Rubriky:

Rallye

Hirvonen: Mohu Loebovi sebrat titul

8. února 2008 09:28

Mikko Hirvonen není v mistrovství světa v rallye žádný zelenáč. Ve Švédsku právě absolvuje svoji sedmdesátou třetí soutěž v mistrovství světa. V letošní sezóně se musí vypořádat s těžkou úlohou, když v týmu Ford Abú Dhabí zaujal pozici legendárního Grönholma. O svých pocitech, ambicích i osobním životě hovořil včera v exkluzivním rozhovoru pro vybraná česká média.

 

Zdeněk Sluka

Po loňském odchodu Markuse Grönholma do závodního důchodu jste se stal v rallye finským pilotem číslo jedna. Cítíte velký tlak a očekávání?

Možná trošku. Poprvé jsem se s tím musel vypořádat v Monte Carlu a myslím, že to nebylo špatné. Druhé místo bylo dobrým startem. Nemyslím, že by se na mém výkonu nějak projevilo, že jsem nyní jednička mezi finskými piloty.

Ve Finsku je rallye hodně populární. Cítíte se zvláštně v situaci, kdy jste jedničkou mezi piloty své země?

Není to tak, že bych byl nejlepší z jezdců u nás. Máme hodně kvalitních pilotů. Třeba můj týmový kolega u Fordu Jari Matti Latvala nebo Toni Gardemeister. A mnoho dalších. Máme hodně talentů. Samozřejmě se snažíme všichni dělat všechno pro úspěch v našem sportu, ale necítíme se být pod tlakem kvůli tomu, odkud pocházíme a jaké je očekávání fanoušků.

Na jaké úrovni se tedy cítíte být v porovnání s ostatními finskými jezdci a třeba i v porovnání s finskými legendami rallye?

To je hrozně těžké. Lze to poměřit třeba tituly mistrů světa. Juha Kankkunen má čtyři, Marcus Grönholm dva. Já budu tvrdě bojovat, abych ho získal v letošním roce. Ale je to dlouhá cesta.

Věříte, že můžete titul vyrvat ze spárů Sébastiena Loeba?

Ano, mohu ho porazit. Bude to těžká práce, o tom není pochyb. V některých soutěžích se cítím skutečně hodně silný. Doma ve Finsku, ve Švédsku, v Austrálii či na Novém Zélandu. V některých asfaltových rallye a také některých pomalých šotolinových potřebuji zrychlit.

Vážně můžete vyhrát už v této sezóně?

Je to možné. Myslím to vážně! Musím mít ještě vyrovnanější výkony než v loňské sezóně. Tehdy jsem odstoupil jen z jedné soutěže, což je dobré, ale potřebuji, abych byl ještě lepší. Abych nejen dojížděl, ale byl hodně vepředu.

Může být vaše výhoda, že bojujete o první titul?

Loeb má určitě velkou motivaci. On chce získat pátý titul, což se nikomu nikdy nepodařilo. Navíc všechny v řadě za sebou. Jsem hladový po vítězstvích, skutečně hladový. Budu bojovat. Ale já mám vážně velké odhodlání.

Z minulosti máte také zkušenost z působení v týmu Škoda Motorsport. Jak na anabázi v mladoboleslavském týmu vzpomínáte? Co říkáte na ukončení programu Škody v MS?

Pro mě bylo krátké angažmá dobrou zkušeností. I když to tehdy nebyla v Japonsku dlouhá rallye a já absolvoval jen pár měřených úseků. Je škoda, že tým už nepokračuje v mistrovství. Šampionát mohl být zajímavější. Fabia byla rychlé auto, stačilo možná udělat jen pár malých úprav. Třeba se jednoho dne vrátí.

Finsko je z pohledu výchovy úspěšných jezdců doslova velmocí. Nejen v rallye, ale také při pohledu na formuli 1. Proč je vaše země v tomto směru tak výjimečná?

Vážně nevím, jak to děláme, že jsme nejlepší (směje se)... Ale vážně. Lidé se mě často ptají, jak může mít tak malá země tolik mistrů světa. Možná je to tím, že motorsport ve Finsku má prostě velkou historii. A slavnou. To je určitě velká motivace pro mladé kluky. Navíc hlavně v rallye mohou své schopnosti zkoušet už skutečně velmi brzy na nejrůznějších soutěžích.

Je ve vaší zemi po celkovém triumfu Räikkönena ve formuli 1 v minulém roce slavnější jeho sport nebo rallye?

Jsou to dva naprosto rozdílné sporty. Já myslím, že obecně lze zájem fanoušků označit za velký směrem k motorsportu.

Znáte se s Räikkönenem, který jezdí u Ferrari, případě s Kovalainenem od McLarenu?

S Kimim jsme se několikrát potkali, krátce jsme spolu hovořili, ale neznáme se zase tak dobře.

Chtěl byste žít jeho život? Jezdit ve formuli 1?

Ne. Když bych dostal tu šanci, zkusil bych to. Ale není to můj sen. Já mám v hlavě rallye, klikaté šotolinové cesty, rychlou jízdu lesem... To je můj život.

Ale rallye je přece právě v tomhle nebezpečnější proti formuli jedna?

Určitě, ale zase je to větší výzva, přináší více vzrušení.

Ještě na sebe prozraďte, jaký jste řidič v normálním provozu?

Moje manželka mi vždycky říká, že jezdím pomalu. Ona je v normálním provozu určitě rychlejší než já.

Na trati se proháníte ve Focusu WRC, ale jaký vůz vlastně řídíte v soukromí?

Ford S-Max. Ale miluji stará auta. Mými nejoblíbenější jsou Ford Escort a Cortina. Ty jsou krásné.

Zvládáte při tom všem shonu v mistrovství světa starost o potomka? Jaký jste otec?

Milující. Moje rodina pro mě znamená hodně jako pro každého. Snažím se proto každou volnou chvíli trávit doma, ale při mé profesi je toho cestování hodně. Je těžké tohle vysvětlit malému dítěti, které chce být se mnou a těm důvodům úplně nerozumí. Ale časté cestování v mé profesi je věc, kterou prostě nemohu změnit.

Radek Malina (Karlstad), Právo

Zrušit


Časová osa: Rallye