Rubriky:

Motocykly

Dojede si motocyklový fénomen Valentino Rossi podesáté pro silniční titul?

8. dubna 2010 11:23 - PRAHA

Vedle fotbalistů není v Itálii slavnějšího a lépe placeného sportovce, než je motocyklový závodník Valentino Rossi. Jeho ohromná popularita ještě stoupla loni na podzim, kdy získal další titul mistra světa v královské kubatuře MotoGP. A protože se jednalo už o jeho celkově devátý zářez do pažby, čeká se, jestli letos své výjimečné působení ve světovém šampionátu nezaokrouhlí.

 

www.motogp.com

Během loňské sezóny se posunul i ve statistikách motocyklového šampionátu a jednoznačně se zařadil mezi jeho legendy. Třeba na stupních vítězů stanul ve 163 případech, což je absolutní historický rekord. Ve sledovaném žebříčku celkového počtu vítězství v Grand Prix pilot nosící přezdívku „The Doctor“ ještě za svým neméně slavným krajanem Giacomem Agostinim zaostává, výher v nejsilnější třídě už má nejvíc a v pořadí titulů je třetí.

Statistiky by jednatřicetiletá hvězda jezdící celou kariéru s číslem 46 ráda rozšířila, ale Rossiho vždycky víc zajímá aktuální dění a konkrétní cíl. Během zimní přestávky ale pronesl několik protichůdných výroků, takže o jeho budoucnosti zavládly určité pochybnosti, a naznačil, že v jeho sportovním životě může dojít ke změnám.

Nedá se rozhodovat podle emocí

Letos mu totiž končí smlouva s Yamahou. V této souvislosti jednak uvedl, že je spokojený se současným stavem a chce jednat o prodloužení smlouvy. Na druhou stranu však přiznal, že zvažuje nabídku od konkurenční Ducati a působení v italské stáji by pro něj mohlo být vyvrcholením skvělé kariéry. Jeho úvahy vznikly i v souvislosti s tím, že se ve stáji Fiat Yamaha musí potýkat s velice zdatným a ambiciózním konkurentem, kterým je dvaadvacetiletý Španěl Jorge Lorenzo.

Další možností jeho závodnické éry by byl odchod do automobilových soutěží, což už poněkolikáté zopakoval. S rallye stejně jako i s testováním formule 1 má zkušenosti. Přestup do monopostu ovšem zcela vyloučil. „Na něco takového jsem už určitě starý, ale na jakékoli jiné sportování se cítím naprosto fit. Musím se rozhodnout, co bude dál. Rád bych to oznámil v polovině roku...“

Při vyhlášení ankety Laureus World Sportsman of the Year v Abú Zabí musel Rossi na otázky podobného typu chtě nechtě znovu odpovídat. Nejdříve se vyjádřil poněkud obecně, že má touhu dál závodit, ale pak konkretizoval zmiňované námluvy s Ducati. „Ital na italském stroji, to by jistě bylo symbolické, fanoušci by byli nadšení, ale ve finále se nedá rozhodovat podle emocí. Vždyť i Yamaha je tak trochu italská. Dřív než se člověk k něčemu rozhodne, musí zvážit, jestli odchází tam, kde se bude cítit lépe než na původním místě. Asi zůstanu u Yamahy, protože kdybych odešel, vypadal bych po těch letech jako zrádce...,“ sdělil.

Líbánky v Karibiku

Možné je, že do Rossiho rozhodování zasáhla i jeho nová přítelkyně. Pětadvacetiletá studentka fakulty zubního lékařství Marwa Klebi se s Valentinem seznámila loni na podzim při jeho pobytu v Pesaru na jadranském pobřeží. Poznali se v baru, kde si mladá Tunisanka přivydělávala ke studiu. Byla to prý láska na první pohled a Rossi jí podlehl. Jejich vztah se prohloubil do takové míry, že došlo k zasnoubení a k desetidenním „dovolenkovým líbánkám“ na karibském ostrůvku St. Martin, které neunikly všudypřítomným paparazziům.

Pro motocyklové Grand Prix je Rossi nejen největším symbolem a ikonou, která jako jedna z mála přesahuje rámec silničního šampionátu, ale zároveň i nejcennějším obchodním artiklem. Postupně se stal mistrem světa v kubaturách do 125, 250, 500 ccm a MotoGP. Zároveň však svými klukovinami a rozpustilým chováním zkraje bohaté kariéry přitahoval média a svět velkých cen by měl být za to „Malému princovi“, což byla podle dětské tvářičky jeho první motorkářská přezdívka, vděčný.

Rossi se na každé velké ceně snaží publikum něčím překvapit. V Británii se před lety objevil v převleku Robinna Hooda, Rakousko překvapil jako Superman, doma zapózoval s nafukovací pannou v podobě modelky Claudie Schifferové. Když získal v Brně první titul, připnul si na záda velikou jedničku s nápisem Rossifumi (Rossiho duch).

Stoner a Lorenzo největšími soupeři

Výstřelků v jeho repertoáru časem pomalu ubývalo, i když na ně nezapomíná, protože je rád středem pozornosti. V Brně o několik let později demonstroval svůj tehdejší konflikt s italskými médii převlekem do trestaneckého úboru. Na tiskovku ve Valencii přišel v kudrnaté ženské paruce, po italské GP vystoupil na pódium v triku s nápisem Che spettacolo (Jaká to podívaná), jinde zase předvedl zinscenovaný úprk na mobilní toaletu, nebo obsluhování členů týmu v číšnickém fráčku...

Rodák z Urbina vstoupil do šampionátu v březnu 1996 jako sedmnáctiletý a v neděli začne v Kataru svou jubilejní patnáctou sezónu. V předchozích sezónách jen pětkrát neslavil titul, favoritem na mistra světa je i letos a své soupeře má jak se zdá dobře zmapované.

„Kdo bude nejvíc zlobit? Zkraje asi Casey Stoner, protože Jorge Lorenzo se nedávno zranil a začne asi opatrněji. Oba jsou ale každopádně silnější než mí někdejší rivalové Max Biaggi a Sete Gibernau,“ uvedl v předsezónních prognózách a ještě se vrátil ke své budoucnosti. „Myslím, že na nejvyšší úrovni můžu jezdit ještě tři roky. Motocyklové závody jsou asi to, co mám vůbec nejraději.“

Rossiho cesta šampionáty
1996do 125 ccmScuderia AGV9. místo111
1997do 125 ccmNastro Azzurro1. místo321
1998do 250 ccmNastro Azzurro2. místo201
1999do 250 ccmAprilia GP Racing1. místo309
2000do 500 ccmNastro Azzurro2. místo209
2001do 500 ccmNastro Azzurro1. místo325
2002MotoGPRepsol Honda1. místo355
2003MotoGPRepsol Honda1. místo357
2004MotoGPGauloises Fortuna Yamaha1. místo304
2005MotoGPGauloises Fortuna Yamaha1. místo367
2006MotoGPCamel Yamaha2. místo247
2007MotoGPFIAT Yamaha3. místo241
2008MotoGPFIAT Yamaha1. místo373
2009MotoGPFIAT Yamaha1. místo306
V tabulce je za letopočtem závodní kubatura, název stáje, umístění v MS a bodový zisk.
Nejúspěšnější jezdci mistrovství světa 
Podle počtu výher: 1. Giacomo Agostini (It.) 122, 2. Valentino Rossi (It.) 103, 3. Ángel Nieto (Šp.) 90.
Podle vítězství v královské kubatuře: 1. Rossi 77, 2. Agostini 68, 3. Mick Doohan (Austr.) 54.
Podle titulů: 1. Agostini 15, 2. Nieto 13, 3. Mike Hailwood (Brit.), Carlo Ubbiali (It.) a Rossi po 9.

Milan Novotný, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Motocykly

Filtr článků - Motocykly