Hlavní obsah

Lezení po skalách, skoky do jezera za tisíce. Bitvy o slávu a tituly přátelství neničí

Radek Malina, AsparanSport.czPrávo

Bojují o vteřiny, slávu a v neposlední řadě i peníze plynoucí z kontraktů, o něž zápolí. Automobilový pilot Jan Kopecký už desátou sezónu závodí za tovární tým Škoda Motorsport. Po jeho boku se za tu dobu vystřídalo sedm parťáků. Vždy soupeřili o vítězství v šampionátu, jehož se mladoboleslavský tým účastnil. Ničí rivalita za dané konstelace vzájemné vztahy?

Foto: skoda-auto.com

Piloti týmu Škoda Motrosport zápolící o titul mistra světa SWRC: Švéd Pontus Tidemand, obhájce prvenství, a Jan Kopecký (vpravo) před startem Turecké rallye.

Článek
Fotogalerie

„Nikdy se nic takového neděje, protože neangažujeme jezdce, jehož bychom dlouhou dobu nesledovali. Máme závodníky prověřené jezdecky i charakterově," tvrdí Pavel Hortek, manažer týmu Škoda. „Nejezdíme na okruzích, kde do sebe mnohdy lidi vráží schválně. Tady bojuje každý sám za sebe, nedochází k osobním soubojům," říká Kopecký.

„Navíc jezdci ze severu Evropy jsou většinou uzavření. A ani mimo závodní povinnosti nejsou tak družní," dumá Hortek. „Jsou to kliďasové, nic je nerozhází. Ale já nemám problém s nikým. Kdyby přišel Francouz nebo druhý Čech, cestu bychom si k sobě určitě také našli," vypravuje Jan Kopecký, jemuž je šestatřicet. Jeho rival v boji o titul v MS třídy WRC2 Švéd Pontus Tidemand je mladší o devět let. A Fin Kalle Rovanperä, další z členů mladoboleslavského týmu ještě neslavil osmnácté narozeniny...

Tři z Kopeckého parťáků se stali mistry světa třídy SWRC, respektive WRC2, které se Škoda účastní. Letos sní o triumfu i Čech, jemuž stojí v cestě obhájce Tidemand. „Jsme kamarádi. Je bezvadný, fajn kluk. Ale letos jsem se s Pontusem potkal jednou v úvodu roku, a pak tady v Turecku," říká Kopecký během soutěže, která se rozběhla ve čtvrtek pozdě večer. „Naproti tomu s Juhou Hänninenem jsme byli skoro v denním kontaktu. Ten se totiž přestěhoval do Čech, a dokonce bydlel u mě. Proto byl náš vztah výjimečný," tvrdí Kopecký.

„Na Fina byl Hänninen hodně otevřený a pracovitější než většina jeho krajanů. Od dětství byl totiž zvyklý tvrdě pracovat na rodinné farmě ve východním Finsku," připomíná Hortek, že rodák z Punkaharju trávil v dospívání hodiny na traktoru nebo s pilou v lese.

Bez problémů tak po příchodu do mladoboleslavského týmu zvládal i tréninkové dávky kondičního kouče Škody Jaromíra Jiříka. „V zimě jsme tahali sáně se zátěží 200 kilo, lezli do rokle a po laně šplhali zpět," vypráví Kopecký.

„Byl to originál, na něhož se jen tak nenarazí. Dělali jsme psí kusy," směje se Kopecký při vzpomínání. „Třeba jsme byli v Rakousku na Wörthersee. Juho při plavbě na lodi po jezeře začal, kolik mu dám, když skočí do vody. Navrhl jsem padesát eur, což se mu nepozdávalo. Ale vyhecoval celou loď. Nikdo nevěřil, že skočí. V banku byly čtyři stovky. Nenechal se zahanbit a skočil. Loď se musela otočit. A podobných zážitků jsme měli mraky," popisuje s úsměvem Kopecký.

Seveřané po boku Kopeckého v týmu Škoda Motorsport
Juho Hänninen, Finsko, Fabia S2000, mistr světa SWRC 2011
Esapekka Lappi, Finsko, Škoda Fabia S2000, mistr Finska 2012, mistr světa WRC2 2016
Andreas Mikkelsen, Norsko, Fabia S2000, vítěz IRC 2011 a 2012, 3x 3. v absolutním pořadí MS (2014, 2015, 2016)
Pontus Tidemand, Švédsko, Fabia R5, mistr světa WRC2 2017
Juuso Nordgren, Finsko, Fabia R5
Kalle Rovanperä, Finsko, Fabia R5
Ole Christian Veiby, Norsko, Fabia R5

Reklama

Související témata: