Hlavní obsah

Rallye Dakar odstartuje netradičně až po Novém roce

KM RacingSport.cz

Až do poloviny listopadu pečlivě tajila pořadatelská společnost A.S.O. konečnou podobu trasy 29. ročníku Rallye Dakar. Stejně jako při minulém ročníku se start slavného závodu bude odehrávat v metropoli Portugalska. Již 3. ledna se sem začnou sjíždět závodníci čtyřiceti dvou národností, aby prošli náročnou předstartovní procedurou - technickou a administrativní přejímkou.

Foto: Vierka Kaštanová

Ivo Kaštan na trati 28. ročníku Rallye Dakar.

Článek

Snad nikdy v historii nestartovala Rallye Dakar až 6. ledna, jak tomu bude právě na začátku příštího roku, kdy přes startovní rampu v portugalském hlavním městě Lisabonu přejede 250 motocyklů, 187 závodních automobilů a 88 kamiónů. 38 % jezdců na motocyklu si zažije premiérový závod, dvě třetiny závodního pole jsou ryzí amatéři.

Celá úvodní třetina závodu je téměř totožná s předcházejícím rokem. Po Evropě a Maroku se asi již nic moc jiného vymyslet  nedá. Dlouhé a nudné přejezdy po evropských silnicích zpestřené pár kilometry speciálů. Zde se nedá v podstatě nic moc získat, ale může se hodně ztratit.  Po pár hodinách plavby se celé závodní pole ocitne na marockém kontinentu. Teprve zde začíná to pravé dobrodružství.

Nebude chybět koridor mezi minami

Úvodní africká etapa bude navigačním oříškem a kličkováním mezi korkovými duby a  v troše  písku. Ve čtvrté etapě se závodníci poprvé poperou s větším množstvím písku v malé poušti Erg Chebbib. Pátá etapa je jedna z nejdelších  letošního ročníku. Průjezdem přes pohoří Atlas se závodníci dostanou do více jako dvoutisícové nadmořské výšky.

Šestá etapa bude tou suverénně nejdelší. Startovat se bude v brzkých ranních hodinách a to z důvodu přejezdu marocko - mauritánské hranice, kterou tvoří jedno velké minové pole. Pouze jednou za rok se otevře vojenský koridor a cestou lemovanou ostnatými dráty a výstražnými cedulemi "pozor miny" projede karavana rallye.

Sedmá etapa je poslední přede dnem volna, právě proto dostanou závodníci i jejich stroje pořádně zabrat.  Den volna, resp. čas na rekonvalescenci rozbolavěných těl a opravení závodní techniky. Téměř celou trasu více jak šest set km dlouhé osmé etapy tvoří speciální zkouška, která je tímto nejdelší v celém závodě.

Devátá etapa bude podle pořadatelů jednou z nejnáročnějších. Desátá - maratónská etapa, čili etapa bez asistenčních vozů, bude končit ve městě s nádherným názvem Tomboctou, které rallye naposledy hostilo v roce 1999. Jedenáctá etapa přivede soutěžící přes rozsáhlé "pískoviště" zpět do Némy.

Maratón skončí opět u jezera

Dvanáctou etapou se úplně změní ráz krajiny. Z rozsáhlých dunových polí a kamenitých plání se trasa přesune do pásma savany. Třináctá etapa - kličkování mezi baobaby - obrovské stromy bez listí,  které podle jedné africké povídky chtěly být nejkrásnější rostlinou na zemi a za trest vypadají jako by rostly kořenem vzhůru.

Kdo se dostane až do Tambacoundy má cíl již na dohled. Každý však musí mít na paměti, že Rallye Dakar končí až na cílové rampě. Předposlední etapa bude velmi nebezpečná, houstne populace a zvyšuje se tak nebezpečí střetu s domorodci či volně pobíhajícím dobytkem. Před poslední a nejkratší etapu se všichni, kdo dorazili až sem, vyspí pohodlně v hotelu.

Poslední etapa se bude tradičně odehrávat na břehu Atlantického oceánu poblíž solného Růžového jezera. Pořadatelé ji nazývají Grand Prix du Lac Rose, neboli Velká cena Růžového jezera. Kolik jezdců překoná nástrahy celkem 8696 km dlouhé trasy, zůstane tajemstvím až do 21. ledna 2007, kdy skončí velké dakarské dobrodružství.

Reklama

Související témata: