Článek
Tradičně největší souboj byl sveden v té nejstarší a nejprestižnější kategorii, kterou je rallye. Martin Prokop vyhrál už potřetí (2008 a 2009) a jako účastník mistrovství světa porazil nejen krále domácích rallye Václava Pecha, ale i Jana Kopeckého, který triumfoval s tovární škodovkou v soutěžích asijsko-pacifickém šampionátu. „Letos jsem měl k absolutní špičce nejblíže. Mým snem pořád zůstává umístění na stupních vítězů v některé rallye mistrovství světa,“ prozradil devátý muž absolutního pořadí a nejlepší soukromý jezdec ve startovním poli Martin Prokop, startující s Fordem Fiesta WRC. Nejlepším mezi spolujezdci se v anketě stal Jan Tománek, který mu čte „noty.“
Koutova premiéra v motokárách
Vůbec poprvé si pro Zlatý volant došel čtyřiadvacetiletý Adam Kout, který se mezi motokáristy v posledních letech pohyboval na stupních vítězů, ale až letos vystoupil na vrchol. Dosáhl totiž historického druhého místa v mistrovství Evropy v kategorii Supercart. „Do posledního závodu jsem bojoval o titul. Bohužel, jediná chybička mě o něj připravila. Jinak jsem absolvoval svoji nejlepší sezónu a Zlatý volant beru jako ocenění nejen pro sebe, ale i svůj tým MS Kart Racing a moje nejbližší, kteří mi hodně pomáhají,“ říkal spokojeně Adam Kout, jenž získal na domácí scéně první titul už v osmi letech.
Zatímco Petr Fulín, král okruhového evropského šampionátu FIA ETCC, obhájil prvenství mezi okruháři, Miloš Beneš se vrátil po roční pauze na pomyslný trůn mezi vrchaři. Cenu Elišky Junkové převzala nejlepší česká závodnice v ME automobilů do vrchu Gabriela Sajlerová, která ji v roce 2008 získala ještě pod dívčím jménem Jermanová. Ve Zlatých řídítkách poprvé triumfoval freestylista Libor Podmol, který porazil českou silniční i terénní motocyklovou elitu.
Čin roku za dobytí Mexika
Součástí Zlatého večera motoristického sportu bylo také vyhlášení Činu roku 2014. Nešlo o úplnou novinku, toto ocenění se v rámci ankety Zlatý volant udělovalo již v minulosti. Bezprostředním impulsem pro jeho obnovení byla účast Czech Republic Rally Teamu na soutěži La Carrera Panamericana v Mexiku.
Nápad postavit se na start tohoto veteránského klání s obrovskou tradicí se zrodil v hlavě soutěžáka Vojtěcha Štajfa. Ten totiž zjistil, že na Carreře v padesátých letech s úspěchem závodil Jaroslav Juhan, jenž po své emigraci zastupoval v Guatemale značku Porsche. Pro myšlenku navázat na tuto pozapomenutou českou stopu ve Střední Americe nadchl dalšího ostříleného pilota Petra Kačírka. Po celoročním úsilí zvládli postavit z notně pošramocených vraků tři plnokrevná závodní auta: kupé Subaru Leone (posádka Štajf–Zelinka), BMW 2800 CS (Kačírek–Jugas) a Porsche 911 (Petrásek–Jirátko). Patronkou výpravy se stala vnučka Jaroslava Juhana, herečka Anna Polívková. Čeští reprezentanti se za oceánem neztratili, dvojice Štajf-Zelinka dokonce zvítězila v kategorii Historica A Plus. Jejich start byl velkou propagací Česka za oceánem.
Legendami Mašita a Kvaizar
Do Síně slávy českého motoristického sportu byli jako legendy v úterý večer uvedeni dva sedmašedesátiletí jezdci, kteří psali historii motoristického sportu u nás zlatým písmem - soutěžní motocyklový jezdec Květoslav Mašita a automobilový soutěžák Svatopluk Kvaizar.
Květoslav Mašita byl v letech 1968 až 1977 s Jawou 350 doslova neporazitelný. Desetkrát získal titul mistra Evropy v Enduru a šestkrát se podílel na vítězství československého trophy teamu v Šestidenní. Letos v listopadu byl jako první Čech uveden do Síně slávy FIM.
Svatopluk Kvaizar svoji kariéru prožil jako tovární pilot AZNP Škoda Mladá Boleslav za volanty několika soutěžních vozů Škoda, od Š 110 až po plnokrevné „stotřicítky.“ Vyhrál čtrnáct rallye, triumfoval ve své třídě na soutěžích domácího mistrovství, MS, ME, Poháru míru a domácím šampionátu.
Ankety Zlatý volant a Zlatá řídítka pořádá agentura Sport Press a partnery jsou deník Právo a Sport.cz.
Zlatý volant a Zlatá řídítka 2014 | |
---|---|
OKRUHY | |
1. Petr FULÍN | 222 |
2. Adam LACKO | 120 |
3. Michal MATĚJOVSKÝ | 72 |
RALLYE A MARATONY | |
1. Martin PROKOP | 216 |
2. Jan KOPECKÝ | 183 |
3. Václav PECH | 180 |
VRCHY | |
1. Miloš BENEŠ | 156 |
2. Jaromír MALÝ | 80 |
3. Dan MICHL | 75 |
AUTOKROS A RALLYEKROS | |
1. Václav FEJFAR | 159 |
2. Ladislav HANÁK | 126 |
3. Jakub KUBÍČEK | 119 |
MOTOKÁRY | |
1. Adam KOUT | 162 |
2. Patrik HÁJEK | 115 |
3. Jan MIDRLA | 90 |
SPOLUJEZDEC ROKU | |
Jan TOMÁNEK (jezdec Martin Prokop) | |
CENA ELIŠKY JUNKOVÉ | |
Gabriela SAJLEROVÁ (závody automobilů do vrchu) | |
CENA JŘÍHO SEDLÁŘE | |
Filip ŠMÍD (Autokros, závodník do 23 let) | |
CENA ZDEŇKA VOJTĚCHA | |
Svatopluk KVAIZAR (rallye) | |
SPEED AWARD | |
Jan CHAROUZ (24 h. Le Mans - 222,1 km/h., vůz ORECA 03R Nissan) | |
ČIN ROKU | |
Petr KAČÍREK, Jaroslav PETRÁSEK a Vojtěch ŠTAJF (Start na La Carrera Panamericana v Mexiku) | |
ZLATÁ ŘÍDÍTKA | |
1. Libor PODMOL (freestyle) | 163 |
2. Jakub KORNFEIL (silnice) | 116 |
3. Karel HANIKA (silnice) | 53 |
CENA FRANTIŠKA ŠŤASTNÉHO | |
Květoslav MAŠITA (Motocyklové soutěže) |