Hlavní obsah

Buggyru zradily pneumatiky, Vršecký nepřekonal ani jeden světový rekord

Milan Novotný (Lausitzring)Sport.cz

Deštěm strašící počasí se v úterý umoudřilo, a tak měla stáj Buggyra naprosto ideální podmínky k tomu, aby na německém Lausitzringu splnila s tahačem svůj cíl, kterým bylo překonání rekordů na sto kilometrů, na sto mil, v hodinovce a na pět set kilometrů. Místo deště se ale proti snaze postavily pneumatiky, které na 3251 metrů dlouhém oválu nevydržely tolik, co se od nich očekávalo.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Tahač jezdce týmu Buggyra Davida Vršeckého vyjíždí na okruh v německém Lausitzringu.

Článek

Jsou čtyři minuty po poledni, když buggyra řízená dvojnásobným mistrem Evropy Davidem Vršeckým vyráží z cílové rovinky vstříc čtyřem výzvám. Roudnický tahač při dalších průjezdech postupně nabírá tempo a všechno nasvědčuje, že pečlivě naplánovaná akce se bude odvíjet podle určeného harmonogramu.

Po desátém průjezdu (jedno kolo Vršecký zajížděl zhruba za 67 vteřin) se ale najednou směrem od míjejícího vozu ozvala ohlušující rána. Po chvilce ticha technici ohlásili, že příčinou detonace je prasklá pravá přední pneumatika.

Korekce rekordních plánů

„Guma se moc zahřívala a najedou se úplně rozcupovala. Byla to děsná pecka, leknul jsem se, ale neměl jsem problém auto ukočírovat. Něco takového jsme nečekali, spíš jsme měli obavy o motor nebo spojku, jenže klopení v zatáčkách asi není takové, aby o něj bylo auto ideálně opřené, čímž trpí pravé gumy,“ povídal po návratu do boxů Vršecký, který měl štěstí v tom, že k výbuchu došlo ještě na rovince. Kdyby se mu to stalo v zatáčce, mohl by karambol skončit hůř.

Místo při výjezdu z boxové uličky na okruhu Eurospeedway už zažilo svou velkou tragédii. Právě tam v září roku 2001 při závodě americké formulové série CART přišel málem o život Ital Alex Zanardi. Když vyjížděl zpátky na ovál, zkřížil jeho dráhu Kanaďan Tagliani. a v rychlosti 340 km/h narazil do přední části Zanardiho vozu. I když byl okamžitě převezen do nemocnice, přišel o dolní končetiny...

Ale zpátky k rekordnímu pokusu. Roudnická stáj udělala válečnou poradu a značně zredukovala plány. „Rozhodli jsme se, že nebudeme riskovat zranění jezdce a poškození techniky. Je to nová zkušenost, ale Davidovo zdraví je prioritou,“ prohlásil týmový boss Jan Kalivoda. „Proto slevujeme a připravíme druhé auto na sto kilometrů. Pokud by se David cítil v pohodě, zkusil by ještě rekord na sto mil.“

Jezdec týmu Buggyra, dvojnásobný evropský šampión, David Vršecký (vpravo).foto: ČTK/Libor Zavoral

Chlazení pneumatik příliš nepomohlo

Postižený závodní tahač byl po explozi pojízdný, ale příliš nevypadal na to, že by mohl ještě pokračovat v rekordních pokusech. Trosky prasklé pneumatiky vypadaly, že jsou ze žvýkací gumy, a z plastových blatníků zbyly cáry...

„Defekt gumy není zase tak nic neobvyklého, stalo se nám to i při posledním rychlostním rekordu. Je to ale škoda, měli jsme to dobře rozjeté,“ zalitoval Vršecký. „Testy přitom naznačovaly, že by to pneumatiky měly vydržet, ale zátěž byla asi mnohem větší. Na druhou stranu jsme měli informace, že při testování série DTM se tu také vyskytly problémy s pneumatikami,“ pokyvoval hlavou třiatřicetiletý pilot. „Strach před další jízdou nemám, pojedu v druhém odlehčeném autě a chceme se o rekord pokusit.“

Asi o půl tuny odlehčená rezervní buggyra navíc vybavená speciální chladicí tryskou na přehřívané pravé pneumatiky odstartovala po půl druhé. Po odjetí patnácti okruhů však Vršecký míří znovu do boxů. „Měl jsem pocit, že něco není v pořádku a raději jsem zastavil. Pokus znovu přerušujeme a vyrazím znovu,“ říkal jezdec po vystoupení z červenomodrobílé kabiny. „Jel jsem tentokrát daleko agresivněji, chodím později na brzdy, zatáčky projíždím jinou dráhou, na konci rovinky mám na tachometru 230. Myslím, že jdeme dobrou cestou.“

Zeď se přibližovala docela rychle

Po přezutí a nezbytné kontrole je ve čtvrt na tři opět v plném tempu na trati. Po devatenácti kolech však opět zastavuje. Tentokrát je na vině nechlazená levá strana obutí. „Poslední tři kola jsem cítil v kabině spálenou gumu a na konci rovinky to pode mnou bouchalo, takže jsem raději to raději utnul. Už to bylo devatenáct kol? Tak teď to snad už vyjde,“ doufal pomalu únavu pociťující jezdec.

Ve čtvrt na čtyři je Vršecký připravený na čtvrtý pokus. Extrémně zatížené pneumatiky budou chlazené i zleva. Ovšem ani tentokrát pneumatika Goodyear nevydržela požadovaný čas. Vršecký se po sedmnácti kolech neobjevil v cílové rovince, dojel až o několik minut později a jeho buggyra opět „kulhala“ na pravou stranu. Tentokrát byl ale defekt o poznání dramatičtější.

„Guma bouchla bez nějakých signálů. Horší bylo, že jsem jel v zatáčce a zeď se docela rychle přibližovala. Těžko říct, v jaké to bylo rychlosti, ale směr se mi podařilo změnit asi metr od mantinelu,“ vykládal Vršecký. „Dnešek nedopadl úplně špatně, z motoru jsem nadšený, ale kvůli pneumatikám jsme zůstali bez rekordu,“ pokrčil rameny.

Reklama

Související témata: