Hlavní obsah

Matěj Kůs: Forma mi trochu odešla, ale udělám všechno, abych nasbíral co nejvíc bodů

Má za sebou deštivý víkend v chorvatském Goričanu vyplněný čekáním na závod. Plochodrážník Matěj Kůs se nakonec v neděli večer čtvrtfinále mistrovství světa juniorů dočkal. Zabojoval, dokázal postoupit a pak ještě díky nočnímu přejezdu stihl pondělní trénink na Markétě. Ten byl pro dvacetiletého plošináře poslední zkouškou před sobotním pokračováním seniorského mistrovství světa, na něž organizátoři české Grand Prix udělili jezdci pražského Olympu divokou kartu.

Foto: www.matejkus.cz

Mladík Matěj Kůs změří podruhé síly s plochodrážní elitou.

Článek

Jak proběhl dlouhý víkend Goričanu?

V sobotu se mělo jezdit, ale celý den lilo. Pořadatelé závod odložili na neděli, jenže pršet nepřestalo. V pět odpoledne najednou přišla informace, že máme minutu na trénink a pak se pojede bez ohledu na počasí. Dráha byla plná vody, ale pustili nás na start.

Vodní lázeň se vám ale vyplatila v tom, že jste uspěl...

Ve slejváku se odjelo šestnáct jízd z dvaceti. Zbylé čtyři pořadatelé už raději zrušili a já byl po nich třetí, což stačilo na postup do semifinále.

Jaký máte respekt před velkými jmény plochodrážních šampiónů, s nimiž se budete v sobotu poměřovat?

Jsou hodně vyježdění, ale jenom lidi. Se všemi účastníky seriálu Grand Prix jsem už závodil. Nejvíc jsem je potkával loni, když jsem jezdil v Polsku nejvyšší soutěž.

Jak se vám vůbec daří v zahraničních ligách?

Ve Švédsku jsem měl minulý týden problém s motorkou, takže to nebyl žádný šlágr. V Polsku letos jezdím za Gdaňsk v nižší lize, která má ale také vysokou kvalitu. I v ní nastupuje několik jezdců z Grand Prix a mně se tam poměrně daří. Odjel jsem za Gdaňsk pět závodů a průměr mám okolo dvou bodů na jízdu.

Plochodrážní jezdec Matěj Kůs při loňské GP na Markétě.foto: www.matejkus.cz

Dá se z toho usuzovat, v jaké jste formě?

Začátkem sezóny jsem docela spokojený, ale poslední dobou mi forma poněkud odešla.

Dá se to něčím vysvětlit?

Celé závodění je jednak o hlavě a psychice, ale také o technické výbavě. Ta je v motoristickém sportu hodně důležitá. Když vidím, že mají soupeři technický náskok, dokáže mě to rozhodit a forma jde dolů. Nejsem stroj.

Na divokou kartu jste při pražské Grand Prix startoval už loni, cítíte se proti premiéře, kdy jste získal jediný bod, ostřílenější?

Závodník samozřejmě rok od roku vyzrává a získává zkušenosti. V mém případě to ale neznamená, že bych mohl myslet na stupně vítězů. Chci se ovšem co nejvíc prosadit.

Co tím máte na mysli?

Nasbírat co nejvíc bodů. Tajným přáním je postoupit do semifinále.

Nesvazuje vás odpovědnost před důležitým závodem?

Závod Grand Prix a úspěch v juniorském mistrovství světa považuji za hlavní cíle této sezóny. Z vlastní zkušenosti však vím, že když hodně chci, obvykle se mi moc nedaří. Uvidíme. Mám připravené čtyři motory, snad se nám s ladičem Bohumilem Brhelem podaří vybrat ten nejlepší.

Kdy se podle vás může česká plochá dráha dočkat stálého účastníka Grand Prix?

Je to můj cíl. Možné je všechno, ale záleží, jak dlouho to může trvat a jestli se mi to vůbec někdy povede.  Probojovat se do absolutní špičky není snadné, takže podle mě si ještě nějaký rok počkáme než se mezi elitu nějaký Čech prokouše.

Čím je to způsobené?

V Česku chybějí kvalitní závodníci. Vidím to i kolem sebe v juniorské kategorii, že jezdců ubývá. Mělo by se s tím něco dělat.

Reklama