Článek
Co je pravdy na spekulacích, že se závoděním definitivně končíte?
Nesmysl! Nikdy jsem neprohlásil, že definitivně končím. Pořád věřím, že se záda zlepší natolik, abych ještě mohl jet Dakar v závodním kamiónu. V jubilejním třicátém ročníku to nebude, což mě mrzí, ale takový je život. Pojedu s doprovodným novinářským nissanem. Chci být pořád u toho. Doma bych Dakar prožíval hrozně, nebylo by se mnou k vydržení.
Co když záda, která dostala na předchozích Dakarech zabrat, a měl jste i zlomené obratle, řeknou, že už vás za volant kamiónu nepustí?
Bude to těžké, ale vezmu to jako chlap. V osmapadesáti nemohu čekat zázraky, ale ještě bych si chtěl zazávodit. Startoval jsem na devatenácti Dakarech a šest jsem jich vyhrál, čtyřikrát jsem byl druhý a jednou třetí. Jen pětkrát jsem závod nedokončil, jen jednou těžce havaroval a udělal sedm kotrmelců. Mám na co vzpomínat, ale na bačkory a dýmku je ještě čas.
Vrátil byste se jako jednička týmu?
Ono to celé nezáleží jen na mém zdraví, ale i na penězích na druhé auto. Když se vrátím do soutěžního kamiónu, pak pojedu jako dvojka a budu krýt (synovci) Alešovi záda. To znamená jet pomaleji, ale dojíždět, a hlavně být tam, kde bude potřebovat první vůz.
Vy svému synovci hodně fandíte…
To určitě! Aleš v minulém ročníku vybojoval třetí místo, což je při prvním startu skvělý výsledek. Já jsem při premiéře takového nedosáhl, a to jsem měl s autem víc zkušeností, i když tehdy to bylo trochu jiné. Aleš závoděním žije a dává mu všechno, co je potřeba. To také oceňuji. Když se bavíme o autě, poslouchá, a co může z mých zkušeností použít, to využije. Jezdecky a přístupem má na to, aby jednou Dakar vyhrál.
Už máte jasno o složení posádek?
Aleš pojede s ostrým autem společně s mechanikem a druhým řidičem Petrem Gilarem a navigátorem Ladislavem Lálou. Letos stavíme dva doprovody, což je dobře. S tatrou šestikolkou pojedou můj syn Leo a Petr Hamerla, se čtyřkolkou Milan Holáň a Michal Ptáček. Se mnou v nissanu jede můj bratr a manažer týmu Milan a novinář Jiří Vintr.
Jak bude vypadat závodní tatra?
Určitě bude živější než loňská. Podle regulí jsme posunuli motor o čtyřicet centimetrů dozadu a tím se změnilo těžiště. Jinak jsme museli naladit podvozek a udělat další úpravy, změnilo se i pérování. První testy ukázaly, že můžeme bojovat opět o přední umístění. Bez víry v možné vítězství bychom na Dakar ani nejeli. V listopadu čekají tým testy v Tunisu.
Co víte o trati a konkurenci na jubilejním Dakaru?
Trať bude velice náročná a dlouhé etapy dávají tušit, že půjde o výdrž, a nejen o rychlost. Závodit má stovka kamiónů, což je veliké množství. Možná na konci osmdesátých let jich jelo tolik, ale i s doprovody. Jedna kategorie by se měla jet jako super production, v ní bychom měli startovat. Podrobnosti se ale teprve dozvíme. Z tradičních hvězd nebude chybět nikdo.
Kdy vyrazíte na start do Paříže?
Odjezd kolony plánujeme na Nový rok.