Článek
Jak došlo k vašemu vstupu mezi elitu motocyklového sportu?
Kubatura MotoGP je absolutním vrcholem motocyklového sportu a mě vždycky lákalo dostat se mezi elitu. Když nazrála doba, šel jsem do toho.
MotoGP je jednostopou obdobou formule 1 a spolyká ohromné množství peněz. Jak jste na takový projekt sehnal finance?
Když chci něco dokázat, musím samozřejmě investovat a jako každý podnikatel i zariskovat. Účast v MotoGP přijde na pět miliónů eur, a proto jsem musel sehnat sponzorskou podporu. Hlavním partnerem je rakouská sázková společnost Interwetten, s níž mám několikaleté zkušenosti. Pomohla nám i Honda a další sponzoři.
Jakým způsobem jste postupoval při sestavení týmu?
Tým je úplně nový, v Praze ho provozuje firma Paddock, dílny jsou v Karlových Varech. Máme pestré mezinárodní složení. Vybíral jsem z lidí, kteří už mají v motocyklovém sportu něco za sebou.
Podle jakých kritérií jste angažoval jezdce?
Spolupráce s Hirošim Aoyamou se zrodila docela náhodně. Při komunikaci s Hondou vyšlo najevo, že je volný, a pak jsme si plácli. I když pro něj přechod do královské třídy nebude jednoduchý, věřím, že do určité míry dokáže navázat na loňské výkony. Původně jsem chtěl i Thomase Lüthiho, ale ten stejně jako Lukáš Pešek ještě na MotoGP nemá. Letos pojedou novou třídu Moto2 a oběma přeji, aby se prosadili. Moje spolupráce s Lukášem skončila, Thomase zastupuji jako manažer.
Není obtížná spolupráce s japonským jezdcem?
Kdepak. Musím ho pochválit. Hiroši je obrovský pracant a velice svědomitý mladý muž. Nikdy neodejde od nevyřešeného problému, vždycky trpěli vyčká dokud není všechno hotové. Klidně vydrží s techniky vysedávat v boxech dlouho do večera. Je to skromný, ale zároveň veselý člověk.
Jaká je s ním komunikace?
On je takový evropský Japonec. Žije v Barceloně a mluví obstojně anglicky. Komunikace funguje bezvadně.
Jaké jsou vaše ambice?
Máme za sebou všechny testy. Tým i jezdec fungují bez problémů. Samozřejmě máme určité rezervy, hlavně se trochu pereme s novým modelem Hondy. Má nový motor i podvozek. Takové starosti ale mají všichni, kdo se k těmto strojům dostali. Nevíme, co nás v sezóně čeká. Určitě to bude hodně práce. Jsme plni očekávání, a to je na tom moc pěkné.
Co vám napověděly předsezónní testy?
Při druhých jízdách v Sepangu se Hirošimu docela zadařilo, ale naposledy v Kataru to už tak slavné nebylo. Trochu si stěžoval, že by jako nováček potřeboval větší testovací porci, ale s tím se nedá nic dělat. Všichni měli stejné podmínky a čas.
Aoyama není jediný nováček. Z loňských dvěstěpadesátek se do MotoGP přesunuli i Alvaro Bautista, Hector Barbera a Marco Simoncelli. Jak se mohou takoví jezdci v první sezóně zviditelnit?
První rok pro ně bude hlavně o učení. Za nováčka musíme považovat i šampióna superbiků Bena Spiese a Aleixa Espargara, kteří si už MotoGP sice vyzkoušeli, ale letos mají před sebou premiérovou sezónu.
Může vůbec někdo z nových pilotů nějak ohrozit slavné šampióny, jako jsou Valentino Rossi, Casey Stoner nebo Nicky Hayden?
Šanci konkurovat motocyklovým hvězdám má snad jedině Američan Spies. Ten je dostatečně rychlý a ze superbikových soubojů ostřílený. Mým přáním je, aby se Hiroši dostal do top ten. V prvním závodě to je asi nereálné, ale věřím, že se mu to povede během roku.
Nemáte obavy právě z úvodního závodu, který se jede v Kataru pozdě večer pod rozsvícenými reflektory?
Pro závodníky to problém není. Potmě už na Losailu dvakrát startovali a koncem března tam navíc testovali. Na první Velkou cenu se můžeme jen těšit. Na nasvíceném okruhu vypadá závod nádherně a budou z něj krásné fotky...