Hlavní obsah

Lopraisové se rozloučili v Ostravě před radnicí

Pavel KarbanPrávo

Nezvykle brzo, o měsíc dříve než obvykle, vyrazily na 31. ročník Rally Dakar tatrovácké posádky Loprais Tatra Teamu i Letka Racing Teamu. Narozdíl od předchozích ročníků slavného motoristického závodu totiž startovní výstřel nezazní 3. ledna 2009 v Evropě ani Africe, ale v argentinském Buenos Aires.

Článek

Oba týmy, které pojedou v tatrách, pomýšlejí na medailové umístění. „Chceme hlavně dojet do cíle a když to půjde, skončit v první desítce,“ brzdí optimismus Tomáš Tomeček, český pilot jednoho z dvou vozů Letka Racing Teamu. To pokračovatel slavného jména, Aleš Loprais, pojmenoval svůj cíl jednoznačně. „Rozhodně jedeme bojovat o nejvyšší příčky. Takže buď a nebo.“

Oba týmy už zamířily do francouzského přístavu Le Havre, kde nalodí auta s ostatními evropskými závodníky na loď a vrátí se domů. „Do Argentiny poletíme 28. prosince. Uvidíme v jakém stavu tam auta doplují a co s nimi udělá slaný vzduch,“ řekl Loprais a přiznal, že je pro něj nezvyklé nechat auto takřka měsíc bez dozoru. „Myslím si však, že si na to budeme muset do budoucna zvyknout,“ dodal. Obdobně hovořil o jedné z novinek i Tomeček, který se na místo startu vypraví po Vánocích o den dřív než jeden z jeho konkurentů. „Věřím, že auta plavbu přežijou bez úhony a budou v pořádku.“

Na jihoamerickém kontinentu čeká na účastníky nejtěžšího motoristického závodu 9 etap v Argentině a 6 v na území Chile. Pro většinu z jezdců jsou ale určené terény velkou neznámou. „Vím pouze to, že se jede poušť Atakama, což je nejsušší místo na zemi a že budeme přejíždět Andy někde ve výškách okolo čtyř tisíc metrů nad mořem. To jsou jediné kusé informace, které máme. Zbytek bude holým překvapením,“ netají se Loprais. Věří však, že právě tatrovky mohou v těžkém terénu uspět. „Troufnu si tvrdit, že tatře vyhovují ty nejtěžší možné pasáže, kamenité, rozbité, technické. Čím těžší, tím lepší,“ prohlásil.

Výborný vůz do těžkého terénu

Tomeček souhlasil s tím, že tatrovky jsou do těžkého terénu výborným vozem, upozornil ale na velké množství soupeřů, kteří se chtějí o prvenství v premiérovém závodě na jihoafrickém kontinentu porvat. „Kamaz i MAN udělají pro vítězství všechno, vždyť vysílají tři auta. Další dva vozy bude mít De Rooy. Bude to nesmírně těžké a náročné,“ upozornil.

Jestliže je něco, čeho se Aleš Loprais obává, pak to jsou defekty a technické problémy. „Ty mohou přinést velkou časovou ztrátu. Dakar je totiž dneska pravou rallye, a to přesto, že se o ní hovoří jako o maratónské soutěži. Teď se naplno jede od začátku až do konce,“ naznačil a slíbil, že když mu bude přát štěstí, porve se o co nejlepší umístění.

Zatímco Tomeček odjel do francouzského přístavu v tichosti už v pondělí, Lopraisův tým zvolil jinou strategii. Dnes ráno se s ním rozloučili lidé v Ostravě, popřát štěstí přišel jezdcům i primátor Petr Kajnar (ČSSD), a za zvuku klaksonu vyrazili závodní speciály značky Tatra do Prahy a Le Havru.

Reklama