Hlavní obsah

Tomeček se na Dakaru ocitl ve sprše kamení

ZUIRAT

Karavana Rallye Dakar se ve čtvrteční šesté etap přesunula z Maroka do Mauritánie. Posádce Tomáše Tomečka se po počátečních neúspěších daří a dojela na osmém místě. Postřehy z dalšího dílu slavné soutěže přináší Tomečkův spolujezdec Ladislav Lála.

Foto: Letka Racing Team

Tatra Tomáše Tomečka krátce po překročení hranic Mauritánie.

Článek

"Hlásím se z pozice 220 45´ 051" N a 120 28´ 494" W (zkuste se podívat na satelitní snímek z Google maps), tedy z bivaku v mauretánském Zuiratu, kam jsme dorazili z marockého Tantánu. Předešlý bivak v Tantánu stál za to. Noční písečná bouře napáchala poměrně velké škody a srovnala se zemí zázemí pro účastníky rallye. Bivakem celou noc létalo všechno možné.

Dlouhá spojovací etapa vedla částečně po asfaltu, částečně po písčité pistě. Z bezpečnostních důvodů jsme projeli Západní Saharou, kterou si nárokují Maroko i Mauritánie, pouze v rámci spojovací etapy. Po cestě nešlo nepřehlédnout množství bezpečnostních složek, které se starají o zajištění hladkého a bezpečného průjezdu závodních vozů a motocyklů. Na hranicích nám nadšeně mávali vojáci mírových sil OSN.

Místní policisté při průjezdu městy věčně pískají a něco ukazují ve snaze umožnit závodníkům hladký průjezd. Místní obyvatelstvo nás povětšinou vnímá velmi vstřícně. Zajímavé je, že jsou všude vidět spíše mladí lidé a děti. Po příjezdu do mauritánského Zuiratu sice místní děti na některé vozy včetně obou našich Tater házely kameny, ale naštěstí nedošlo k žádnému většímu poškození.

Šestá etapa byla opět velmi rychlá a dokonale prověřila zejména podvozky vozů. Opět jsme si užili drncání, s prací tlumičů jsme však vzhledem k povaze terénu přesto byli spokojeni. Do etapy jsme odstartovali jako sedmí. Ještě na startu jsme se obávali defektu. S rostoucí teplotou pneumatik však fungovalo vše zcela perfektně. Za polovinou rychlostní zkoušky jsme ztratili nějaký čas po menším problému s podhušťováním pneumatik po příjezdu k dunám. Za několik minut jsme však byli schopni pokračovat v jízdě.

Ke konci etapy, když se začalo smrákat, jsme zjistili, že nám nesvítí potkávací světla. Namísto laborování na trati jsme rozsvítili dálkové výbojky Hella a v mezích bezpečné jízdy ujížděli do cíle. Dobrou zprávou je, že dočasně opravená pravá kloubová hřídel funguje. Přesto se však snažíme auto šetřit.

V pátek vyrážíme do 7. etapy ze Zuiratu do Ataru, kde budeme mít v neděli volný den. Čeká nás opět písek, velbloudí tráva, štěrk a duny. S rostoucí únavou se potřeba regenerace stává velmi důležitou. Po čtyřech spojovacích kilometrech by měla následovat 542 km dlouhá rychlostní zkouška, do které budeme poprvé startovat s automobily dohromady (podle dosažených časů z předchozího dne) a nikoliv až po nich. Délka a charakter etapy budou klást velké nároky na navigaci."

Reklama