Rubriky:

Motocykly

Touha jezdit je silnější než bolest, tvrdí motokrosař Pilát. Přítelkyně ale při závodech trpí

22. listopadu 2013 17:13 - Praha

Před osmi lety ohromil jako čtrnáctiletý klučina, který před plnou halou vysekl na motorce backflip neboli salto vzad na motorce. Jako nejmladší odvážlivec planety. Od té doby se Petr Pilát vypracoval mezi světovou špičku ve freestyle motokrosu a v sobotu spolu s dalšími jezdci předvede své umění při další edici Gladiator Games v O2 Areně.

 

archiv Petra Piláta

Fanouškům se z této akce v souvislosti s vámi vybaví hlavně dva momenty. Váš první backflip a před čtyřmi lety tandemový backflip s primátorem Bémem. Co bylo šílenější?

Oboje bylo trochu bláznivý. Dneska už je backflip běžná záležitost, ale mně bylo čtrnáct, předtím jsem ho v tréninku na hlínu předvedl asi pětkrát, z toho jednou jsem spadl. Naštěstí to klaplo. A s primátorem Bémem to bylo možná až trochu moc šílené, natrénované jsme to měli tak z 50 procent. Posadil jsem ho tam a skočil, stálo při nás štěstí…

Honilo se vám hlavou, co by se stalo, kdyby skok nevyšel a primátor se zranil?

Ne. Na to nešlo myslet, jestli tam sedí Franta nebo Pepa. Já věděl, že to musíme zvládnout. Kdyby se něco stalo, vyčítal bych si to hodně dlouho.

S motorkou skáčete už přes deset let. Co je na životě freestyle motokrosaře nejlepší?

Především dělám věc, která se z koníčku stala mojí prací. Co víc si přát?

A nejhorší?

Je to extrémní sport, patří k tomu úrazy, pády a bolest. Stane se, že se člověk vyléčí, sedne na motorku a za dva týdny se to stane znovu. To jsou nepříjemné situace, ale ty pozitiva u mě převažují.

Jste teď ve svých 22 letech rozvážnější v tom, do čeho se pustíte a do čeho už ne?

Neřekl bych. Možná jsem si dřív řekl, že jdu něco honem rychle skočit a rozbil jsem se. Teď to třeba zkusím o to častěji do molitanu a pak jdu teprve na hlínu. Ale nebojím se víc.

Měl jste dřív snazší uspět? Diváci i rozhodčí na vás koukali jako na mladého odvážného kluka, který soupeří s těmi staršími. Teď už ta výhoda odezněla.

Tenkrát jsem třeba vyhrál a lidi říkali, že jsem oblíbenej i proto, jak jsem mladej. Ale teď se mi povedlo vyhrát mistrovství republiky, v pořadí světového šampionátu jsem pátý i se dvěma vynechanými závody. Ale abych zůstal v té špičce, musím na sobě pořád makat.

Padáte teď méně často než před sedmi osmi lety?

Těžko říct. Letos jsem měl dva tři pády. Lehnul jsem, byl dobitej, ale nic vážného. Vloni v Kalifornii to bylo horší, tam jsem si ošklivě zlomil nohu a pauza byla delší. Jsou roky, kdy se spadne desetkrát a nic se nestane, jindy stačí jeden pád a je z toho půlroční pauza.

Byl někdy moment, kdy jste zapochyboval, jestli se k závodění vrátíte?

Nikdy. Vždycky se těším, až znova sednu na tu motorku. Touha jezdit je silnější než bolest.

Ne všechny pády ale končí „jen“ bolestivými zraněními. Co s psychikou závodníka udělá, když přijde o parťáka?

Bohužel freestyle motokros měl v poslední době několik obětí. Začalo to před třemi lety, kdy se zabil Jeremy Lusk. Já se s ním tři měsíce předtím domlouval, že k němu pojedu trénovat a pak přišla tahle zpráva. Letos se bohužel zabil i Japonec Eigo Sato, což byla další obrovská rána. Je to vždycky těžký pro nás, co s nimi kamarádíme. Ale pokud chci freestyle motokros dělat a baví mě, nesmím na tohle koukat a snažit se těmhle strašným věcem předcházet.

Dá se freestyle motokrosem zajistit, nebo musíte po zranění hned spěchat do sedla motorky, abyste se uživil?

Nemůžeme brečet, ale rozhodně to není jako ve fotbale nebo hokeji. Teď už se jezdí víc závody než exhibice a podle toho, kolikátý skončím, tolik vydělám. Takže občas musím víc riskovat. Ale sportovec by neměl závodit kvůli penězům, ale proto, že ho to baví.

Na kolik vás vyjde sezóna?

Ani z hlavy nevím. Ale je to několik stovek tisíc. Motorka stojí 200 000, k tomu speciální tlumiče, ono to naskáče. Mám na sezónu dvě motorky, k tomu pérování a tlumiče. Navíc se mi stalo předloni a letos snad dvakrát Liboru Podmolovi, že odněkud letíte a nepřijde vám taška právě s pérováním a tlumiči. A to je třeba 120 tisíc. Pojišťovna nic, jen z Ameriky napíšou, že to bylo prodáno na eBay. Foam pit (molitanová jáma na dopady - pozn. red.) vyjde skoro na milión. Když shořel, zařizovali jsme nový. Není to levný sport.

Pojistí vás někdo?

Já měl docela štěstí v neštěstí. Jak jsem si v Kalifornii zlámal nohu, byla to docela složitá operace. Já si před každou cestou dělal připojištění, ale do té doby jsem ho nepotřeboval. Pojišťovna ale zareagovala skvěle, všechno zaplatila. Navíc mi asi za tři týdny dokonce volal jeden z ředitelů té pojišťovny, že by rádi slyšeli, co se mi tam vlastně stalo. A od začátku roku je mám jako jednoho ze svých hlavních sponzorů. (úsměv)

Upoutat fanoušky se dá i různými videoklipy, vy jste třeba v Mexiku přeskočil letící letadlo. Už máte v hlavě něco dalšího?

V Red Bullu mají rádi takové šílenosti, pořád se něco vymýšlí. Jsou tam nějaké projekty, už se vymýšlel skok třeba z Karlova mostu dolů na pontony. Uvidíme, jestli to půjde zrealizovat.

Srdce buší, ruce se klepou

Snad ani když stála na pódiu ve finále České Miss, neprožívala takové nervy jako při závodech svého milého. „To je hrůza. Buší mi srdce, třepou se mi ruce,“ líčí třiadvacetiletá Blanka Štramberská, která Petra Piláta doprovází nejen při závodech už dva roky.

Freestyle motokros stál i za jejich seznámením. Při exhibici Gladiator Games 2011 se volila miss, Štramberská byla v porotě a Pilát ji zaujal nejen svým závodním uměním. Od té doby je motorka i součástí jejího života. „Když jsem u Petra na tréninku, tak se s ním projedu. Už jsme si i skočili do foam pitu,“ popisuje studentka vysoké školy, která se od 14 let věnuje modelingu, a tak stejně jako její milý tráví hodně času na cestách. „Vídáme se hlavně o víkendech,“ přiznává rodačka z Ostravy.

Při přehlídkách na její postavě spočine nejedno mužské oko, po boku freestyle motokrosařů se zase pohybují atraktivní dívky. Kdo žárlí víc? „Když chce člověk někoho podvést, může to udělat kdykoliv a kdekoliv. Vztah je o důvěře,“ ví Štramberská.

Zatímco ona je na závodech svého přítele pravidelným hostem, Pilát si premiéru na módní přehlídce odbyl až letos. „Po dvou letech vztahu, to je hezké,“ dobírá si partnera Štramberská. Pokusy o přizpůsobení partnerova šatníku jejím požadavkům jsou ale zatím marné. „Snažím se, ale na to jsem krátká,“ usmívá se. V dlouhodobých plánech se ale shodnou.

Pokud by jednou spolu měli syna, byl by z něj freestyle motokrosař? „Jo, jo,“ odpoví Pilát bez váhání, než stihne jeho přítelkyně zareagovat. „Žádná maminka by z toho asi neskákala tři metry vysoko, ale když by to chtěl dělat, k topení ho doma poutat nebudu,“ vypráví Štramberská smířeně.

Michal Osoba, Právo

Zrušit


Časová osa: Motocykly

Filtr článků - Motocykly