Hlavní obsah

Fojtík vyhrál pět Šestidenních, teď řídí největší evropský autosalón

PRAHA

V sedmdesátých letech patřil Josef Fojtík (68) ke zlaté generaci českých soutěžních jezdců. Tehdy byla hlavním centrem soutěžního motocyklového sportu pražská Dukla, úzce spolupracující s vývojovým závodem Jawy v pražských Nuslích. V letech 1970 až 1974 pětkrát dovedl československý Trophy Team k vítězství ve Světové trofeji. Na Šestidenních startoval dvanáctkrát. Kariéru ukončil na absolutním vrcholu, ale dál jezdil jako doprovod.

Foto: www.zlatyvolant.cz

Josef Fojtík (vpravo) během vyhlašování cen Zlatý volant

Článek

Velmi dobře věděl, že láska k motocyklům ho neuživí. Stal se zaměstnancem Mototechny, začínal na Mělníku. V roce 1993, když Škoda, a. s., zprivatizovala Jarov, tu byl v pronájmu. Postupně začal budovat obchodní dům automobilů se servisem a službami – Auto Jarov. Dnes to je největší komplex svého druhu v Evropě.

„Na začátku každé činnosti je třeba mít vizi, cíl a promyšlenou cestu k jeho dosažení. V tom mi hodně pomohly zkušenosti ze závodění a vlastnosti, které v tomto sportu potřebujete, abyste uspěli – houževnatost, vytrvalost, schopnost se rychle a správně rozhodnout, zdravá sebedůvěra i jistá dávka tvrdohlavosti. Hodně jsem se naučil v Jawě a také od manažerů Křivky, Břízy či Mošny. A hlavně, když se daří, nesmíte usnout na vavřínech,“ naznačil Josef Fojtík skromně, kudy vedla jeho cesta k úspěchu v podnikání.

Jarovský komplex zahrnuje prodej vozů Škoda, VW, Audi, SEAT, Honda, ale také motocyklů a doplňků. V komplexu je jedna z nejmodernějších karosáren a lakoven v Evropě, samozřejmě i výkup a následně prodej ojetých a zánovních vozů i motocyklů, půjčovna aut, a pochopitelně komplexní servis.

„Mým mottem je: Prodejem naše služby teprve začínají. Jejich kvalita musí být po všech stránkách na špičkové úrovni, jen tak můžeme upoutat zákazníky. V současné době finanční krize to platí mnohonásobně. K tomu vedu i zaměstnance. Mám dobré spolupracovníky, které jsem si vybral. Důležitá je vzájemná důvěra, protože sám v podnikání, stejně jako ve sportovním týmu, nic neuděláte,“ zdůraznil.

Koncern VW si Fojtíkových schopností a výsledků váží. Kvalitu poskytovaných služeb, od prodeje až po servis, už v roce 2003 ocenil udělením briliantové spony, což je nejvyšší koncernové vyznamenání, a jejích majitelů je velmi málo. „V Česku jen kolega Heller v Ostravě,“ dodal.

„Nikdy jsem nezávodil pro trofeje a nepodnikám pro milióny. Zámky ani jachty mě nelákají. Dělám to, co mě baví, a když se daří, mám z toho radost. Je to pro mne i další inspirace. Briliantové spony, udělené vedením koncernu VW, si ale velice vážím,“ přiznal Josef Fojtík, který podporuje nejen motocyklový soutěžní sport, ale i další aktivity.

Jako oko v hlavě pak střeží soutěžní pětistovku Jawa, s níž úspěšně závodil. Snaží se zachránit a připomínat prachem zapadající slávu českého motocyklového sportu, v autosalónech jsou zcela běžné výstavy fotografií, podílí se také na vydávání knih se sportovní tematikou.

V jeho sportovních stopách vyjel také mladší syn Václav, který se podílel na jediném třetím místě českého Trophy Teamu v roce 1994. Dvě i čtyři kola a vůně benzínu okouzlily i staršího syna Josefa. Oba jdou v otcových šlépějích i ve firmě. Ale že by se táta už jen koukal, to v žádném případě. V kanceláři, dnes už v nejskromnější budově areálu, ho najdete minimálně. Stále se pohybuje po celém komplexu. Dívá se, radí a přemýšlí nad dalšími vylepšeními. Nápady pak rychle realizuje.

„Pořád je co zlepšovat. V silné konkurenci nesmíte zaspat, stejně jako v závodě, jinak prohrajete,“ rozloučil se bývalý skvělý závodník a nyní úspěšný podnikatel.

Reklama