Hlavní obsah

Když Tomeček Čagina míjel, byl ještě v pořádku

TANTÁN

Český pilot Tomáš Tomeček obsadil v páté etapě proslulé Rallye Dakar sedmé místo mezi kamiony a posouvá se v pořadí výše. Pomohla mu k tomu i nehoda dosud vedoucího Rusa Čagina, kterého Tomeček shodou okolností krátce před nehodou míjel. KOMENTÁŘ SPOLUJEZDCE LADISLAVA LÁLY Z 5. ETAPY.

Foto: www.lrt.cz

Tomáš Tomeček na trati Rallye Dakar.

Článek
Fotogalerie

"Pátá etapa z Varzázátu do Tantánu přinesla typický marocký rozbitý rychlý kamenitý povrch. Interně jsme tuto etapu pojmenovali jako rozbíjecí - ne snad proto že bychom něco důležitého poškodili, ale protože to během jízdy pořádně drncalo. Podél cesty jsme opět viděli množství odstavených osobních automobilů i motocyklů. A to ještě ten pravý Dakar vlastně ani nezačal.

Jeli jsme s vědomím, že pravou kloubovou hřídel budeme potřebovat v dunách, takže jsme se auto snažili šetřit. Sedmé místo v etapě tak bylo příjemným překvapením i pro nás. Krátce po startu jsme přišli o pravé zrcátko, což však v této etapě nebylo zas tak důležité.

Zhruba po osmdesáti kilometrech jsme míjeli posádku Tatry Andrého de Azeveda, která právě dokončovala výměnu pravého zadního kola. Teprve po našem odjezdu se ukázalo, že došlo po kontaktu s kamennou zídkou k poškození huštění pravého zadního kola. Posádka nakonec kolo nafoukla a uzavřela poškozený příchod vzduchu. Posádka zelené Tatry  měla smůlu, když dva kilometry před cílem dostala defekt. Výměna pneumatiky by stála mnohem více času než jízda sníženou rychlostí, takže k výměně pneu došlo až po projetí cílem speciálky.

Během rychlostní zkoušky jsme míjeli stojící Kamaz suveréna posledních ročníků Čagina. Posádka právě dokončovala nějakou opravu, hned vedle seděl na zemi vrtulník. Kamion se startovním číslem 500 po chvíli opět pokračoval v jízdě a za pár minut na nás již houkal Sentinelem. Až v cíli jsme se dozvěděli, že měl o chvíli později havárii, kvůli které musel odstoupit ze soutěže. Mělo se tak stát na rychlé pláni ke konci etapy, kde se jelo mezi 130 až 150 km/h (maximální povolená rychlost pro kamiony). Když jsme tím místem projížděli, tak bylo všude tolik prachu, že jsme žádnou nehodu neviděli.

Po pár hodinách po dojetí do bivaku na letišti v Tantánu se rozpoutala velmi nepříjemná písečná bouře, která přes noc spíše nabrala na síle. Bivaky se většinou nacházejí na letišti nebo v jeho bezprostřední blízkosti. Organizátoři totiž využívají během rallye okolo třinácti letadel a několik vrtulníků. V Portugalsku i Maroku jsme se doposud setkali s velkým zájmem o závod. Na nejrůznějších místech podél trati se nachází množství diváků, kteří závodníky všemožně povzbuzují. Čas od času zahlédneme i českou vlajku - to nás samozřejmě těší a divákům děkujeme za podporu alespoň zamáváním a zahoukáním."

Reklama

Související témata: