Hlavní obsah

Rossi laškoval s Ferrari, teď hájí titul v Moto GP

PRAHA

Získat v nejsilnější třídě Moto GP šestý titul v řadě chce v letošním mistrovství světa silničních motocyklů Ital Valentino Rossi. Šampionát začíná už v sobotu ve španělském Jerezu, jeho dvanáctou zastávkou je tradičně v srpnu brněnský Masarykův okruh.

Foto: archiv

Valentino Rossi

Článek

Na Rossiho zaváhání a nedostatečnou formu Yamahy však číhá zástup hladových soupeřů, které už deptá svojí suverenitou. Úřadující šampión, jenž loni vyhrál deset závodů, nebyl při testování spokojen s časy.

"Z formy našeho stroje jsem skutečně znepokojený. Motorka se chovala neklidně, cítil jsem velké vibrace," říkal Rossi, jenž v průběhu zimy pak absolvoval oficiální testování vozu formule 1 stáje Ferrari. Jak sám přiznal, šlo o pouhé laškování s rudými vozy stáje z Maranela. "Moje místo je u motorek," tvrdil.

Pedrosa za Biaggiho

Největšími Rossiho soupeři by měli být Ital Melandri a Američan Hayden, oba na Hondě. S napětím je pak očekáván start Španěla Daniela Pedrosy, který po dvou titulech v třídě do 250 ccm přestoupil mezi elitu. Pilot stroje Honda však přehnané očekávání krotí: "Po testování a postupném zlepšování jsem psychicky silnější. Ale budu-li zcela upřímný, neumím říct, zda jsem připraven bojovat o stupně vítězů." Jeho úloha je o to složitější, že nahradil čtyřnásobného šampióna Biaggiho, který zůstal bez práce.

Velké očekávání vládne u Ducati zastoupené Italem Capirossim a nově angažovaným Gibernauem, který už v loňské sezóně snil o Rossiho skalpu, jenže neunesl velký tlak a v konečném účtování ani nebyl na stupních vítězů. Stranou bojů o přední příčky nechtějí zůstat ani jezdci Kawasaki, kam přišel Francouz De Puniet k osvědčenému Japonci Nakanovi.

V kategorii do 250 ccm se o uvolněný trůn bude bít zástup čekatelů. Největšími adepty se zdají být je Ital Poggiali a Japonec Aojama na továrních strojích KTM. Proti nim budou stát De Angelis ze San Marina, Argentinec Porto či Australan West.

Tři Češi na startu

Mezi nejlepší ve dvěstěpadesátkách se bude chtít vklínit také Jakub Smrž, který nově v barvách stáje Cardion AB sedlá Aprilii místo Hondy a v zimních testech dosahoval skvělých časů. "Pravidelně chci dojíždět do desátého místa a věřím, že to není utopie. V novém týmu totiž vše funguje o sto procent lépe a mám i mnohem výkonnější motorku. Pečlivě se mi o ni stará holandský mechanik, který se mnou přešel ze stáje Molenaar," líčí Smrž.

Jeho parťákem v nové stáji je další český reprezentant Karel Abrahám, startující druhou sezónu ve třídě do 125 ccm. "Je samozřejmě skvělé mít v týmu kolegu, s nímž si mohu popovídat mateřským jazykem a ještě si spolu i perfektně rozumíme," libuji si Smrž. Šestnáctiletý Abrahám by poprvé rád dosáhl na body. "Určitě bych to velkolepě oslavil," smál se mladík, který se snažil vylepšit styl jízdy.

Druhým českým jezdcem nejslabší kubatury bude Lukáš Pešek, jenž bude mít k dispozici tovární stroj Derbi. "V zimě jsem absolvoval brutální fyzickou přípravu. Jen jsem dřel v posilovně a v bazénu," líčil. Peškova motorka prošla velkou proměnou. "V testech jsem za nejlepšími ztrácel minimálně. Hodně si věřím a doufám, že budu jezdit v čelní skupině," nastínil plány Pešek.

Obhájce titulu Švýcara Lüthiho na Hondě v českém týmu Elit mohou limitovat neodježděné kilometry během zimy, neboť si při jednom z testů pochroumal kyčelní kloub a zlomil ruku. Sesadit z trůnu by ho chtěl loňský největší sok Fin Kallio na stroji KTM, hodně si věří také Maďar Talmácsi na Hondě.

Program šampionátu
26. března: Španělsko (Jerez), 8. dubna: Katar (Losail), 30. dubna: Turecko (Istanbul), 14. května: Čína (Šanghaj), 21. května: Francie (Le Mans), 4. června: Itálie (Mugello), 18. června: Katalánsko (Barcelona), 24. června: Nizozemsko (Assen), 2. července: V. Británie (Donington Park), 16. července: Německo (Sachsenring), 23. července: USA (jen Moto GP, Laguna Seca), 20. srpna: Česko (Brno), 10. září: Malajsie (Sepang), 17. září: Austrálie (Phillip Island), 24. září: Japonsko (Motegi), 15. října: Portugalsko (Estoril), 29. října: GP Evropy (Valencie).

Reklama