Hlavní obsah

Na Dakaru skončili první Češi, odstoupil i Macík s liazem

NEUQUÉN

Startovní pole Rallye Dakar přišlo v úterý o první české účastníky. Premiéru prestižní soutěže v Jižní Americe nedokončí motocyklisté Ivo Kaštan a Dušan Randýsek, který havaroval a je v nemocnici. Soutěž skončila i pro Martina Macíka a jeho posádku kamionu Liaz, který byl s poruchou převodovky dotažen do cíle čtvrté etapy svým asistenčním vozem a do soutěže už nenastoupil.

Foto: KM Racing

Dušan Randýsek

Článek

Dramatickým způsobem skončila rallye pro Randýska, který byl po třetí etapě nejlépe umístěným českým motocyklistou. V úterý měl ale nehodu a musel být letecky převezen do nemocnice v Neuquénu, kde by měl podle informací jeho týmu KM Racing dva dny ležet a poté by jej měl čekat převoz do Čech.

Podle zpráv od jeho bratra Roberta, který na Dakaru startuje s kamionem, má Dušan zraněné koleno a pohmožděný hrudník. Na pomoci Randýskovi se přímo na trati podílel i třetí muž kategorie čtyřkolek Josef Macháček, kterým k němu přijel jako první a přivolal i lékaře.

Kaštanovo odstoupení zavinily technické problémy na jeho stroji, takzvaném pitbiku. Zkušený dakarský účastník měl s motorkou problémy i v předešlých etapách a ty poslední se mu v noci z pondělí na úterý nepodařilo zřejmě zcela odstranit. Sice se následně postavil na start, ale před začátkem měřeného testu zjistil, že mu z motoru uniká olej a poškozený je i samotný agregát. "Musel jsem se proto vrátit zpět do bivaku a rallye pro mě skončila," řekl Kaštan Eurosportu.

Problémy měl i Pabiška

Slavné klání skončilo i pro Macíka, na jehož speciálu se porouchala převodovka. Tým v ranní tiskové zprávě uvedl, že se mechanici pokusí ještě kamion opravit, ale Macík odpoledne ČTK v textové zprávě potvrdil, že již v rallye nepokračuje. Zároveň ze soutěže odstoupil i druhý týmový kamion pilotovaný Ladislavem Fajtlem, který pro Macíka plnil roli takzvané ostré asistence.

Velké problémy měl i David Pabiška, jemuž se při přesunu na start porouchal motor. Aby nebyl vyloučen, musel ale odstartovat do měřeného testu před prvním automobilem, což se mu podařilo pouze s pomocí jednoho ze soupeřů na čtyřkolce, který jej na start dotáhl na laně. Poté co symbolicky odstartoval, byl odtažen zpět do bivaku, kde mu mechanici motor vyměnili a Pabiška se vydal zpět na trať. V úterý tak skončil až na 162. místě se ztrátou více než osmi hodin, v průběžném pořadí je 153.

Loprais nabral dech

Po dvou nepodařených etapách naopak nabral dech Aleš Loprais, který byl v úterý nejrychlejším českým pilotem kamionu. "Auto jelo skvěle a předjížděli jsme jednoho soupeře za druhým, dokud jsme nedojeli Tomáše Tomečka (v tatře), přes něhož se nám minimálně 60 kilometrů nedařilo dostat, ač byl evidentně pomalejší. Jen na tomhle manévru jsme nabrali dobrých deset minut z celkové osmnáctiminutové ztráty," uvedl Loprais na webu týmu.

I jeho ale nakonec potkala na trati drobná nehoda. V jednom extrémně technickém úseku musel zastavit kvůli potížím jiného kamionu, který se snažil couváním vrátit zpět na trať. "A zadní částí naboural do Alešových bočních dveří. Bohužel se do nich zaryl háky pro upevnění rezervních pneumatik, které vozí na zadní stěně nástavby," popsal další člen posádky Milan Holáň s tím, že tým tady ztratil dalších zhruba patnáct minut.

Českou jedničkou mezi kamiony je Marek Spáčil

Zatímco Lopraisovi celkově patří 31. pozice, jedničkou mezi českými posádkami kamionů je sedmý Marek Spáčil s liazem. V úterý zaostal za Lopraisem jen o necelé dvě minuty a také pro něj bylo nejtěžší vypořádat se se soupeři, které dojížděl, hlavně pak s motorkáři.

"Bylo to nepříjemný, hlavně v úzkých úsecích, které byly sotva tak široké, abychom se tam vlezli my. Natož s nimi," uvedl druhý pilot Zdeněk Kubeša. Navíc během rychlostní zkoušky ztratila posádku rezervu a měch na zvedání nápravy. "Nevím, jestli to vyskočilo, nebo praskly kurty. Zjistili jsme to až v cíli," dodal Kubeša.

Na pozici nejlepšího českého motocyklisty se vrátil Martin Macek, který je jedenašedesátý. Tovární jezdec Yamahy se po problémech v předchozích dvou etapách rozhodl "ubrat plyn" a jet více na jistotu. "Bylo mi to i doporučeno. Přece jen dvě noci měli mechanici s mojí motorkou hodně práce a nebylo by dobré, aby se to stalo i do třetice," řekl Macek Eurosportu.

Po technických problémech a pádech v minulých dnech se sice v pořadí hluboko propadl, ale dobrý výsledek ještě nepovažuje za ztracený. "Pár minut nebo hodiny ztráty nic neznamenají. Rozhodovat se bude až ve druhé polovině, po dnu volna. Uvidíme, jak to bude vypadat. Nic nevzdávám," uvedl Macek, který před dvěma lety obsadil v Africe patnácté místo.

Reklama