Hlavní obsah

Loebovu vítěznou sérii zastavily na Sardinii fordy

Francouzský mistr světa Sébastien Loeb na citroënu poznal na Sardinii po pěti letošních triumfech poprvé přemožitele. Pětatřicetiletý fenomén obsadil v Italské rallye až čtvrté místo. Na trati nestačil na tovární jezdce Fordu Jariho-Mattiho Latvalu a Mikka Hirvonena a po skončení soutěže navíc dostal dvouminutovou penalizaci za porušení pravidel při výměně kola, jež ho odsunula na čtvrtou pozici za Pettera Solberga.

Článek

Mírně překvapivým vítězem se stal Latvala, jehož dosud nejlepším umístěním v sezoně byla třetí příčka z Norska. Týmová dvojka ovšem na šotolině na Sardinii vedla od první erzety a svého krajana Hirvonena porazila o 29 sekund.

Latvala přitom musel jet první a "čistit" ostatním trať. "Takže jsme se nesnažili jet na maximum, ale spíše v poklidu kontrolovat situaci. Jsem přesvědčený, že jsem mohl jet i rychleji, naštěstí to nebylo potřeba. Hodně těžké byly poslední dvě zkoušky, museli jsme neustále prudce brzdit a ihned akcelerovat," prohlásil vítězný Fin.

Vedení Fordu se rozhodlo, že nedá svým pilotům pro závěr rallye žádné pokyny. Latvala si tak mohl dojet pro druhé vítězství v kariéře před Hirvonenem, jenž je na tom v MS lépe.

Hirvonen zápasil s únavou

Hirvonen přiznal, že se před závodem necítil moc dobře. "A teď v cíli musím říct, že jsem tak unavený jako snad dosud po žádné rallye. Výsledek je nakonec dobrý a bodů jsme získali hodně, ale stálo mě to moc sil. Jari-Matti tu byl nejlepší a vítězství si plně zaslouží," poznamenal.

Pětinásobný mistr světa Loeb nabral rozhodující ztrátu v sobotu v jedenáctém z celkově 17 testů. V něm musel kvůli defektu svého citroënu C4 zastavit a vyměnit kolo, což mu podle odhadů zabralo zhruba minutu a čtvrt.

Extrémně rychlou výměnou se po skončení soutěže navíc zabývali komisaři, kteří Loebovi na základě záběrů z kamery umístěné ve voze udělili dvouminutovou penalizaci. Francouzský pilot spolu s monackým navigátorem Danielem Elenou si totiž rozepnuli pásy dříve, než auto úplně zastavilo, což odporuje pravidlům.

Ačkoli tedy Loeb vyhrál původně o 14 sekund souboj o třetí místo se Solbergem na starším modelu Citroën Xsara, v konečných výsledcích skončil čtvrtý se ztrátou tři a tři čtvrtě minuty za Latvalou. Navzdory první porážce po celkově šesti vítězstvích včetně poslední rallye minulého ročníku zůstal Loeb suverénně v čele pořadí. Před vicemistrem světa Hirvonenem vede o 17 bodů.

Prokop skončil na třináctém místě

Celkovou třináctou pozici obsadil na Sardinii český jezdec Martin Prokop, jenž se svým citroënem C2 vyhrál hodnocení takzvané juniorské kategorie. Šestadvacetiletý jihlavský pilot sváděl celé tři dny těsný souboj o vítězství s Polákem Michalem Kosciuszkem, jehož nakonec porazil o 13 sekund.

Prokop konstatoval, že si na žádné rychlostní zkoušce nemohl dovolit zvolnit - s jedinou výjimkou. "Na té předposlední jsme na Kosciuszka ztratili asi sedm vteřin, tato erzeta prostě nesedí mně ani autu, tak jsem nás raději trošku pošetřil. V závěru jsem proto jel úplně naplno," řekl český pilot.

V předchozích dvou dnech Prokop kvůli opakujícím se problémům s technikou nasbíral dvě minuty penalizací. "Dnes už s alternátorem žádné potíže nebyly, akorát nám postupně odcházela spojka. Ta je na konci své životnosti," dodal.

Další český účastník Italské rallye Martin Semerád, jemuž po sobotě patřilo 34. místo, do třetí etapy kvůli technickým problémům svého mitsubishi nenastoupil.

Šampionát pokračuje za tři týdny Rallye Acropolis v Řecku.

Italská rallye, závod mistrovství světa v automobilových soutěžích:
1. Latvala, Anttila 4:00:55,7, 2. Hirvonen, Lehtinen (všichni Fin./Ford Focus) -29,4, 3. P. Solberg, Mills (Nor., Brit./Citroën Xsara) -1:57,6, 4. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4) -3:43,7, 5. Novikov, Moscatt (Rus., Austr./Citroën C4) -5:11,8, 6. Wilson, Martin (Brit./Ford Focus) -7:29,3, 7. Östberg, Enganová (Nor./Subaru Impreza) -13:20,6, 8. H. Solberg, Menkerud (Nor./Ford Focus) -13:21,2, ...13. Prokop, Tománek (ČR/Citroën C2) -22:44,9.
Průběžné pořadí MS (po 6 z 12 soutěží):
1. Loeb 55, 2. Hirvonen 38, 3. Sordo (Šp./Citroën C4) 31, 4. H. Solberg 21, 5. P. Solberg 20, 6. Latvala 19.
Pohár konstruktérů:
1. Citroën 89, 2. Ford 61, 3. Stobart-Ford 44, 4. Citroën Junior Team 20, 5. Munchis Ford 12.

Reklama

Související témata: