Hlavní obsah

Spáčil se rozloučil s liazkou, na Hedvábné stezce otestuje dakarskou tatru

PRAHA

Nadcházející automobilové dobrodružství na Hedvábné stezce si nenechá ujít ani trucker Marek Spáčil. Po letošní (ne)úspěšné premiéře v roli pilota na Rallye Dakar však již neusedne do kamiónu Liaz, ale představí se za volantem zbrusu nové závodní Tatry. V barvách Czech Dakar Teamu se na trase mezi Ruskem a Turkmenistánem navíc v kategorii automobilů představí Jiří Janeček s Toyotou Landcruiser.

Foto: Czech Dakar Team

Doprovodná Tatra týmu Czech Dakar Teamu.

Článek

Spáčilova posádka byla při dakarské premiéře v Jižní Americe mezi českými kamióny dlouho nejlepší, s první desítkou a potažmo s celou rallye se ale musela kvůli technické závadě ve 12. etapě rozloučit. A nakonec se rozloučila i se svým strojem, který přestal vyhovovat regulím.

„Soutěžní vůz Liaz byl v našem týmu hlavním sportovním náčiním. Vývoj měl pokračovat dál, jenže byly problémy s homologací vozu, která stanovuje, že musí být 2 roky po sobě vyrobeno alespoň 50 totožných kusů. Což liazka nesplňovala. Proto jsme zvolili vůz Tatra, který má živou homologaci a z hlediska dlouhodobějšího nasazení je perspektivnější,“ vysvětlil Spáčil před odjezdem do Kazaně, kde Silk Way Rallye v sobotu startuje.

Nový vůz si český trucker vyzvedl těsně před cestou do Ruska. „Speciál vyjede rovnou z dílny na přejezd na start a doladění podvozku provedeme na trase. Kamión je vývojově zase o stupínek výš, lepší je například podvozek, což by se mělo projevit hlavně na tvrdším povrchu. Myslím, že na ruských cestách to půjde, neboť charakterem připomínají tankodrom. Auto jedeme hlavně otestovat a doladit, abychom případné nedostatky stihli před blížícím se Dakarem odstranit,“ uvedl Spáčil.

Rozhodnou duny Karakumu

Soutěž vedoucí z Ruska přes Kazachstán do Turkmenistánu měří 4500 kilometrů, z toho 3700 kilometrů rychlostních zkoušek. A na závodníky nečeká žádná selanka: 65 % tratě tvoří šotolinový povrch, 35 % těžký písek a dunové pole. „Jako nejtěžší část odhadujeme závěrečné dvě etapy v dunách pouště Karakum. Právě duny budou hodně rozhodovat o tom, kdo dokončí a jak se umístí,“ podotkl před odjezdem Janeček. „Bude to určitě další velká zkušenost v přípravě na Dakar,“ doplnil Spáčil.

V kategorii kamiónů by se vedle Spáčila mělo představit dalších dvacet strojů. Hned osm trucků nasazuje domácí Kamaz, dva vozy bude mít na startu Iveco, čtyři Mercedes a tři MAN. České barvy bude hájit také Aleš Loprais s tatrou a Martin Macík s Liazem.

Nabitá je také kategorie automobilů. Mezi pětašedesáti přihlášenými posádkami nechybějí známá jména jako  Carlos Sainz, Násir Al Attíja, Geniel De Villiers a řada dalších špičkových jezdců. Pod českou vlajkou pojede vedle Janečka i Miroslav Zapletal, který se při posledním Dakaru vklínil se svým mitsubishi na sedmou příčku a postaral se tak o dosud nejlepší český výsledek mezi automobily. Motocyklisté se

Reklama

Související témata: