Hlavní obsah

S řadou novinek startuje Evropský pohár tahačů, Vršecký může získat třetí titul v řadě

PRAHA

Podle všeho začíná o víkendu v italském Misanu jeden z nejzajímavějších ročníků Evropského poháru závodních tahačů. Pro české diváky bude přitažlivý hned z několika důvodů. David Vršecký ze stáje Buggyra bude bojovat o třetí titul v řadě. Jeho domácím rivalem nebude tentokrát Frankie Vojtíšek, do seriálu se naopak po tříleté pauze vrací s rakouským týmem Truck Race Allgäuer Adam Lacko.

Foto: www.buggyra.com

Vršeckého buggyra v plném tempu při závodě.

Článek
Fotogalerie

Na českém území zároveň vznikl nový truckový projekt a příznivci adrenalinových soubojů pětiapůltunových monster pak mají v kalendáři jistě zatržené datum 28.-29. srpna, kdy se na Mosteckém autodromu koná pátý díl evropského šampionátu.

Velké změny zažila přes zimu roudnická Buggyra, která dosud jako jediná používala dvojité turbo. Kvůli změně předpisů, které ho od letoška zakazují, museli technici tvrdě zapracovat na motorech. Z tradiční dvojice pilotů zbyl jen Vršecký, jehož záběr se zároveň posunul do konstrukčního oddělení. To si ovšem vyžádala situace po nenadálém odchodu dlouholetého technického ředitele Maria Kresse. Ve stáji už není ani evropský šampión z roku 2007 Markus Bösiger. Oba se stali základními kameny jednoho z největších konkurentů Buggyry - nové stáje MKRTechnology.

Startujeme od nuly

Buggyra měla o nového klientského jezdce zájem, ale jednání nedopadla podle představ, takže zůstal Vršecký prozatím sám. „I když jsme jezdili ve dvojici, musel jsem si všechno vybojovat sám. Absence druhého jezdce je ztráta, ale na druhou stranu se celý tým může koncentrovat na jediné auto,“ pravil Vršecký, který v zimní přestávce překonal tři světové vytrvalostní rekordy a nebrání se ani myšlenkám na titulový hattrick. „Bylo by to něco úžasného, ale letos se objevilo tolik zásadních změn, že startujeme takřka od nuly,“ pokyvoval hlavou.

Za největší konkurenty považuje samé známé tváře. „Španěl Albacete je můj životní soupeř, rychlejší než loni bude Němec Hahn. Z Kressova týmu bude nebezpečný jeho krajan Östreich, Švýcaru Bösigerovi bude asi chvíli trvat než si zvykne na změny, ale všichni jsou asi mí největší rivalové,“ vyjmenoval čtyřiatřicetiletý jezdec, který má na Misano převážně dobré vzpomínky. „V posledních třech letech jsem tam pokaždé vyhrál alespoň jeden pohárový závod, takže to tam začínám mít celkem rád,“ říkal s úsměvem.

Lacko se těší na návrat

Staronovou tváří šampionátu nejrobustnějších aut je Adam Lacko, jehož závodním náčiním bude tahač MAN. Jezdec, který ovládá další automobilové disciplíny, bude díky svému nekompromisnímu jízdnímu stylu jistě obohacením seriálu. „Jsem zvědavý, jak mi to po přestávce půjde, jak mi bude fungovat auto a jak se změnila konkurence. Na závody se moc těším a na trati chci nechat všechno,“ plánoval pětadvacetiletý pilot.

MAN Adama Lacka při testování na mosteckém okruhu. foto: BPA

„Otázkou zůstává, jaké nás v Misanu přivítá počasí. Déšť se prý z Moravy přesune právě do Itálie. Proto doufám, že závody kvůli tomu nezruší,“ přemítal Lacko, který prý během posledních tří let truckracing příliš nesledoval. „Byl bych rád, kdybych dojížděl do pátého místa a sem tam se objevil na bedně. Ovšem já nerad předbíhám,“ dodal závodník, který naposledy stál na stupních vítězů v roce 2006 v Mostě.

Sousedi a staří známí

V Židovicích, kousíček od Roudnice, kde sídlí slavná česká stáj, rozbil svůj stan nový tým MKRTechnology. Snad proto, aby tam Kress, který léta pracoval pro Buggyru, dobře trefil. „Chceme vyhrávat,“ netajil se ambicemi při dubnové prezentaci prezident společnosti Renault Trucks Stefano Chmielewski. Němec Kress je majitelem a technickým šéfem týmu společně se svou českou manželkou Klárou, s níž seznámil v Buggyře. Kromě Bösigera pochází od blízké konkurence i manažerka Séline Hellmondsová a několik mechaniků.

Švýcar Bösiger se v týmu setkal se známým Němcem Östreichem. Spojuje je jednak stejné příjmení Markus a pak i evropský titul. Oba věří, že se z něj na konci sezóny bude jeden z nich ve voze Renault radovat. Právě Kressovu projektu dal francouzský výrobce přednost před Vojtíškovým Frankie Truck Racing Teamem. Český veterán se tak poprvé po čtvrt století nezúčastní závodní sezóny. „Bude to určitě konkurenceschopný tým. My se ale zaměřujeme na sebe, jdeme si svou cestou a soupeře pozorujeme jen z povzdálí,“ vyjádřil se k novému rivalovi Vršecký.

Všechny týmy se budou muset vypořádat s novými pravidly pro pneumatiky a s velkou změnou ve sportovních řádech. Kvalifikace bude od Misana rozdělena do dvou částí. Do druhé postoupí jen deset nejlepších jezdců, kteří budou o místo na startovním roštu bojovat bez ohledu na předchozí časy. „Je to zajímavá změna, budou se šetřit síly, auto a pneumatiky do druhé části,“ okomentoval novinku Vršecký. „Nový systém kvalifikace se mi líbí. Zvláště proto, kdy nakonec zůstane na okruhu jen deset nerychlejších vozů, které si to rozdají mezi sebou,“ dodal Lacko.

Startovní listina Evropského poháru tahačů 2010
1 David Vvršecký(ČR/Buggyra)
2 Antonio Alabacete(Šp./MAN)
3 Jochen Hahn(Něm./MAN)
4 Markus Bösiger(Švýc./Renault)
5 Christopher Levett(Brit./MAN)
10 Balasz Szobi(Maď./MAN)
11 Michel Bassanelli(Fr./DAF)
12 Anthony Janiec(Fr./Renault)
14 Jean-Pierre Blaise(Bel./MAN)
15 Adam Lacko(ČR/MAN)
16 Alex Lvov(Rus./MAN)
17 Erwin Kleinnagelvoort(Niz./Scancia)
18 Olivier Bouzige(Fr./Mack)
19 Dominique Orsini(Fr./Mercedes)
20 Javier Mariezcurrena(Šp./MAN)
21 Jeremy Robineau(Fr./MAN)
22 José Bermejo(Šp./MAN)
24 Markus Östreich(Něm./Renault)
25 Eduardo Rodrigues(Port./MAN)
26 José Rodrigues(Port./MAN)
Pozn.: Podle místa závodu se objevují další piloti. Například na Nürburgringu obvykle startuje bývalý pilot F1 Hans-Joachim Stuck.
Kalendář Evropského poháru tahačů 2010
22.-23. května:Misano (Itálie)
5.-6. června:Albacete (Španělsko)
19.-20. června:Nogaro (Francie)
24.-25. července:Nürburgring (Německo)
28.-29. srpna:Most (Česko)
11.-12. září:Zolder (Belgie),
18.-19. září:Le Mans (Francie),
2.-3. října:Jarama (Španělsko).
Pozn.: V jednání je pořádání volného závodu na okruhu u ruského Smolensku na začátku srpna. Trať však není zcela dokončena a musí projít inspekcí FIA.

Reklama

Související témata: