Hlavní obsah

Kresta po defektu nahání elitu

Radek MalinaPrávo

Poznamenána tragickou smrtí navigátora Luďka Kocmana skončila v sobotu večer první etapa Barum rallye. Ta začala zle nedobře pro Romana Krestu, největšího českého adepta na vítězství v 37. ročníku prestižní soutěže zařazené do kalendáře mistrovství Evropy i Intercontinental Rallye Chalenge.

Článek

Po zklamání v podobě dvanáctého místa v páteční noční divácké erzetě v ulicích Zlína totiž v sobotu hned v prvním měřeném úseku prorazil gumu a ztratil 2:28,1 minuty. Připsal si tak až devadesátý čtvrtý čas na tomto úseku.

„Páteční večerní vložka a její výsledek mě nepříjemně překvapil. Podcenili jsme ji. Použili jsme tvrdé gumy a touto volbou jsme prohráli, protože jsme pak ztráceli na brzdách. A první zkoušku v sobotu bych raději nekomentoval, abych nemusel být sprostý,“ posteskl si Roman Kresta v servisní zóně po poslední sobotní zkoušce.

„Byly tam dvě zatáčky s vysokým příkopem. Projel jsem je opatrně, aby se mi něco nestalo. Při druhém průjezdu jsem to pořádně zkrátil. Prostě ten defekt byl daní opatrnosti. Zkoušeli jsme jet dál, ale nešlo to. V polovině jsme museli kolo měnit, protože nás čekalo těžké stoupání a následně sjezd. Už byl prasklý ráfek. Rozbili bychom auto a ztratili úplně všechno,“ vysvětlil Kresta.

Trojnásobný vítěz soutěže, který pochází z Trnavy u Zlína a žije v nedalekých Luhačovicích, se však nevzdal. Hned od třetího úseku šlapal na pedál svého Mitsubishi Lancer EVO IX jako zběsilý a začal famózní stíhací jízdu za elitou.

Postupně zajel druhý, dvakrát třetí a následně osmý čas, aby sedmý měřený úsek vyhrál. Ze sedmdesátého třetího místa se tak prodral až na desáté místo. Ve večerních dvou rychlostních zkouškách zajel šestý a čtvrtý čas, což mu v pořadí první etapy stačilo na šesté místo.

Zaznamenal tak posun o šedesát sedm pozic. „Nakopnul mě výsledek ve třetí zkoušce, kde jsem byl druhý,“ líčil zkušený jezdec. „Museli jsme jet hodně rychle, ale současně jsme nemohli udělat žádnou banální chybu,“ vyprávěl Kresta. „Ukázalo se, že v nečistých úsecích a v technických pasážích vozům S2000 stačíme. Ale jakmile jsou to široké a dlouhé roviny, letiště, je to jiné. Tam je cítit, že jsou jejich vozy lehčí o 250 kilogramů,“ hodnotil Kresta.

Vede Loix Na čele závodu se odehrával boj mezi zahraničními jezdci s vozy specifikace Super 2000. Francouz Nicolas Vouilloz s Peugeotem 207 přidal k triumfu v páteční divácké erzetě nejrychlejší čas na druhém měřeném úseku. Pak byl ale nejrychlejší Španěl García Ojeda, který se ujal celkového vedení o 11 vteřin. Vyhrál i čtvrtý měřený úsek, na pátém byl nejrychlejší Belgičan Loix se zkušenostmi z mistrovství světa. Na šestém dominoval Vouilloz, pak Kresta. Vedení držel dál Ojeda s náskokem 14 vteřin před Loixem.

Belgičan pak prolétl famózně osmým úsekem a o 1,3 vteřiny předstihl Španěla, a přestože v posledním úseku nestačil na Vouilloze, ale i druhé místo mu zajistilo nejlepší pozici do druhé etapy o 4,1 vteřiny před Ojedou.

Nebylo divu, že někteří favorité byli hodně podráždění. „Mám problémy s koly. Divně zatáčí. A také není dobrý rozpis. Při seznamovacích trénincích pršelo, teď přitom mohu jet mnohem rychleji“ tvrdil nejasně Ital Andrea Navarra s Puntem S2000. „Mám problémy s převodovkou. Veliké problémy,“ posteskl si Vojtěch Štajf pilotující Subaru Impreza Sti. „Nemohu najít optimální nastavení,“ naříkal Ital Renato Travaglia s Puntem.

Pech: Lépe to nejde V první desítce se z Čechů držel ještě Václav Pech. Úřadující český šampión už před startem jasně prohlásil, že se chce pokusit poměřit s nejlepšími jezdci z Evropy se zkušenostmi z MS, ale současně bude pamatovat na body potřebné k pátému zisku titulu domácího mistra.

Po sobotní etapě už může pomalu začít slavit, protože je v průběžném pořadí na čtvrtém místě. „Přitom ráno jsme měli problémy. Hlavně s nastavením převodovky. První stupeň hodně hrabal, museli jsme nastavení vozu vylaďovat. Pak jsem zase laboroval s nastavením diferenciálů, které byly zbytečně měkké. Ale nemělo to dramatický vliv, nijak výrazně jsme kvůli tomu neztráceli,“ přiznal Pech, který ani jednou nechyběl v elitní desítce.

„Lépe už jet nemohu. Abych byl upřímný, nečekal jsem, že nám vozy S2000 budou dávat tolik. Ale na druhou stranu je divné, že ty rozdíly nejsou na každém úseku. Mají velký výkyvy.“

Soutěž byla už včera pro řadu jezdců nad jejich síly. Fin Alén havaroval, vůz shořel Španělu Solovi, Poláka Solowowa zradil motor, Ital Fontana po havárii urazil na Puntu kolo. V neděli Barum rallye vyvrcholí šesti měřenými úseky.

<tbody><tr class="invert"><td>Průběžné pořadí:</td></tr><tr><td> 1. Loix, Chevaillier (Bel., Fiat Punto S2000) 1:32:55,6 hod., 2. Ojeda, Costa (Šp., Peugeot 207 S2000) +4,1, 3. Vouilloz, Klinger (Fr., Peugeot 207 S2000) +29,2, <strong><em>4. Pech, Uhel (ČR, Mitsubishi Lancer EVO IX) +1:38,3</em></strong>, 5. Travaglia, Granai (It., Fiat Punto S2000) +2:32,5, <strong><em>6. Kresta, Gross (ČR, Mitsubishi Lancer EVO IX) +3:01,5</em></strong>, <strong><em>7. Arazim, Gál (ČR, Mitsubishi Lancer EVO IX) +3:09,4</em></strong>, 8. Navarra, D´Esposito (It., Fiat Punto S2000) +3:35,3, 9. Casier, Miclotte (Bel., Peugeot 207 S2000) +3:53,1, 10. Ilijev, Janakijev (Bul., Mitsubishi Lancer EVO IX) +3:53,9.</td></tr></tbody>

Reklama

Související témata: