Hlavní obsah

Tomeček uspěl i přes bloudění v dunách, Lopraise štve zkrácení etapy

PRAHA/SAN RAFAEL

Dosud nejlepší umístění českých kamiónistů na Rallye Dakar zaznamenal ve středeční páté etapě se svou posádkou Tomáš Tomeček. Osmatřicetiletý závodník projel se svou tatrou cílem měřeného úseku na čtvrtém místě a v průběžném pořadí odsunul ze šestého místa Marka Spáčila, který bojuje v Jižní Americe s vozem Liaz. I přes další potíže se na průběžné 14. místo posunul Aleš Loprais s další tatrou.

Foto: Sport.cz

Tomáš Tomeček na trati 5. etapy Rallye Dakar.

Článek

Organizátoři účastníky slavného závodu varovali, že pátá etapa bude nejnáročnějším dílem dosavadního průběhu soutěže. „Úvod etapy byl svým charakterem srovnatelný s včerejší - rychlé úzké cesty v pampách. Za první průjezdní kontrolou se charakter začal měnit, vjelo se do pohoří, kde byly cesty více rozbité. Po průjezdu druhou kontrolou následoval několik desítek kilometrů dlouhý průjezd korytem řeky, kde se jelo občas i vodou,“ přiblížil Tomečkův mechanik Radek Smolka.

Na posledních pětadvaceti kilometrech z 505 km dlouhého speciálu potrápilo posádky dunové pole, kde se vyznamenali především navigátoři. „Azimut udával směr do skoro kolmé stěny duny a waypoint byl asi 10 km vzdálený. Nezbylo než hledat a stopovat ostatní. Mardějev s kamazem dokonce pátral po waypointu na vrcholku duny ze střechy svého kamiónu. Po asi půlhodinovém kličkování jsme se opět našli. V cíli speciálu jsme si oddechli, o to větším překvapením bylo konečné umístění,“ dodal Smolka.

Lopraisova Tatra trpěla "žížní" 

Loprais od startu etapy doháněl ztrátu na čelo závodu, od 220. kilometru se ale začaly opět projevovat potíže s proraženým chladičem, který posádka provizorně opravila před dvěma dny. „Opět nezbylo než nabírat vodu z vádí a řek, nosili nám ji i místí lidé. Nalili jsme za celý den snad 80 litrů a stejně to bylo málo. Ztratili jsme dvě hodiny času, ale jinak to nešlo. Situace si žádá komplexní řešení," lamentoval v cíli etapy Loprais.

Trápení s vodou Lopraisovu posádku hodně mrzelo, protože průjezd dunami zvládla hravě. „Divoké kreace vyváděli třeba Duisters nebo Van Ginkel, nám se ale jelo skvěle. Upustili jsme pneumatiky až na 0,9 atmosféry a Tatra šla přes vrcholky dun jedna radost. Právě zde jsme mohli řadě soupeřů ujet, nebýt potíží s doléváním vody. Vlastně nás během jízdy za celou dobu rallye nepředjel jediný kamion, pouze když jsme stáli. Rychlostní předpoklady máme výborné, jen musí přijít etapa bez jakýchkoli potíží," doplnil Loprais.

Kvůli bouři zkrácení speciálek

Náročný závěr etapy ještě ztížila prudká bouře a velká část startovního pole nestihla dojet včas do cíle. Po jednání v bivaku proto byla část speciálu od druhé průjezdní kontroly anulována a počítaly se časy z úvodu měřeného úseku. Loprais tak v průběžném pořadí klesl z 10. na 14. místo. "Tohle se mi nelíbí, pravidla by měla být stejná pro všechny, ne že nás tam pošlou závodit a pak nám ten úsek neutralizují. Kdyby stejný metr pořadatelé uplatnili i ve druhé etapě, když nám klekla spojka, mohli jsme mít ztrátu ani ne poloviční," hořekoval v cíli.

Soutěž se již přibližuje k Andám a kvůli změně počasí bude kratší i čtvrteční šestá etapa. „Speciálka do Mendozy bude zkrácena, zůstane v ní však padesátikilometrové dunové pole. Na 184. kilometru čeká závodníky hluboký brod a pořadatelé starostlivě sledují stav vody po horské bouři, aby zajistili, zda brod bude vůbec průjezdný,“ hlásil z bivaku Loprais.

Reklama

Související témata: