Hlavní obsah

Škoda teď nahání strach, už není k smíchu

Radek MalinaPrávo

Odepisovali je a nedávali jim šanci. Krach projektů Fabie WRC a Octavie WRC pasoval v očích mnoha fanoušků ještě před prvními kilometry do role outsidera i nově zrozený tým Škody Motorsport vyvíjející Fabii Super 2000. Ale družina Michala Hrabánka připravila vůz, který v rukou Kopeckého a Hänninena děsí soupeře.

Článek

Proč se novému vozu tolik daří? „Těžko se mi hodnotí minulost, protože jsem osobně u projektů WRC nebyl. Každopádně jsme si vzali z předešlých let ponaučení, v oddělení motorsportu máme jasné představy a tomu jsme uzpůsobili složení týmu, výběr dodavatelů i ostatních partnerů,“ říká Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport.

On i celý tým přitom musel čelit velké nedůvěře. Nelichotivé výsledky Octavie WRC a její pozdější následovnice Fabie WRC na tratích mistrovství světa vyvolávaly při startu projektu Fabie S2000 skepsi.

Milióny investované do strojů WRC očekávané výsledky nepřinesly. S výjimkou ojedinělých a velmi vzácných záblesků totiž stroje chystané v Mladé Boleslavi končily hluboko v poli poražených. Pokud vůbec viděly cíl.

Naproti tomu Škoda Fabia S2000 hned při debutu v Monte Carlu skončila čtvrtá. A pak dvakrát na stupních vítězů. To už všichni pochybovači museli uznat, že nejde o náhodu. Zvláště když Hänninen vybojoval v Rusku vítězství a Kopecký historický výsledek Škody pečetil druhým místem.

Vozy se šípem ve znaku už nejsou na soutěžích jen pro rozšíření startovní listiny. Soupeři se už musejí vozů ze středních Čech bát. „V Monte Carlu jsme viděli, jak je Škoda silná. A na Azorské rallye potvrdili, že jsou výborní i na šotolině. Už nesmím v souboji s nimi ztrácet,“ uvědomuje si Kris Meeke, lídr šampionátu IRC. Týmu z Mladé Boleslavi se vrací dlouhodobá a trpělivá příprava, v níž se spojil třeba s legendárním Carlosem Sainzem, dvojnásobným mistrem světa.

„Poslední výsledky ukazují, že jsme zvolili správnou cestu. Současně však naše úspěchy nepřeceňujeme, protože nechceme, aby medailové pozice z posledních závodů byly poslední,“ krotí optimismus Hrabánek.

Mnozí skvělé výsledky zpochybňují tvrzením, že Škoda nestartuje v mistrovství světa. Jenže v Intercontinental Rallye Challenge chybí snad jen jezdci typu Loeba, Sorda, Latvaly či Hirvonena. Z elitních značek zde není pouze Citroën a Ford. Jinak je konkurence obrovská.

„Momentálně je v sérii aktivních více značek a očekává se příchod dalších. A hlavně každý závod je bojem o vteřinky, tudíž může vyhrát několik jezdců, což dělá šampionát poutavým,“ naráží Hrabánek na skutečnost, že mistrovství světa je ve většině případů soubojem nepřemožitelného Loeba s elitní dvojicí Fordu Hirvonen–Latvala.

Fakt, že úspěchy Škody nejsou ojedinělým výstřelem, vzbudily pozornost i ve světě. Vůz mladoboleslavské značky specifikace S2000 zaujal desítky zájemců. „Poptávka po našich vozech od privátních zákazníků převyšuje momentálně naše výrobní možnosti,“ těší Hrabánka zájem o vůz, za jehož úspěchem stojí.

Úspěchy Fabie S2000 v IRC
Rallye Monte Carlo
4. místo Jana Kopeckého
Rallye Azorských ostrovů
2. místo Jana Kopeckého
Ypres rallye v Belgii
2. místo Jana Kopeckého
Ruská rallye
1. místo Juho Hänninena
2. místo Jana Kopeckého

Reklama

Související témata: