Hlavní obsah

Macháček nenašel následovníka, na Dakar se opět vydá sám

PRAHA

Když v roce 2003 dojel Josef Macháček do cíle dakarské rallye, myslel si, že pátý start ve slavném pouštním závodu byl zároveň jeho posledním. Po čtyřech letech se ale na čtyřkolce vydá do afrických dun znovu. Nenašel totiž následovníka, proto přejmenoval svou motorku z Královny pouště na Pouštní lišku a od 6. ledna se bude pokoušet o čtvrté vítězství ve své kategorii.

Článek

"Věřil jsem, že se najde někdo, kdo v tom bude pokračovat. V roce 2004 jsem pomáhal Marku Podlipnému. Půjčil jsem mu čtyřkolku a jel jsem s ním jako doprovod. Kdyby neudělal chybu, mohl dojet a vyhrát. Tak jsem si to představoval. On toho ale pak nechal," řekl ČTK Macháček.

Když se v dalších dvou ročnících nikdo z Česka s čtyřkolkou na Dakaru neobjevil, rozhodl se, že to opět zkusí sám. "Vysápal jsem se do sedla a jdu na to," smál se padesátiletý motocyklista, jenž občas vtipkuje, že čeká, až pro něj pořadatelé vypíšou veteránskou kategorii.

Větší konkurence

Na návrat do afrického terénu se připravuje celý rok. Lehce vylepšil a upravil svou yamahu a věří, že jej opět nezradí. "Jen mi trochu zkomplikovala život mezinárodní federace. Musel jsem díky novým řádům snížit obsah motoru, takže čekám, že budu mít na přejímce trochu problémy. Vše ale odpovídá normám," dušoval se Macháček, kterému se v přípravě podařilo i snížit svou hmotnost do dřívějších čísel. "Takže už budu bojovat jen s věkem, tratí a soupeři," podotkl.

V rallye by se mělo představit čtrnáct čtyřkolek, což je více než v minulosti. "Jen v roce 2000 nás bylo šestnáct. Je tam hodně zajímavých jmen a takových deset jezdců ví, do čeho jde," uvedl Macháček, kterého potěšilo, že se na startu objeví více Čechů na klasických motocyklech.

Jede si do Afriky odpočinout

Úspěšný podnikatel, který se věnuje přeměně vyjetých olejů na alternativní paliva, si chce v Africe i odpočinout. "V nadsázce řečeno si tak opravdu jedu odpočinout od podnikatelského blázince, který zažívám. Tam máte čistou hlavu a myslíte jen na to, jak ráno vyrazíte a večer dojedete do bivaku. Nestraší vás faktury a zaměstnanci," vysvětlil Macháček.

Start v soutěži jej vyjde téměř na milión korun, což je podle něj i jeden z hlavních důvodů, proč se v Česku nenašel nikdo, kdo by se stejně jako on vydal do Dakaru na čtyřkolce. "Je to i o financích. V Evropě se potkávám s řadou čtyřkolkářů, kteří by chtěli jet, ale ten závod je tak finančně náročný, že tolik peněž neseženou. Vše už musí být zaplacené 1. června. A když do 15. listopadu neodřeknete start, tak vám vše vezmou," podotkl. Jen samo startovné stojí 13 500 eur.

Bývalý endurista, který startoval i na několika Šestidenních, se v minulosti věnoval také autokrosu. I proto občas uvažuje, že by si Dakar vyzkoušel s buggynou. "Musela by se ale postavit jednomístná. Několik lidí už to dokázalo a ukázalo cestu, kterou by se mělo jít. Je to ale moc práce a při podnikání na to nemám čas," řekl Macháček.

Reklama

Související témata: