Rubriky:

Motocykly

Motorkářský peloton se rozjíždí - se třemi Čechy a famózním Rossim

9. dubna 2010 15:55 - PRAHA

Řadu dramatických situací a zápletek nabízí nadcházející ročník mistrovství světa silničních motocyklů, který odstartuje v neděli Velkou cenou Kataru. Závod na okruhu Losail se jede večer za umělého osvětlení a premiéru si při něm odbude nová čtyřtaktní kubatura Moto2, která nahradí dosavadní dvěstěpadesátky. Poslední třídou, která tak dosud „přežila“ všechny změny od vzniku MS v roce v roce 1949, zůstávají nejslabší stopětadvacítky.

 

Mohammed Dabbous, Reuters

Ve dvaašedesátém ročníku šampionátu je patrná česká stopa. V polovině srpna se jede na Masarykově okruhu poblíž Brna česká Grand Prix. Na startu je trojice pilotů - sedmnáctiletý mladíček Jakub Kornfeil do šampionátu stopětadvacítek nakouknul už loni, letos ho v Racing Germany Teamu čeká kompletní sezóna.

Už ostřílení Lukáš Pešek a Karel Abraham okusí nesnadný přechod z dvěstěpadesátek do Moto2. Své zastoupení má domácí silnice do jisté míry i v královské kubatuře. V MotoGP čeká na své úvodní vystoupení v Česku sídlící tým Interwetten Honda.

Do 125 ccm: album chlapecké středoškolské třídy

Při pohledu na vizitky s fotografiemi účastníků šampionátu stopětadvacítek nelze potlačit dojem, že máte před sebou album středoškolské chlapecké třídy. Tato kubatura je pro nejtalentovanejší piloty jakousi maturitou pro další působení na dvou kolech. Favority lze hledat zhruba mezi patnáctkou jezdců s většími zkušenostmi, mezi nimiž figuruje půltucet Španělů. Kornfeilovým přáním je bodovat a jako cíl si určil osmnácté místo.

Za normálních okolností by měla Česká republika v „malorážkách“ dvojnásobné zastoupení. Jenže loni v září při pitbikové exhibici v Brně utrpěl do té doby stálý účastník šampionátu Lukáš Šembera vážné poranění míchy, pátého a šestého obratle a ochrnul na spodní část těla. Od té doby byl operován a rehabilituje. Poslední měsíce strávil v rehabilitačním centru v Kladrubech a díky protahování a speciálním posilovacím cvikům se jeho situace začíná lepšit. „Pokroky mě nutí víc makat, chci se vrátit na motorku, patřím na ní,“ vzkázal sedmnáctiletý Šembera.

Kdo pojede mistrovství světa
125 ccm - výběr nejznámějších jezdců
2 Efren Vazquez (Šp./Derbi)
11 Sandro Cortese (Něm./Derbi)
12 Esteve Rabat (Šp./Aprilia)
35 Randy Krummenacher (Švýc./Aprilia)
38 Bradley Smith (Brit./Aprilia)
40 Nicolas Terol (Šp./Aprilia)
44. Pol Espargaro (Šp./Derbi)
71 Tomojoši Kojama (Jap./Honda)
84 Jakub Kornfeil (ČR/Aprilia)
93 Marc Marquez (Šp./Derbi)
99 Danny Webb (Brit./Aprilia)

Moto2: vítězný motor lze „koupit“

Na startu nové kubatury Moto2 bude 39 závodníků. Mezi nim jsou Pešek a Abraham, a při každé Grand Prix ještě dvojice, jež bude startovat na divokou kartu. Všichni účastníci si budou před každou velkou cenou losovat identické čtyřtaktní motory Honda o obsahu 600 ccm. Po závodě musí agregáty vrátit výrobci. Svou roli může sehrát movitost jednotlivých stájí, protože vítězný motor z předchozího závodů si lze na další „koupit“. Motocykl Moto2 proti bývalé dvěstěpadesátce mohutnější a zhruba o 40 kilogramů těžší.

Všechny týmy se potýkaly s problémy s nastavením nových motorek. Mechanici Abrahamova stroje RSV si lámali hlavu s tím, jak vylepšit maximální rychlost, ale jinak si Brňan čtyřtakt docela pochvaloval. „Když je dobře nastavený, tak je to velice příjemné svezení. Je sice robustnější než dvěstěpadesátka, ale zase není tak agresivní, někdy dokonce působí trochu líně. Na výjezdu ze zatáčky pod plným plynem ale jede ve smyku. To s dvěstěpadesátkou nebylo možné, čtyřtakt je prostě lepší na ovládání,“ vyjádřil se „Abaja“ k novince.

Větší potíže s novou technikou zažíval před úvodním startem Pešek, který má k dispozici stroj japonské výroby Moriwaki. Technikům se při testech zřejmě nedařilo najít optimální nastavení podvozku. To souvisí i s jezdeckým stylem, který musel Pražan do určité míry korigovat. „Zatím volím jednu stopu, zatáčkami neprojíždím, jak bych měl a motorku stoprocentně neovládám,“ přiznal před odjezdem do Kataru nositel motorkářské přezdívky „Česílko“. I přes problémy jsou Češi připraveni bojovat o body. „Na nové podmínky si nezvykám jen já, ale všichni soupeři,“ dodal Pešek.

Najít jehlu v kupce sena je bez nadsázky jednodušší než hledat favority Moto2. Na startu bude totiž vedle čtyř mistrů světa (Simon, di Meglio, Talmacsi a Luthi) i osmička se zkušenostmi z MotoGP (de Angelis, Elias, Talmacsi, Takahaši, Rolfo, F. Nieto, West a Canepa). Vzhledem ke čtyřtaktnímu motoru by se favorité mohli rekrutovat právě z nich. Mezi nejrychlejší patřil při testech Elías, ale v Jerezu spadl a musel na operaci ruky a kotníku. V Kataru to chce Španěl zkusit a podle pocitů v trénincích se rozhodne, jestli se postaví na start.

Kdo pojede mistrovství světa
Moto 2 - výběr nejznámějších jezdců
2 Gabor Talamacsi (Maď./Speed Up)
3 Simone Corsi (It./TSR)
4 Stefan Bradl (Něm./Suter)
5 Joan Olive (Šp./Promoharris)
6 Alex Debon (Šp./FTR)
8 Anthony West (Austr./MZ-RE)
9 Kenny Noyes (USA/Promoharris)
10 Fonsi Nieto (Šp./Moriwaki)
12 Thomas Lüthi (Švýc./ Moriwaki)
14 Ratthapark Wilairot (Thaj./Bimota)
15 Alex de Angelis (S.Mar./Scot)
16 Jules Cluzel (Fr./Suter)
17 Karel Abraham (ČR/RSV)
24 Toni Elias (Šp./Moriwaki)
25 Alex Baldolini (It./ICP)
27 Hector Faubel (Šp./Suter)
29 Andrea Iannone (It./ Speed Up)
35 Raffaele de Rosa (It./Tech 3)
40 Sergio Gadea (Šp./Pons Kalex)
44 Roberto Rolfo (It./Suter)
45 Scott Redding (Brit./Suter)
48 Šoja Tomizawa (Jap./Suter)
52 Lukáš Pešek (ČR/Moriwaki)
60 Julian Simon (Šp./RSV)
63 Mike di Meglio (Fr./RSV)
71 Claudio Corti (It./Suter)
72 Juki Takahaši (Jap./Tech 3)
80 Axel Pons (Šp./Pons Kalex)

MotoGP: získá Rossi desátý titul?

Hlavním leitmotivem královské kubatury je otázka, zda bude na konci sezóny „motorkářský král“ Valentino Rossi na yamaze opět slavit titul, což by se stalo už podesáté. Bránit by mu tom neměli nováčci jako Spies, Bautista, Simoncelli, Aoyama, Barbera nebo Espargaro. Největší soupeři se nemění a Rossiho výhodou je, že se oba potýkali s určitými zdravotními problémy.

Jednička Ducati Casey Stoner si je vědom, že Itala bude těžké porážet. „Zase jezdí famózně. hodně čistě, bez velkých chyb,” říkal po testech Australan. Jeho problémem je únavový syndrom, který mu způsobuje konzumování mléčné potravy obsahující laktózu. „Když jsem na cestách, docela to ovlivňuje mou výkonnost. Při evropských závodech nemám problém, ale do zámoří si budu muset vozit vlastní zásoby,” konstatoval mistr světa z roku 2007.

Během zimní přestávky měl smůlu i další spolufavorit a Rossiho kolega ze stáje Fiat Yamaha Jorge Lorenzo, který si při tréninku na motokrosové motorce zlomil záprstní kost na pravačce. „Na první pohled to nevypadalo vážně, ale poraněné místo je namáhané při ovládání plynové rukojeti. Na první závod asi nebudu úplně v pořádku, ale sezóna čítá osmnáct závodů, a tak to nevidím zase tak pesimisticky,” pravil dvaadvacetiletý Španěl.

„Oba jsou skvělí, každý z nich má svůj specifický styl,“ pravil na adresu největších rivalů Rossi. „U Lorenza je situace o to specifičtější, že se jedná o člena našeho týmu. Myslím, že je už o něco lepší než Stoner. S Jorgem je těžké závodit v těsných soubojích. Casey je jiný. Jeho předností je instinkt, který ho předurčuje k nastolení okamžité vysoké rychlosti.“

V neděli se zapíše do historických tabulek veterán Loris Capirossi. Jako první motocyklista v historii si připíše třísté vystoupení ve velkých cenách. Ital je bývalým šampiónem v kubaturách do 125 a 250 ccm a v sedmatřiceti letech se stále drží mezi elitou.

Kdo pojede mistrovství světa
Moto GP - kompletní startovní listina
4 Andrea Dovizioso (It./.Honda)
5 Colin Edwards (USA/Yamaha)
7 Hiroši Aojama (Jap./Honda)
11 Ben Spies (USA/Yamaha)
14 Randy de Puniet (Fr./Honda)
19 Alvaro Bautista (Šp./Suzuki)
26 Dani Pedrosa (Šp./Honda)
27 Casey Stoner (Austr./Ducati)
33 Marco Melandri (It./Honda)
36 Mika Kallio (Fin./Ducati)
40 Hector Barbera (Šp./Ducati)
41 Alex Espargaro (Šp./Ducati)
46 Valentino Rossi (It./Yamaha)
58 Marco Simoncelli (It./Honda)
65 Loris Capirossi (It./Suzuki)
69 Nicky Hayden (USA/Ducati)
99 Jorge Lorenzo (Šp./Yamaha)
Od třetí GP Španělska v Jerezu se má do startovní listiny zařadit Australan Garry McCoy.

Kalendář mistrovství světa silničních motocyklů 2010
11. dubna Velká cena Kataru Losail*
25. dubna Velká cena Japonska Motegi
2. května Velká cena Španělska Jerez
23. května Velká cena Francie Le Mans
6. června Velká cena Itálie Mugello
20. června Velká cena Británie Silverstone
26. června Velká cena Nizozemska Assen**
4. července Velká cena Katalánska Montmeló
18. července Velká cena Německa Sachsenring
25. července Velká cena USA Laguna Seca***
15. srpna Velká cena ČR Masarykův okruh
29. srpna Velká cena Indianapolis Motor Speedway
5. září Velká cena San Marina Misano
19. září Velká cena Aragonu Motorland Aragon
10. října Velká cena Malajsie Sepang
17. října Velká cena Austrálie Phillip Island
31. října Velká cena Portugalska Estoril
7. listopadu Velká cena Valencie Ricardo Tormo
* noční závod
** závod se jede v sobotu
*** pouze třída MotoGP

Milan Novotný, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Motocykly

Filtr článků - Motocykly