Hlavní obsah

Toyota potvrdila s hybridem nadvládu nad světem a brousí si zuby na Le Mans

Praha

Tovární tým Toyota Racing v roce 2014 vyhrál, co se dalo. Anthony Davidson a Sébastien Buemi zvítězili už s předstihem v mistrovství světa jezdců vytrvalostních soutěží na okruzích (FIA WEC) a triumf v Poháru konstruktérů potvrdili společně s trojicí Alex Wurz, Stéphane Sarrazin, Mike Conway v závěrečném osmém závodě sezóny v Brazílii. Vozy Toyota TS040 Hybrid byly v roce 2014 téměř nedostižné. Porazit je dokázaly jen vlastní technické problémy.

Foto: Toyota Motor Czech

Nejrychlejší Toyota posádky Davidson - Buemi.

Článek
Fotogalerie

Oba úspěchy jsou stavěny na stejnou úroveň a vysoce ceněny, protože jsou prvními v historii Toyoty v této závodní kategorii. Japonská automobilka se věnuje sportu od roku 1953. Titul světových šampiónů má však pikantní příchuť. Toyota na něj čekala dvě desítky let. Naposledy se z titulu mistra světa radoval v roce 1994 Didier Auriol, který zvítězil ve světovém šampionátu v rallye.

Pro oba jezdce - Angličana Anthony Davidsona i Švýcara Sébastiena Buemiho to byl první titul v kariéře. „Letošní sezóna byla neskutečná. Pro mě osobně je toto jednoznačně největší úspěch v mojí kariéře. Ještě nikdy jsem se nestal světovým šampiónem, takže to pro mě opravdu hodně znamená. Tým odvedl úžasnou práci a připravil nám nejrychlejší auto. Za oběma tituly stojí vynikající týmová práce a já jsem velmi vděčný všem, kteří se na tom podíleli,“ rozplýval se anglický pilot.

Také jeho švýcarský kolega se za sezónou ohlíží s velkou spokojeností. „Jsem nesmírně šťastný. Vyhrát mistrovství světa, to je prostě nádherný pocit. Triumfovat v šampionátu, ve kterém soupeříte s takovými týmy, jako jsou Porsche a Audi, je fantastický úspěch. Bez všech lidí v boxech, v centrech v Kolíně nad Rýnem a v japonském Higashifuji bychom ho nikdy nezískali. Obě auta byla fantastická.“

Už chybí jen Le Mans

V roce 2015 by měl na trať vyjet stejně rychlý, ale především spolehlivější vůz. Toyota TS040 Hybrid vládne výkonem tisícovky koní. Ve vytrvalostních závodech startuje Toyota od roku 1983. Dobyla všechny okruhy. Až na jeden... Toyota nikdy nevyhrála 24 hodin Le Mans. Na kontě má čtyři druhá místa. Letos byla největším favoritem, ale o triumf ji připravila havárie a technické problémy. „Je to veliká výzva. V roce 2015 chceme obhájit oba světové tituly a přidat triumf v nejslavnějším vytrvalostním závodě na světě. Pak bude triumf Toyoty dokonalý. Uděláme pro to vše,“ zdůraznil Anthony Davidson. Složení týmu by v nadcházejícím roce mělo zůstat stejné.

„V mistrovství světa vytrvalostních soutěží jsme teprve tři roky, takže o to větší mám radost z toho, že tým Toyota Racing dokázal se svými vozy TS040 Hybrid ovládnout jak Pohár jezdců, tak Pohár konstruktérů. Chci poděkovat všem, kteří se podíleli na úspěšné sezóně. Věřím, že využijí získané zkušenosti v dalším revolučním vývoji hybridní technologie, aby mohla i nadále vyrábět stále lepší auta, která nejen vítězí na světových okruzích, ale dělají radost lidem na celém světě,“ připomněl prezident společnosti Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, že vývoj okruhových závodních vozů není samoúčelný, ale přenáší se i do výroby osobních automobilů.

Reklama

  Vítěz: M. Verstappen (Red Bull) Velká cena Číny - kvalifikace Vítěz: M. Verstappen (Red Bull) konec
20240420T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
Velká cena Číny - kvalifikace
  Vítěz: M. Verstappen (Red Bull) Velká cena Číny - sprint Vítěz: M. Verstappen (Red Bull) konec
20240420T05 : 00:00+0200
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
Velká cena Číny - sprint
  Velká cena Číny zítra 09 : 00
20240421T09 : 00:00+0200
Velká cena Číny
Velká cena Číny
Velká cena Číny