Hlavní obsah

Grönholm vyhrál na Novém Zélandu nejtěsnější rallye v historii

Pouhé tři desetiny sekundy rozhodly o vítězství Fina Marcuse Grönholma s fordem v Rallye Nový Zéland, jedenáctém dílu mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na druhém místě skončil v nejtěsnějším závodu historie obhájce titulu Sébastien Loeb z Francie, který v průběžném pořadí šampionátu na vedoucího Grönholma ztrácí deset bodů. Na programu MS je ještě pět soutěží.

Článek

Grönholm vyhrál na Novém Zélandu podruhé za sebou a celkově už popáté. Znovu tak potvrdil, že se mu na šotolinových tratích daří. V souboji se suverénem posledních let Loebem sice od začátku vedl, francouzskému jezdci Citroënu však vyšel závěr závěr sobotní druhé etapy a dostal se o necelé dvě sekundy do čela.

V neděli se znovu probojoval na první pozici finský pilot a před poslední rychlostní zkouškou měl náskok sedmi desetin vteřiny. Na tříkilometrovém úseku z něj dokázal Loeb stáhnout jen čtyři desetiny a Grönholm mohl v cíli začít slavit na střeše svého vozu s rukama nad hlavou.

Loeb: Je to k zlosti

Odstup prvního od druhého jezdce označila například agentura AP za mikroskopický. Při délce celé soutěže přes 350 kilometrů představují tři desetiny sekundy rozdíl zhruba 7,5 metru, tedy necelé dvě délky auta. "To opravdu není moc, takhle těsné to nikdy nebylo. A naštěstí to byl náš den," prohlásil vítěz. "Je to k zlosti, ale co můžu dělat? Byl to velký boj a on zvítězil, protože byl o trochu rychlejší," ulevil si Loeb, který přitom vyhrál devět měřených testů, o jeden víc než jeho finský rival.

Grönholm dodal, že novozélandské vítězství mu vylepšilo vyhlídky do dalšího průběhu šampionátu. "Je dobré, že jsem zvýšil náskok, myslím, že nás čeká velký závěr sezóny. Zažil jsem tu nejlepší bitvu v kariéře a jsem rád, že jsem ji vyhrál. Nebyl tu prostor ani pro sebemenší zaváhání při řazení, z auta jsem musel dostat maximum," řekl Fin.

V průběhu dramatické třídenní soutěže vedl Grönholm nejvýš o 15 sekund. "V autě jsem zůstával naprosto klidný, jediný stres jsme měli při výběru pneumatik. Podmínky byly nestálé a při takhle těsném souboji mohla špatná volba všechno zničit," uvedl vítěz v tiskové zprávě týmu. "Dělal jsem, co jsem mohl, ale pořád jsem přitom měl na mysli, že osm bodů za druhé místo je lepší než nula, kdybych nedojel," prohlásil Loeb.

Vojtěch skončil pětapadesátý

Český jezdec Štěpán Vojtěch s produkčním mitsubishi, který se po páteční nehodě vrátil do soutěže s velkou ztrátou, obsadil 55. pozici. Ve své kategorii byl devatenáctý se značným odstupem za bodovanými místy, o které chtěl původně na Novém Zélandu bojovat.

"Musíme si z toho vzít ponaučení. I když se to na první pohled nemusí zdát, tak jakmile zaprší, tratě jsou hodně zrádné. Jakékoliv sjetí ze stopy znamená ztrátu kontroly nad autem a vyjetí z cesty, odkud není návratu," uvedl Vojtěch v oficiální tiskové zprávě.

Problémům se posádka OMV Bixxol rallye týmu nevyhnula ani ve třetí etapě, kterou nakonec kvůli chybějícímu palivu nedokončil. "Do druhých průjezdů jsme nastoupili s přenastaveným autem a projevil se správně nefungující trip master. Ten mimo jiné ukazuje množství paliva v nádrži, takže nám pak během závodu úplně neseděly vzdálenosti. Ve finále jsme se pak nedostali na poslední superspeciálku," řekl navigátor Michal Ernst.

Třetí na Novém Zélandu skončil už s více než stosekundovou ztrátou Grönholmův krajan a kolega z týmu Ford Mikko Hirvonen. Příštím závodem MS bude od 5. do 7. října Katalánská rallye.

Výsledky:
1. Grönholm (Fin./Ford) 3:52:53,9, 2. Loeb (Fr./Citroën) -0,3, 3. Hirvonen (Fin./Ford) -1:42,8, 4. Atkinson (Austr./Subaru) -2:32,3, 5. Latvala (Fin./Ford) -2:36,9, 6. Sordo (Šp./Citroën) -3:42,0, 7. P. Solberg (Nor./Subaru) -3:54,7, 8. Aava (Est./Mitsubishi) -9:16,3, 9. H. Solberg (Nor./Ford) -9:54,6, 10. Wilson (Brit./Ford) -10:19,9, ...55. Š. Vojtěch (ČR/Mitsubishi) -1:12:09,0.
Průběžné pořadí MS (po 11 z 16 závodů):
1. Grönholm 90 bodů, 2. Loeb 80, 3. Hirvonen 69, 4. Sordo 31, 5. P. Solberg 31, 6. H. Solberg 28, ...13. Kopecký (ČR/Škoda) 8.
Pohár konstruktérů:
1. BP Ford 159, 2. Citroën 113, 3. Subaru 60, 4. Stobart Ford 55, 5. Kronos Citroën 35, 6. Munchi's Ford 6.

Reklama

Související témata: