Hlavní obsah

Charouzův tým skončil i přes požár na 24 hodin Le Mans osmý

Osmé místo v absolutním pořadí obsadil český tým Škoda Charouz Racing System ve slavném automobilovém závodu 24 hodin Le Mans. S vozem Lola Judd B07 skončili Jan Charouz, Němec Stephan Mücke a bývalý pilot formule 1 Alex Yoong z Malajsie pátí v hlavní kategorii, v níž startovala česká stáj vůbec poprvé.

Foto: BPA

Horká chvilka českého týmu v Le Mans.

Článek

Tým manažera Antonína Charouze zaostal o 31 kol za vítěznou posádkou. Triumf z loňska obhájila před rekordní kulisou 260 tisíc diváků trojice továrního týmu Audi ve složení Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner. Podruhé za sebou tak zvítězil v Le Mans vůz s dieselovým motorem, který před rokem slavil premiérový úspěch.

Charouzovu posádku předstihly vedle účastníků elitní kategorie také tři vozy třídy GT1, v níž startoval i Tomáš Enge. První český jezdec ve formuli 1 dokončil závod s kolegy Britem Johnnym Herbertem a Nizozemcem Peterem Koxem za volantem továrního astonu martin hned za Charouzovou trojicí na devátém místě o jedno kolo zpět. Enge tak nenavázal na šesté místo z loňského roku, kdy jel s jinými spolujezdci.

Přestože favorizovaný tým Audi přišel v průběhu závodu, který v závěru poznamenal hustý déšť, o dva vozy, prodloužil svou vítěznou sérii už o čtvrtý triumf za sebou. Za posledních osm let vyhrál stroj z ingolstadtské automobilky posedmé a odrazil útok Peugeotu, který chtěl přerušit hegemonii Audi. Francouzská automobilka se musela spokojit s druhým místem, které vybojovalo trio Stéphane Sarrazin, Sébastien Bourdais, Pedro Lamy se ztrátou deseti kol.

Charouzův tým nezastavil ani požár

Druhý peugeot pilotovaný mimo jiné exmistrem světa Jacquesem Villeneuvem vypadl 77 minut před koncem závodu kvůli poruše motoru z průběžné druhé pozice. Šestatřicetiletý Kanaďan tak přišel o možnost stát se po legendárním Britovi Grahamu Hillovi druhým jezdcem v historii, jenž dokázal vyhrál titul ve formuli 1, závod 500 mil Indianapolis a také v Le Mans. "Nevydržel motor. Škoda, protože jsme chystali velký útok," uvedl sportovní ředitel Peugeotu Michel Barge.

Na osmý triumf marně útočil rekordman 24 hodin Le Mans Dán Tom Kristensen, který po těžké dubnové nehodě v německém okruhovém šampionátu dostal jen pár dnů před závodem souhlas lékařů ke startu. Jeho kolega z týmu Audi Rinaldo Capello havaroval v rychlosti 260 km/h poté, co mu upadlo zadní kolo. "Neměli jsme svůj den. Je to smůla takhle prohrát. Děkuji bohu, že jsem vyvázl bez zranění," řekl italský pilot v den svých 43. narozenin.

Charouzův tým tak splnil svůj základní předstartovní cíl v podobě dokončení závodu a umístění v elitní desítce. Charouz, Mücke a Yoong navíc několikrát upoutali pozornost diváků. Nejprve požárem v depu, který hasiči rychle zlikvidovali, a poté noční nehodou, při níž Charouz značně poničil monopost.

"S výsledkem i výkonem jsem spokojený, jen mě mrzí, že cestu k lepšímu umístění nám zkomplikovaly problémy. Požár byl velké drama pro oko, ale moc nás nezdržel. Více jsme ztráceli kvůli defektům pneumatik, kterých bylo šest až osm, ani teď přesně nevím kolik," řekl manažer týmu Antonín Charouz.

Janiš jako jediný z Čechů nedojel  

Nebýt těchto problémů, mohli jeho jezdci atakovat mnohem lepší umístění. Dlouho se totiž drželi i na páté pozici absolutního pořadí. "Za volantem jsem strávil asi devět hodin, byla to moje největší závodnická porce v životě. Samozřejmě mne mrzí potíže, které nás potkaly a výrazně zdržely, nicméně výsledek i výkon musely zaujmout," soudil Jan Charouz, jenž byl nejmladším účastníkem závodu.

Jeho kolega Mücke převzal cenu pro nejrychlejšího nováčka závodu. Týmu se také podařilo zajet nejrychlejší kolo mezi všemi vozy s benzinovými motory.

Do cíle 75. ročníku slavného závodu, v němž startoval rekordní počet pěti českých jezdců, dorazilo 29 z 54 týmů. Jako jediný z Čechů nedojel Jaroslav Janiš. Vítězná posádka urazila 5029,101 km.

LE MANS
1. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm./Audi R10 TDI) 369 kol, 2. Bourdais, Lamy, Sarrazin (Fr., Portug., Fr./Peugeot 908 HDI) -10 kol, 3. Boullion, Collard, Dumas (všichni Fr./Pescarolo Judd) -12 kol, ...8. (5. ve třídě P1) J. Charouz, Mücke, Yoong (ČR, Něm., Malaj./Lola Judd B07) -31 kol, 9. (4. v GT1) Enge, Herbert, Kox (ČR, Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -32 kol, 14. (8. v GT1) Kostka, Pergl, Vasiljev (oba ČR, Rus./Ferrari 550 Maranello) -48 kol, J. Janiš, Hezemans, Kane (ČR, Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GTR2) nedokončili.

Reklama