Hlavní obsah

V Jerezu odstartuje MS silničních motocyklů

Okruh ve španělském Jerezu bude o nadcházejícím víkendu hostit úvodní závod mistrovství světa silničních motocyklů. Letošní seriál čítá sedmnáct Velkých cen, světová elita se představí tradičně také na Masarykově okruhu v Brně, kde se pojede 28. srpna.

Foto: archiv

Valentino Rossi

Článek

Do bojů o cenné trofeje se zapojí i kvarteto českých závodníků: v nejslabší třídě mladý Karel Abrahám a Lukáš Pešek, o kubaturu výš pojedou Radomil Rous a Jakub Smrž.

Na startu nebude chybět ani fenomenální Ital Valentino Rossi, jemuž se v královské třídě MotoGP vydařila loňská "ruleta" s přestupem k yamaze a na titul čeká i letos. "Minulý rok byl nezapomenutelný. Letos to bude velice vzrušující, protože se všechno přepracovalo a mašina je skoro celá nová. Je rychlá, ale musíme hodně pracovat," láká fanoušky extrovertní Rossi. V sezóně 2004 se o titul přetahoval se Španělem Setem Gibernauem, ale opět nezaváhal a obšťastňoval diváky bujarými oslavami.

Ke hvězdám má našlápnuto i další Španěl Daniel Pedrosa s hondou, jenž si triumf ve čtvrtlitrech připsal hned po přestupu ze stopětadvacítek, kde kraloval rok předtím. Loni jej na trůnu vystřídal Ital Andrea Dovizioso na hondě a stal se čtvrtým nejmladším mistrem světa v historii (18 let a 201 dní).

Ročník 2005 se samozřejmě neobejde beze změn. Z MotoGP se stáhla značka Aprilia, zájem přitahuje přechod Španěla Toniho Eliase mezi elitu. Dres změnili Max Biaggi, Alex Barros, Troy Bayliss, Colin Edwards, Carlos Checa, Nicky Hayden či Marco Melandri.

Pešek chce do první pětky

Závody MS se jely prvně roku 1949, kdy se představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 ccm a také sajdkáry třídy B2A. V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm. Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál i pro kubaturu 750. Tradiční - a pro Čechy úspěšné - třistapadesátky vypadly z programu až po třiatřiceti letech (1982). Stejný osud postihl po sezóně 1996 i sajdkáry.

V nedávném období se počet kategorií MS ustálil na třech a stopětadvacítky s dvěstěpadesátkami zůstávají jedinými typy, které zažily všech uplynulých 56 sezón. Královské půllitry totiž nahradila v roce 2002 nová třída MotoGP, zahrnující čtyřtaktní motorky s obsahem do 990 ccm.

Nejúspěšnějším koncernem historie MS je japonská Honda, jež nemá s šesti sty vyhranými závody konkurenci. Druhá je Yamaha, vysoko se drží i slavná MV Agusta, fenomén šedesátých a sedmdesátých let. Na ní se především proháněl Ital Giacomo Agostini, majitel patnácti titulů (sedm v 350 ccm, osm v 500 ccm) a nejúspěšnější jezdec dějin se 122 vyhranými závody Grand Prix.

Českou hvězdou je legendární František Šťastný. "Fanánek z Kochánek" byl věrný jawě, s níž dosáhl historického trimufu: v roce 1961 dobyl v třistapadesátkách titul vicemistra světa. Třetí skončil tovární kolega Gustav Havel. Velké ambice má letos Pešek, který vyhlásil útok na první pětku v kubatuře do 125 ccm.

Kalendář MS 2005 silničních motocyklů
10. dubnaVelká cena Španělska (Jerez)
17. dubnaVelká cena Portugalska (Estoril)
1. květnaVelká cena Číny (Šanghaj)
15. květnaVelká cena Francie (Le Mans)
5. červnaVelká cena Itálie (Mugello)
12. červnaVelká cena Katalánska (Barcelona)
25. červnaVelká cena Nizozemska (Assen)
10. červenceVelká cena USA, jen kategorie MotoGP (Laguna Seca)
24. červenceVelká cena Británie (Donington Park)
31. červenceVelká cena Německa (Sachsenring)
28. srpnaVelká cena České republiky (Brno)
18. záříVelká cena Japonska (Motegi)
25. záříVelká cena Malajsie (Sepang)
1. říjnaVelká cena Kataru (Dauhá)
16. říjnaVelká cena Austrálie (Phillip Island)
23. říjnaVelká cena Turecka (Istanbul)
6. listopaduVelká cena Valencie (Valencie)

Reklama