Hlavní obsah

Safari rallye a zlínská Barumka jsou v jednom šampionátu

Po čtyřleté pauze se celosvětový šampionát v rallye vrací na obtížné africké tratě. Slavná Safari rallye s více než padesátiletou tradicí odstartuje v pátek v Nairobi. Tentokrát ale nebude součástí klasického mistrovství světa v rallye (WRC), nýbrž úvodním podnikem prvního ročníku nového světového šampionátu - Intercontinental Rally Challenge (IRC).

Foto: Zdeněk Sluka

Ilustrační foto

Článek

Následujících osm závodů se uskuteční na třech kontinentech včetně Evropy. Šestým dílem IRC bude tradiční zlínská Barum rallye, která se tak z elity evropského šampionátu posune k mezikontinentálnímu mistrovství.

Loňský nultý ročník IRC se skládal ze čtyř rallye a jel se pod názvem International Rally Challenge. S přehledem v něm zvítězil italský závodník Giandomenico Basso, který startoval s čerstvým speciálem Fiat Punto S2000. Právě nové speciály kategorie S2000 by měly být velkým tahákem IRC.

Promotérem IRC je britská společnost SRW Events Ltd, jejímž jediným vlastníkem je satelitní televize Eurosport. Také díky její slibované mediální podpoře se od IRC očekává pozvednutí zájmu automobilek, sponzorů i diváků o automobilové soutěže. Z devíti podniků šampionátu již Eurosport ohlásil 70 hodin vysílání. Kromě obvyklých magazínů a sestřihů z každého dne rallye se počítá s živými přenosy přímo z trati.

S dvojnásobným rozpočtem

Po několika letech působení Barum rallye Zlín v nejvyšší kategorii závodů mistrovství Evropy se jejím pořadatelům podařilo prosadit do celosvětového šampionátu. Smlouvu s organizátory IRC podepsali do roku 2010 a možná je i další opce. Podle ředitele zlínské rallye Miroslava Regnera bude třeba přibližně dvojnásobně navýšit rozpočet závodu. "Věříme v podporu orgánů státní správy, institucí a sponzorů. Zásluhou Eurosportu je zajištěna obrovská medializace ve více než sto milionech domácností po celém světě," uvedl Regner na oficiálních stránkách Barum rallye.

Série IRC se má stát alternativou ke stávajícím šampionátům. Evropské mistrovství už delší čas stagnuje, není o něj příliš zájem. Mistrovství světa v posledních letech opustilo hned několik silných automobilek a některé z nich se pustily do přípravy vozu kategorie S2000, od něhož si výrobci i závodní týmy slibují mimo jiné daleko menší náklady, než je tomu například u současných vozů skupiny WRC. Podle regulí nesmí cena nového závodního modelu přesáhnout 168.000 eur (přibližně pět miliónů korun), což je pětkrát až šestkrát méně než u WRC.

Tento vůz již má vedle Fiatu připraven také Peugeot, více méně v soukromých podmínkách vznikl speciál na bázi Volkswagenu a Toyoty. Své prototypy před časem představily i Lada a Dacia, ale práce na nich jsou v současné době zřejmě zastaveny. Hovoří se i o zájmu Fordu a Nissanu, Škoda svou studii Fabie S2000 odhalila na nynějším ženevském autosalónu. Honda již pilně testuje nový model Honda Civic Type-R homologovaný pro třídu R3, který by měl mít premiéru na druhém podniku IRC. Do šampionátu se přihlásila i továrna Mitsubishi, která bude podporovat jezdce na produkčních vozech své značky.

Finále v Číně 

Zajímavé jezdecké obsazení lze očekávat zejména na evropských závodech, v Africe a Asii budou ve startovních listinách spíše převažovat místní jezdci. Mezi hvězdy by měli patřit hlavně piloti se zkušenostmi ze soutěží mistrovství světa, například Freddy Loix, Alister McRae, Gilles Panizzi, Dani Solá či dvojnásobný mistr Evropy Renato Travaglia.

Závody se uskuteční jak na různých typech asfaltů, tak na nezpevněných površích. Po Safari Rallye (9.-11. března) se posádky postupně představí na Turecké rallye (11. a 12. května), která letos vypadla z kalendáře WRC, belgické Ypres rallye (22. a 23. června), Ruské rallye (13. a 14. července) a Rallye Vinho de Madeira (2.-4. srpna). Šestým podnikem seriálu bude v posledním srpnovém týdnu Barum rallye. Šampionát poté zavítá do San Rema (27.-29. září), kde se donedávna také jezdilo mistrovství světa. Předposledním závodem IRC bude švýcarská Rallye du Valais (25.-27. září) a finále by se mělo odehrát 23. až 25. listopadu na Čínské rallye.

Reklama

Související témata: