Hlavní obsah

Král kopců Vojáček vyjede naposledy

Praha

Čtyřicet sezón za volantem závodních automobilů a dost. Legenda automobilových závodů do vrchu Petr Vojáček letos oslaví devětapadesáté narozeniny a rozhodl se, že tato sezóna bude poslední. „Chci se konečně věnovat rodovému zámku Brandlín, který průběžně zvelebujeme. Každý rok přibývají nové expozice, zájem veřejnosti je stále větší a já práci kastelána nedávám tolik, kolik vyžaduje,“ přiznal bez stopy smutku v hlase.

Foto: Ennoble RK

Petr Vojáček a jeho Ferrari.

Článek
Fotogalerie

Závodění si za čtyři desetiletí užil dosyta. Vždyť pětkrát se stal vicemistrem Evropy v závodech automobilů do vrchu v absolutní klasifikaci, prvenství ve třídě či skupině byla léta samozřejmostí, šestkrát oslavil titul českého mistra. V posledních letech sice vyhrál pokaždé svoji kategorii, ale šampión se v ní nevyhlašuje. Ve sbírce má i tři Zlaté volanty.

„Nemám už komu co dokazovat. Nejde o ztrátu motivace, ale jak jsem řekl, jde o čas. Nikdy jsem nedělal nic polovičatě a nebudu to dělat ani teď. Mám na co vzpomínat, ale tím nežiju. V Brandlíně jsme umístili také expozici trofejí ze závodů, společně se synem Lukášem jsme jich získali už 750. Víc jich mám já, ale synovi je devětadvacet a má ještě hodně závodnických let před sebou," dodal Vojáček starší.

První závod a facka od maminky

Na první závody vyrazil před čtyřiceti lety do Malé Vožice, jela se tam rallye. „Půjčil jsem si maminčina trabanta, dal jsem do něj rám, pošteloval ho a jel na start. Netušil jsem, že se maminka půjde podívat. Dojel jsem v pořádku, ale v cíli mě čekalo překvapení. Maminka mi hned dala facku, protože jsem si vzal auto bez jejího vědomí, ale pak mi už trabanta na závodění nechala," zavzpomínal.

První okruhový závod jel v Havířově, přesedlal na toyotu. Časem přešel na závody do vrchu. Na okruhy si odskočil do USA, kde startoval s pětilitrovým vozem Pontiac Firebird. „Dařilo se mi a dokonce jsem se stal jezdcem s podporou koncernu HB. Jako vůbec první pilot z východní Evropy jsem závodil na slavném okruhu Watkins Glen," dodal.

K jeho oblíbeným autům, s nimiž závodil, patřil Ford Escort Cosworth. Nejslavnější kapitolou jeho kariéry jsou ale závody do vrchu, v nichž se stal legendou. Doma poslední roky startuje s šestisetosmdesáti koňovým Ferrari 430 GT. „To bylo moje vysněné auto. Když se naskytla možnost ho získat, neváhal jsem," prozradil. Před nadcházející sezónou prošlo pořádnou úpravou. Krasavec mezi závodními vozy dostal novou krátkou převodovku, přestavěný je podvozek i nastavení. Nové jsou pneumatiky Avon. Hodně mu s úpravami pomohli bratři Pavel a Petr Vacíkovi.

Ecce Homo a pak zámek

„Při testech jsme měli velké problémy s řídícím počítačem. Zkusili jsme jich celkem pět, až ten poslední fungoval, jak měl. Zkusil jsem ho na okruhu v Mostě, na suchých gumách, ale za silného deště. Naštěstí to dopadlo dobře, i když jsem z asfaltu dvakrát vyrazil posekat trávu v bezpečnostní zóně," žertoval.

Petr Vojáček pojede domácí šampionát, který čítá jedenáct závodů, začíná se první květnový víkend v Náměšti nad Oslavou. „Ve skupině mám nového soupeře Martina Jermana s Lamborghini Gallard GT3. Už se na závody těším. Vrcholem bude tradičně první červnový víkend Ecce Homo. To je nejhezčí a nejlepší podnik i v rámci evropského šampionátu. Ředitel šternberského závodu Vlasta Malík pro něj dělá se svým týmem opravdu hodně. Bohužel se nám tam rodinně moc nedaří, tak snad letos to bude lepší," přál si. Velkou podporu má od letitého partnera Auto Kelly.

Dílna, podnikání, zámek. „Kolem Brandlína je hodně práce, ale pro mě to je relax. Na novou sezónu jsme se připravovali velice pečlivě. V květnu otevřeme poprvé zámecký park, k vidění bude také expozice 140 zámeckých hodin, galerie malíře Borie Eibla, autora obdivované obří mapy jižních Čech a spousta dalších exponátů. V restauraci je nově pivo ze Svijan. Pořádáme spoustu kulturních programů, ale stále častěji se u nás konají svatby a různé podnikové či společenské akce. Je toho hodně a kastelán přeci nemůže lítat po kopcích," říkal s úsměvem.

Lukáš tátu dohání

V otcových stopách už deset let jede syn Lukáš Vojáček. Třikrát byl absolutním vicemistrem Evropy, ve sbírce má dva Zlaté volanty a tři domácí tituly. Loni mu těžká havárie ve Slovinsku zkrátila sezónu, přesto skončil v evropském šampionátu třetí absolutně. Na tu letošní už je Mitsubishi Lancer EVO VIII připraveno s novou karosérií i designem.

„Bude to nejspíš nejhezčí auto ve startovním poli a doufáme, že i nejrychlejší. Prakticky všechno je nové. Včetně motoru, který postavil špičkový motorář Ivan Matoušek, výrazně mu zvedl výkon, a k dokonalosti ho vyladila firma Empreza kolegy závodníka Oskara Beneše," zdůraznil Petr Vojáček.

Lukáš vyrazí do třináctidílného seriálu mistrovství Evropy jako oficiální reprezentant ČR už o příštím víkendu ve francouzském St. Jean du Gard. Z domácího šampionátu pojede jen vybrané podniky. V rodinném týmu Ennoble Racing Klub kromě obou Vojáčku jezdí i další vrchaři. Jiří Filinger pojede s vozem Nissan 350 GT a František Chaloupka s Mitsubishi Lancer EVO VI. „Na sezónu jsme si připravovali poctivě. Věřím, že naši sbírku trofejí na zámku Brandlín obohatíme o další. Místo na poháry tam ještě je," rozloučil se Petr Vojáček.

Reklama