Rubriky:

Motocykly

V neděli se jede Zlatá přilba - závod s nejdelší tradicí a unikátní trofejí

30. září 2010 10:37 - PRAHA

Zlatá přilba je nejdéle pořádaným plochodrážním závodem světa. Cennou trofej, po níž je klání pojmenováno, získali nejčastěji v historii domácí motocyklisté. Loni se poprvé mezi vítěze zapsal jezdec s polskou licencí. Hlavní program letošního 62. ročníku je naplánován na tuto neděli.

 

www.matejkus.cz

Posledním vítězem Zlaté přilby se po dramatickém průběhu stal Rune Holta, norský plochodrážník závodící za Polsko. O svém triumfu rozhodl vydařeným manévrem v poslední zatáčce finálové jízdy, kterým se dostal před dalšího polského jezdce Grzegorze Walaska. Na bronzovém stupínku skončil Australan Davey Watt. Nejlepším Čechem byl Matěj Kůs, třetí v malém finále a celkově devátý. Posledním českým vítězem zůstává Tomáš Topinka (1996).

S myšlenkou uspořádat motocyklový závod levých zatáček na kratší okruhové trati s nezpevněným povrchem přišli na začátku února 1929 tři motorističtí nadšenci - František Hladěna, Adolf Trnka a Ladislav Polák. Trnka byl zároveň jednatelem Východočeského autoklubu v Hradci Králové. Za místo konání bylo vybráno pardubické dostihové závodiště, a tak akci muselo schválit také jeho vedení.

První závod na travnaté ploché dráze v Československu se uskutečnil na konci září 1929. Ne všichni byli nápadem na jeho konání nadšeni a Trnka musel mimo jiné vysvětlovat, proč zvolil název Zlatá přilba. Důvod byl prostý - před časem mu padly do ruky anglické noviny, v kterých ho zaujalo spojení inzerátu nabízejícího motoristické přilby a rytíře v brnění, chystajícího se na souboj.

Do závodu odstartovalo 39 jezdců z celé země, mezi nimi také Hladěna a ředitel soutěže Trnka. Jezdci byli rozděleni do tříd podle kubatur strojů. Na základě časů z rozjížděk byly stanoveny handicapy, podle nichž se startovalo ve finále. Z vítězství a zisku první Zlaté přilby se před 15.000 diváků radoval dvaadvacetiletý Zdeněk Pohl na stroji Indián 750 ccm.

Trofej pro vítěze, přilbu o váze 2100 gramů, za první republiky vyráběla klenotnická firma Lejhanec, která v této tradici od roku 1992 pokračuje. Mezi závodníky velmi ceněný artefakt není putovní, vítěz si jej odváží, a proto se každý rok vyrábí nový. Přilba je vyrobena z ryzího stříbra, je silně pozlacená a její kožení je ušito z jemné kůže v pardubických barvách - červené a bílé.

Hned při druhém ročníku zamířila trofej do zahraničí. V silné konkurenci československých, jugoslávských, rakouských a německých jezdců ji na stroji BSA vybojoval Josef Antun Štrban z Jugoslávie.

Třetí ročník poznamenala první vážná havárie, při níž Dán Niels Nielsen proletěl hrazením a zranil devět lidí. Plochá dráha je ale nebezpečný sport především pro jezdce. Za uplynulých 61 ročníků jich v Pardubicích zahynulo šest.

Jako první obhájil trofej Němec Hermann Gunzenhauser s jawou (1935-36), ale hattricku se v roce 1937 nedočkal, neboť závod postihly finanční potíže. Nezávodilo se ani v období 1939-46 a po třech poválečných ročnících se Zlatá přilba odmlčela dokonce na téměř celou dekádu (1952-60).

Od roku 1961 se jezdí bez přerušení. Zajímavostí je, že právě v tomto jediném roce se závodu účastnili i jezdci na motokrosových strojích. Oproti plochodrážním speciálům obdrželi výhodu jednoho okruhu k dobru. Když pak ve výsledkové listině obsadili první tři místa, experiment se už nikdy neopakoval.

K převratným a dosud platným změnám došlo v roce 1964. Závod byl přeložen na tehdy ještě škvárový stadion ve Svítkově. A na startovní rošt od té doby nastupuje šest místo čtyř závodníků.

Ačkoli nejčastěji v Pardubicích vítězili domácí borci, nejúspěšnějším závodníkem je Dán Ole Olsen. V 70. a na počátku 80. let se pravidelně o vítězství bil s českým jezdcem Jiřím Štanclem. S jedinou výjimkou se o triumf podělili ve 13 ročnících za sebou. Olsen byl nejlepší sedmkrát, Štancl pětkrát. Na stupních vítězů oba stanuli shodně desetkrát.

Od roku 1975 se v předvečer hlavního programu koná Zlatá stuha juniorů, mezinárodní závod jezdců do 21 let. Původně se nazýval Zlatá plaketa. Zahraničním účastníkům je otevřen teprve od roku 1992, proto statistikám dominují domácí mladíci.

ČTK

Zrušit


Časová osa: Motocykly

Filtr článků - Motocykly