Hlavní obsah

Kopecký rozháněl chmury v servisu, do Afriky za trest neplaval

Radek Malina (San Remo)Sport.cz

Vyhrál první rychlostní zkoušku legendární Rallye San Remo. Lépe boj o titul šampióna IRC začít ani nemohl. Jenže hned na druhé rychlostní zkoušce soutěže v italském lázeňském letovisku Jan Kopecký se Škodou Fabia S2000 urazil levé zadní kolo a ze soutěže musel odstoupit. Sobotní etapu tak prožíval jen nezvykle v roli diváka, protože v předešlých pěti závodech v řadě byl vždy na stupních vítězů. „Jsem naštvaný a zklamaný. Ale poučím se a příště stejnou chybu neudělám,“ říkal bojovně v servisní zóně v rozhovoru pro Sport.cz.

Foto: Škoda Auto

Jak Kopecký za volantem vozu Škoda Fabia S2000.

Článek

Prozradíte, jak se osudný karambol na druhé rychlostní zkoušce přihodil?

Od startu bylo nebezpečné klesání, silnice byla velice úzká. Asi po osmi kilometrech přišla pravá ostrá zatáčka. Jeli jsme přes horizont, dal jsem plný plyn, ale nějak jsem rychlost správně neodhadl, auto šlo lehce do smyku, přetočilo se. Trefili jsme betonovou zídku přesně na kolo. Ani to nebyla velká rána. V tu chvíli jsme jeli na trojku devadesát, možná sto. Nehoda byla jednoznačně mojí chybou, protože navigátor Petr Starý rozpis přečetl dobře.

Věděl jste hned, že kontakt se zdí znamená konec v soutěži?

Ne. Myslel jsem, že máme jen defekt pneumatiky nebo bude ohnuté rameno, což by tolik nevadilo. Samozřejmě jízda by nebyla optimální, ale do servisu bychom dojeli. Jenže kolo bylo vychýlené. I na rovině jsme jeli křivě. Chvíli jsme s navigátorem Petrem Starým řešili další postup, ale rozhodli jsme se skončit.

Nechtěl jste zkusit dojet do cíle erzety?

Nárazem praskly šrouby na hlavě kola. Zbývalo dost kilometrů z druhé zkoušky a ještě celá třetí. Ztratil bych strašně moc času a ještě bych poničil auto. Proto jsem fabii raději odstavil.

Prozradíte bezprostřední pocity po nehodě?

Pochopitelně jsem si zaklel, padlo i slovo, které by se v mikrofonech muselo překrýt... Říkal jsem osobnímu trenérovi Jardovi Jiříkovi, že za trest poplavu do Afriky... Ale vážně. Smutek a zklamání je veliké. Nezbylo mi než se v servisu věnovat sobě a sledovat, jak bojuje týmový kolega Juho Hänninen.

Zklamání muselo být o to větší, že jste první měřený úsek vyhrál...

Pochopitelně. Přitom jsem ani nejel nijak extra rychle. Spíše jsem zvolil jízdu na jistotu.

Už před startem jste přiznal, že zdejší soutěž není úplně podle vašeho gusta. Nehoda asi smíšené pocity z tratí v San Remu jen potvrdila, že?

Rozhodně. Třeba ve Španělsku nebo na Korsice je asfalt lepší. Tady cesty hodně kloužou. Všude jsem byl schopný chytit si rytmus. Ale tady mi rallye nesedí. Jede se z úzkých silnic do širokých a zase naopak. Poloměry zatáček jsou hodně zvláštní, mnohde vyčnívají skály do cesty. Nastavení auta musí být hodně tvrdé.

V San Remu nezískáte ani bod do celkového hodnocení šampionátu IRC. Pro zisk titulu byste nyní musel vyhrát poslední soutěž ve Skotsku přičemž vedoucí Meeke s peugeotem tady v Itálii nesmí být první či druhý a následně ve Skotsku nejlépe třetí. Je naděje na absolutní triumf reálná?

Pro mě není titul vážně prioritou. Pochopitelně bych chtěl vyhrát. Ale před startem sezóny jsme jasně řekli, že pojedeme jen pár soutěží. Díky vedení Škody a také místním importérům jsem mohl jet více rallye, než bylo v plánu. Jen proto jsem ve hře o absolutní vítězství. Ale na celkové rychlosti mi titul nepřidá, takže já se spíše zabývám tím, abych na videu prostudoval chybu z páteční etapy a v budoucnu se nic takového neopakovalo.

Neříkejte, že vás titul neláká?

Bylo by krásné vyhrát v první sezóně. Ale já zatím nemám jistotu, jestli ve Velké Británii pojedu. Meeke navíc pojede vlastně domácí soutěž a na šotolině, kde je velmi rychlý. Já na nezpevněném povrchu sice zrychlil v průběhu sezóny, ale ještě nejsme na úplně top časech. Nicméně pokud ve Skotsku pojedu, budu tlačit na pilu a snažit se Meekeho porazit.

Pominete-li nehodu v San Remu a probíhající jednání o startu na poslední soutěži ve Velké Británii, jaká byla sezóna v IRC vašima očima?

Moc mě štve chyba v San Remu. Jde asi o nejhorší okamžik sezóny. A mrzí mě Monte Carlo, protože hned v úvodním závodu sezóny jsme mohli být hodně vysoko. Ale zbrzdila nás porucha posilovače hned na prvních testech, i přesto jsme nakonec byli čtvrtí. Tady jsme vyhráli první měřený úsek, což jen potvrdilo naši rychlost. Období mezi těmito dvěma závody bylo naprosto špičkové. Tři druhá místa, dvě vítězství... Kdybych ve Španělsku a ve Zlíně nevyhrál na asfaltu, na němž jsem vyrostl, vůbec bych tady nebyl a seděl bych doma. Ukázali jsme rychlost, konkurenceschopnost. A věřím, že budeme dál zrychlovat.

A jak funguje spolupráce s Juhou Hänninenem, s nímž jste vytvořili novou jezdeckou dvojici Škody Motorsport?

Výborně. Hodně mi pomohl. Zejména na šotolině jsem vedle něj výrazně zrychlil. Sedíme si i lidsky. Spolupráce fakt klape.

Reklama

Související témata: