Hlavní obsah

Prezident FIA Todt prozradil: Schumacher při psaní sms za jízdy naboural

Lehce znavený cestováním byl Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA). Až v noci ze čtvrtka na pátek kvůli zpožděnému odletu z Francie dorazil i s manželkou Michelle Yeoh do Zlína, aby představil nový projekt bezpečnosti na silnicích, přezval teprve jako druhý cizinec ocenění Autoklubu ČR Zlatý lev a také odstartoval Barum rallye, sedmý podnik Intercontinenal rallye challenge.

Foto: Zdeněk Němec, ČTK

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jean Todt

Článek

Před dvěma lety jste opustil Ferrari a stal se prezidentem FIA. Jak moc se změnil váš život?

Spoustu času mi zabírá cestování. V minulém roce jsem navštívil přes padesát zemí světa. Pokaždé mě mrzí, že nemohu v konkrétním místě strávit více dnů. I tady ve Zlíně bych se rád zdržel déle, ale můj program mi nedovoluje zůstat déle než jeden den, protože už v sobotu musím být v Itálii. Většinou potkávám zajímavé lidi a rád bych s nimi mluvil delší čas, ale prostě nemohu.

V Česku jste mimo jiné prezentoval nový projekt bezpečnosti silničního provozu. Jaký podíl při jeho realizaci patří FIA?

Jde o aktivitu OSN. A protože FIA má zastoupení ve sto čtyřiceti zemích světa, šlo o logické spojení. Celá akce je zaměřena především na mladé řidiče. I proto jsme rádi, že tvářemi pro Česko jsou závodníci Jan Kopecký, Jakub Smrž a Lucie Panáčková, protože sportovci musí jít příkladem. A hlavně lidé naslouchají určitým radám spíše, když k nim promlouvá jejich hrdina, což ve spojení s motorismem platí obzvláště.

Vážně jste přesvědčený, že taková podpora funguje?

Nepochybně! Při nedávném závodě mistrovství světa formule 1 v Kanadě byla uspořádána akce, kdy piloti usedli na simulátor běžného silničního provozu. Nejprve absolvovali jednu jízdu bezpečným způsobem, následně druhou i s jistými nešvary, které jsou běžné pro dnešní dobu. A kupříkladu Michael Schumacher při psaní textové zprávy naboural. Jde o způsob, jak lidem ukázat, že některé věci prostě za volant vážně nepatří!

Sledujete i po odchodu ze scény seriál formule 1?

Pochopitelně. Jako šéf FIA se starám o běžný provoz, jeho bezpečnost, ale mám moc rád motoristický sport a formule byla dlouho mým životem. Tudíž je jasné, že ji sleduji.

Co soudíte o návratu vašeho bývalého týmového podřízeného Michaela Schumachera? Jak sledujete jeho výsledky v Mercedesu? Udělal správně, když se vracel?

On je nepochybně velmi talentovaný jezdec. Vyhrál sedmkrát mistrovství světa, což dokazuje jeho výjimečnost. Letos zatím nemá nejlepší výsledky v kariéře. Shodou okolností právě nynější víkend slaví dvacet let od vstupu do formule 1, což je obdivuhodné. Kdybych mu měl popřát, pak rozhodně auto, které bude ještě lepší a s nímž bude znovu zažívat pocit vítěze!

Vaše kariéra v motorsportu odstartovala ve světě rallye. Jak hodnotíte současnou scénu automobilových závodů, jimž kraluje Sébastien Loeb?

Rallye má moji velkou podporu. Přikláním se prosazení prodloužení závodů, aby se jednalo více o vytrvalost. Jsem pro zařazení nočních jízd, které dodají závodům více atraktivity a dobrodružství. Momentálně samozřejmě situace není úplně růžová, ale do šampionátu vstoupilo Mini, které doplnilo dlouho osamocené týmy Fordu a Citroënu. Vstup ohlásil i Volkswagen. Budoucnost vypadá slibně.

Ve Zlíně se v rámci doprovodního programu jede Star rallye historic, kde pojede i Jean Pierre Nicolas s Bugatti 35 , jemuž jste v minulosti dělal navigátora. Nemáte také podobné závodní choutky?

Strašně rád řídím, ale nemám prostě tolik času, abych si mohl něco podobného užít. Nicméně byl jsem ve Francii v závodě, kde tyto vozy vyrábějí. A jednalo se o fascinující zkušenost. Díky své funkci mám možnost zkoušet pokročilé technologie pro budoucnost, a tak jsem jezdil v Japonsku s vozy na elektrický pohon, v Evropě zase řídil auta s vodíkovým zdrojem.

Dostanete se ještě za volant vy sám nebo už pouze využíváte služeb řidiče? A když jedete sám, jaký jste řidič?

Jako mladý jsem zdaleka nebyl tak disciplinovaný. Nyní jsem si vědom, že je třeba se chovat na silnici ukázněně. A pokud jedu s šoférem, nabádám ho k jízdě, která z něj dělá ambasadora našeho projektu.

Jean Todt se narodil 15. února 1946 ve francouzském Pierrefortu. Od října 2009 zastává funkci prezidenta FIA (Mezinárodní automobilové federace). Jako navigátor byl členem týmu Peugeot. Závodil po boku pilotů jako Hannu Mikkola, Timo Mäkinen, Jean Pierre Nicolas či Guy Fréquelin. Na kontě má výhru v závodech MS v Polsku, Rakousku, Maroku a Argentině. V letech 1993-2009 byl ve funkci ředitele stáje Ferrari v F1. Pod jeho vedením Michael Schumacher pětkrát vyhrál mistrovství světa. Manželka Michelle Yeoh hrála jako Bond girl ve filmu Zítřek nikdy neumírá. Syn Nicolas je manažerem pilota F1 Felipeho Massy.

Reklama