Hlavní obsah

Abraham před startem šampionátu: Chce to vyšší maximální rychlost

V předvečer letošního mistrovství světa silničních motocyklů věnuje čtrnáctý muž loňského účtu dvěstěpadesátek Karel Abraham veškerou pozornost posledním přípravám motocyklu RSV pro nově vypsanou třídu Moto2. Letošní novinka odstartuje sezónu stejně jako stopětadvacítky a MotoGP nedělní Grand Prix Kataru pod rozsvícenými reflektory okruhu Losail.

Foto: www.karelabraham.com

Karel Abraham během testování stroje RSV v Jerezu.

Článek
Fotogalerie

Abrahamův italský stroj RSV je výslednicí několikaměsíčního hledání brněnského týmu Cardion AB Motoracing. „Napřed to vypadalo, že nám podvozek pro třídu Moto2 postaví Aprilia, pak jsem zkoušel stroj anglické firmy FTR, ale nakonec jsme se domluvili s týmem Aspar Jorge Martineze,“ vysvětlil poněkud klikatou cestu ke své letošní jednostopé zbrani student práv na Joštově akademii.

Spolupráce s týmem, kterému šéfuje bývalý mistr světa Martinez, vytváří Brňanům v mnohdy spletitém zákulisí světového šampionátu „diplomatickou“ oporu. Tak vzniklo i společné česko-španělské rozhodnutí zvolit stroje RSV. Je třeba připomenout, že Martinezem dirigovaná jezdecká sestava není žádný čajíčkový odvar. Za Aspar tým pojedou Moto2 králové stopětadvacítek z minulých dvou sezón: Francouz Mike di Meglio dobyl nejvyšší stupínek nejslabší kubatury v roce 2008, jeho nynější španělský stájový kolega Julian Simon uchvátil žezlo téže třídy loni.

Třetím časem z testů se nenechává oblouznit

„Po skončení posledních IRTA testů v Jerezu se v našem boxu sešlo hodně lidí včetně Martineze, Simona a di Meglia. Vedly se dlouhé debaty o tom, co na motocyklech RSV ještě vylepšit. Problémem je top speed, který máme o deset kilometrů nižší než ostatní. Myslím, že příčiny vězí v aerodynamice. Před měsícem Italové slíbili, že motorky „ofoukají“ v aerodynamickém v tunelu, ale nedošlo k tomu. Ani nevím proč,“ krčí rameny Abraham.

Nijak se nenechává oblouznit třetím nejlepším časem, kterého dosáhl v nabitém jezdeckém poli v Jerezu. „Předjel mě Španěl Elias, já se za ním vyvezl a byl z toho superčas,“ vysvětluje brněnský jezdec stručně svůj překvapivý kousek. Předtím si však on i mechanici protrpěli své. Přestože do Jerezu dorazili s nastavením osvědčeným z předcházejících testů, Abraham si v prvních dvou dnech připadal jako krotitel divokého býka. „Předek motorky hrozně skákal, zadek zase klouzal. Potom jsme změnili pérování, ještě pár dalších věcí a problém zmizel,“ zmiňuje dvacetiletý Abraham jedno z četných technických martyrií.

Šestistovkové motory Honda se losují z pytlíku

Během prvních testů v Jerezu si Brňan po delší době připsal pád, který prý však lze zařadit do kategorie užitečných. „Mechanici alespoň poznali, co na motorce při takovém pádu drží a co ne. Ono je důležité poznat i takové věci,“ usmívá se Abraham, jehož novou stáíjovou administrativní koordinátorkou se stala nyní  už bývalá gymnastka Jana Komrsková.

Testy ve Valencii pak zase konečně utnuly zdlouhavé improvizace, kdy týmy nouzově nasazovaly do nových rámů buď sériové šestistovkové motory nebo převzaté ze strojů třídy Supersport. Z pytlíku si zástupci stájí losovali ostré agregáty Honda 600, které publikum určitě oblaží sugestivní zvukovou kulisou. „Zní tak trochu jako motory třídy MotoGP,“ nachází přirovnání Abrahamův mechanik Martin Havlíček. Všeobecně se od třídy Moto2, poháněné čtyřtaktními identickými motory, očekávají vyrovnané souboje bezmála čtyř desítek přihlášených jezdců.

„Poslední dny před Katarem nás čeká ještě strašně moc práce. Myslím, že to samé by řekla  většina dalších týmů. Při testech v Jerezu se nás dvacet vešlo do jedné vteřiny, ale jak bude třída Moto2 skutečně vypadat, poznáme až tak po čtyřech závodech,“ míní nositel motorkářské přezdívky Abaja.

Reklama