Hlavní obsah

Loeb si dojel na Zélandu po chybách fordů pro další triumf

HAMILTON

Mistr světa Sébastien Loeb z Francie s vozem Citroën vyhrál podruhé v kariéře Rallye Nový Zéland a zvýšil svůj náskok v čele seriálu. V kategorii produkčních vozů zvítězil český jezdec Martin Prokop s mitsubishi, v absolutním pořadí byl desátý.

Článek

Ještě před závěrečnými dvěma rychlostními zkouškami byly v čele jedenáctého závodu sezóny fordy dvou finských pilotů, kteří však následně havarovali. Otevřeli tím Loebovi cestu k třetímu triumfu za sebou po výhrách ve Finsku a Německu. Mikko Hirvonen dovezl poškozený focus do cíle alespoň na třetím místě, Jari-Matti Latvala musel odstoupit.

Rallye nakonec přinesla dvojnásobný triumf stáji Citroën. Loeb vybojoval 42. vítězství v kariéře a znovu vylepšil svou rekordní bilanci, druhý skončil se ztrátou 17,5 sekundy Španěl Dani Sordo.

Hirvonen zaostal za vítězem o 41,5 sekundy a v průběžné klasifikaci mistrovství světa vzrostla jeho ztráta na vedoucího Loeba ze čtyř bodů na osm.

Ani Loeb se nevyvaroval menší chyby

Francouzský šampión před sebe v závěru druhé etapy úmyslně pustil oba finské rivaly, aby v neděli nemusel vyjíždět na trať první a "čistit" ostatním cestu. Taktický manévr mu však příliš nevyšel, protože v úvodních třech testech jeho ztráta na vedoucí duo ještě o něco narostla. Navíc Loeba předstihl Sordo.

Pak se však na vítěze Novozélandské rallye z roku 2005 usmálo štěstí. Latvala dvakrát nezvládl řízení a poškozený vůz mu nedovolil pokračovat. Chyboval i Hirvonen a musel zpomalit, aby dojel do cíle.

Také Loeb se v úvodu třetí etapy nevyvaroval chyby, ale neměla pro něj takové následky. "Dostal jsem 'hodiny' a nebyl schopný zlikvidovat ztrátu na Mikku. Myslel jsem, že už nemám šanci. Pak se ale všechno obrátilo," uvedl čtyřnásobný mistr světa. "Nemám radost z toho, co Mikku potkalo, protože jel výborně. Byla to parádní bitva. Ale tohle se stává a my jsme to vítězství hodně potřebovali," řekl Loeb, který si vynahradil zklamání z loňska, kdy prohrál s Finem Marcusem Grönholmem o pouhé tři desetiny sekundy - nejtěsnějším rozdílem v historii šampionátu.

Prokop: Byl to skvělý víkend

"Už jsem myslel, že nás vítězství nemine, ale co jsme pak mohli dělat? Měli jsme defekt a museli jet pomalu. Tohle mě nerozhodí, vím, že umím vyhrávat. Sezóna ještě neskončila," prohlásil Hirvonen. Do konce šampionátu zbývají čtyři závody.

Prokop s Janem Tománkem navázali na měsíc staré vítězství ve Finské rallye v takzvaném juniorském šampionátu. Posádce týmu Jipocar Racing nahrála sobotní chyba do té doby vedoucího Itala Mirka Baldacciho, v závěrečném dnu už první místo udržela.

"Byl to skvělý víkend, pocity jsou úžasné. O to větší, když jsme nepřijeli s úmyslem bojovat o přední příčky a nikdo to tady nečekal. S 'enkem' se nám kromě úvodního závodu ve Švédsku příliš nedařilo a čekali jsme na kvalitní výsledek. Tady jsme ukázali, že jsme schopni vyhrávat i ve čtyřkolkách," uvedl v tiskové zprávě Prokop, který absolvoval soutěž bez větších technických problémů. Nyní se vrátí za volant citroënu C2, s nímž zasáhne v Katalánsku a na Korsice opět do juniorského šampionátu.

Katalánská rallye se jede 2. až 5. října.

Rallye Nový Zéland:
1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4) 3:59:18,9, 4. Sordo, Martí (Šp./Citroën C4) -17,5, 3. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Focus) -41,5, 4. P. Solberg, Mills (Nor, Brit./Subaru Impreza) -2:48,9, 5. Aava, Sikk (Est./Citroën C4) -3:30,7, 6. P. G. Andersson, J. Andersson (Švéd./Suzuki SX4) -7:37,4, 7. Gardemeister, Tuominen (Fin./Suzuki SX4) -7:54,9, 8. Villagra, Perez-Companc (Arg./Ford Focus) -8:35,0, 9. H. Solberg, Menkerud (Nor./Ford) -9:15,2, 10. Prokop, Tománek (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) -13:49,0.
Pořadí MS (po 11 z 15 závodů):
1. Loeb 86 b., 2. Hirvonen 78, 3. Sordo 51, 4. Atkinson (Austr., Belg./Subaru Impreza) 40, 5. Latvala (Fin./Ford Focus) 34, 6. P. Solberg 32.
Pořadí týmů: 1. Citroën 141 b., 2. Ford 121, 3. Subaru 74, 4. Stobart Ford 51, 5. Munchis Ford 22, 6. Suzuki 20.
Pořadí PWRC: 1. Aigner (Rak./Mitsubishi Lancer EVO IX) 30, 2. Hänninen (Fin./Mitsubishi Lancer EVO IX) 22, 3. Ketomaa (Fin./Subaru Impreza) 20, 4. Prokop 17.

Reklama

Související témata: