Rubriky:

Ostatní

Charouz: Jsem spokojen, ale mohli jsme skončit i třetí

21. června 2007 09:02

Šéf prvního českého týmu, který startoval ve slavném 24 hodin Le Mans, Antonín Charouz byl spokojen s účinkováním v závodě. Zároveň jej trochu mrzely problémy s pneumatikami, jinak by si vedli ještě lépe. V rozhovoru pro deník Právo vykládal bývalý automobilový závodník o tom, jak celé dění v Le Mans prožíval a uvažuje o účasti i příští rok.

Jak jste s odstupem několika dní spokojen s osmým místem týmu Škoda Charouz Racing Systém - Lola Judd ve slavném závodě 24 hodin Le Mans?

Byli jsme prvním českým týmem, který v tomto závodě startoval. Už to je úspěch, že jsme se do závodu dostali. S dosaženým výsledkem a výkony jezdců i celého týmu jsem spokojen. Kdyby mi někdo před závodem řekl, že takto dojedeme, bral bych to. Ale... Kdybychom neměli problémy s pneumatikami, potkalo nás šest nebo osm defektů, zatím nemám k dispozici přesnou analýzu, mohli jsme skončit třetí, hned za oběma továrními superprototypy.

Podle dostupných informací vás stihlo nejvíc defektů ze všech týmů. Měli jste k dispozici nekvalitní pneumatiky, nebo byla chyba v jezdcích?

V těchto dnech děláme podrobnou analýzu celého závodu. Příčin defektů může být víc. Špatná volba pneumatiky, ale také chyby našich mladých jezdců, kteří se dostávali mimo trať, nabrali nečistoty a pneumatiky pak praskaly. Opravdu v tuto chvíli nevím. Nepřipouštím možnost, že bychom měli k dispozici vysloveně nekvalitní pneumatiky.

Víte, co bylo příčinou havárie vašeho syna Jana Charouze?

Také to nemohu říct přesně. Mohla to být prasklá pneumatika, která ho později poslala znovu ven z trati, ale s menšími následky pro auto. Nebo udělal jezdeckou chybu, příčinou mohla být i únava. V autě seděl čtyři hodiny, protože proti plánu střídal Stefana Mückeho, který se při požáru auta nadýchal výparů a musel na lékařské vyšetření. Alex Yoong v té době spal. Honza boural nad ránem, v posledním kole před zastávkou v boxech. Tu jezdeckou chybu ale téměř vylučuji, protože jinak v závodě neudělal jedinou. Přesnou odpověď nám asi nedá ani analýza.

Váš syn byl nejmladším účastníkem závodu. Jak ho zvládl z vašeho pohledu?

Jako otci se mi to těžko hodnotí, jako šéf týmu jsem s ním byl spokojen. Třeba na mokru jezdil absolutně nejrychlejší časy.

Mnoho let sám závodíte. Přinesl vám závod něco nového?

Spoustu obrovských zkušeností, které určitě zúročíme. Člověk si uvědomí, jak v tak dlouhém a náročném závodě mohou rozhodovat na první pohled neuvěřitelné maličkosti a třeba i štěstí. Když Honza v noci rozbil auto a přijel s ním, vypadalo hrozně. Zbylo šasí, motor a převodovka. Lidé z ostatních týmů nad tím kroutili hlavou a říkali, že to se nedá spravit. Naši kluci to zvládli za padesát minut. Když auto znovu vyjelo na trať, provázel ho obrovský potlesk členů ostatních týmů. Měli jsme štěstí při druhém výletu z trati, kdy nedošlo k poškození auta. Dvakrát nás postihl defekt v místech, odkud mohl jezdec odbočit brzy do boxů. A pak se nám stalo, že přestal fungovat motor. Ale zase v místě, odkud dojel Honza do boxů setrvačností. Stát se to na druhé straně okruhu, tak jsme skončili.

Na konci závodu jste byl šťastný, který okamžik pro vás byl naopak nejhorší?

Když Honza přivezl po havárii auto. Věděl jsem, že on je v pořádku, ale nedokázal jsem si představit, jak auto vypadá. Byl to šok, protože se doploužil na hromadě šrotu. A znovu musím poděkovat týmu mechaniků. V padesáti minutách odvedli práci, na kterou by si netroufli ani borci z továrních týmů Peugeot nebo Audi. A to mají samozřejmě ještě větší technické možnosti.

Sledovali jste ostatní týmy?

Spíš oni vnímali nás. Věděli o všem, co se u nás děje. Brali nás na vědomí, protože jsme jeli dobře. Od nováčka, byť jsme měli kvalitní vůz Lola Judd, to nečekali.

Víte, kolik jste spotřebovali na závod pneumatik a litrů benzínu?

Sad pneumatik bylo deset, benzínu 2400 litrů. Mluvíme jen o závodě.

Prozradíte, kolik vás stál závod 24 hodin Le Mans?

Nemám to spočítané odděleně. Celá sezóna v evropské sérii Le Mans, dva závody v americké sérii Le Mans, závod v Brazílii a tato čtyřiadvacetihodinovka nás přijdou na dva a půl miliónu eur. Rozpočty továrních týmů se pohybují mezi šedesáti až osmdesáti milióny eur na sezónu.

Při premiéře jste dosáhli výborného výsledku, ale víte, že mohl být ještě lepší. Berete to jako výzvu pro příští ročník?

Samozřejmě to je obrovská výzva. Zvládli jsme úspěšně jeden z nejtěžších a nejprestižnějších závodů a získali jsme obrovské zkušenosti, které jinde získat nelze. O návratu příští rok uvažuji, ale zatím nemohu říct, co vůbec příští rok pojedeme. Nechci proto mluvit o příštím startu na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans jako o hotové věci.

Karel Felt, Právo

Zrušit


Časová osa: Ostatní

Filtr článků - Ostatní