Hlavní obsah

Loprais: Nikdy jsem neprohlásil, že definitivně končím

Karel FeltPrávo

Na Nový rok plánuje vyrazit šestinásobný vítěz Dakaru Karel Loprais na jubilejní třicátý závod slavné soutěže. Po vleklých problémech se zády ovšem nasedne znovu jen do novinářského vozu a bude držet palci svému synovcovi, který loni skončil třetí. „Třetí místo při prvním startu je skvělý výsledek. Jezdecky a přístupem má na to, aby jednou Dakar vyhrál,“ řekl o svém následníku osmapadesátiletý Karel Loprais.

Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

Karel Loprais

Článek

Co je pravdy na spekulacích, že se závoděním definitivně končíte?

Nesmysl! Nikdy jsem neprohlásil, že definitivně končím. Pořád věřím, že se záda zlepší natolik, abych ještě mohl jet Dakar v závodním kamiónu. V jubilejním třicátém ročníku to nebude, což mě mrzí, ale takový je život. Pojedu s doprovodným novinářským nissanem. Chci být pořád u toho. Doma bych Dakar prožíval hrozně, nebylo by se mnou k vydržení.

Co když záda, která dostala na předchozích Dakarech zabrat, a měl jste i zlomené obratle, řeknou, že už vás za volant kamiónu nepustí?

Bude to těžké, ale vezmu to jako chlap. V osmapadesáti nemohu čekat zázraky, ale ještě bych si chtěl zazávodit. Startoval jsem na devatenácti Dakarech a šest jsem jich vyhrál, čtyřikrát jsem byl druhý a jednou třetí. Jen pětkrát jsem závod nedokončil, jen jednou těžce havaroval a udělal sedm kotrmelců. Mám na co vzpomínat, ale na bačkory a dýmku je ještě čas.

Vrátil byste se jako jednička týmu?

Ono to celé nezáleží jen na mém zdraví, ale i na penězích na druhé auto. Když se vrátím do soutěžního kamiónu, pak pojedu jako dvojka a budu krýt (synovci) Alešovi záda. To znamená jet pomaleji, ale dojíždět, a hlavně být tam, kde bude potřebovat první vůz.

Vy svému synovci hodně fandíte…

To určitě! Aleš v minulém ročníku vybojoval třetí místo, což je při prvním startu skvělý výsledek. Já jsem při premiéře takového nedosáhl, a to jsem měl s autem víc zkušeností, i když tehdy to bylo trochu jiné. Aleš závoděním žije a dává mu všechno, co je potřeba. To také oceňuji. Když se bavíme o autě, poslouchá, a co může z mých zkušeností použít, to využije. Jezdecky a přístupem má na to, aby jednou Dakar vyhrál.

Už máte jasno o složení posádek?

Aleš pojede s ostrým autem společně s mechanikem a druhým řidičem Petrem Gilarem a navigátorem Ladislavem Lálou. Letos stavíme dva doprovody, což je dobře. S tatrou šestikolkou pojedou můj syn Leo a Petr Hamerla, se čtyřkolkou Milan Holáň a Michal Ptáček. Se mnou v nissanu jede můj bratr a manažer týmu Milan a novinář Jiří Vintr.

Jak bude vypadat závodní tatra?

Určitě bude živější než loňská. Podle regulí jsme posunuli motor o čtyřicet centimetrů dozadu a tím se změnilo těžiště. Jinak jsme museli naladit podvozek a udělat další úpravy, změnilo se i pérování. První testy ukázaly, že můžeme bojovat opět o přední umístění. Bez víry v možné vítězství bychom na Dakar ani nejeli. V listopadu čekají tým testy v Tunisu.

Co víte o trati a konkurenci na jubilejním Dakaru?

Trať bude velice náročná a dlouhé etapy dávají tušit, že půjde o výdrž, a nejen o rychlost. Závodit má stovka kamiónů, což je veliké množství. Možná na konci osmdesátých let jich jelo tolik, ale i s doprovody. Jedna kategorie by se měla jet jako super production, v ní bychom měli startovat. Podrobnosti se ale teprve dozvíme. Z tradičních hvězd nebude chybět nikdo.

Kdy vyrazíte na start do Paříže?

Odjezd kolony plánujeme na Nový rok.

Reklama

Související témata: