že Dakar je nejtěžší závod světa, který dojede jen pár jedinců. Podle rozpisu etap to bude dost brutální a lidi si sáhnou na dno," očekává Macek.

Reklama