Rubriky:

Rallye

Fabia S2000 vrátila Škodě image, která je k nezaplacení

15. října 2009 09:09 - PRAHA

Tetelit blahem se musí vedení mladoboleslavské Škody nad spuštěním projektu soutěžního vozu Fabie S2000. Milióny investované do vývoje stroje pro novou třídu nepřišly vniveč. Image značky trpící v minulosti na soutěžním poli nezdary Octavie WRC a Fabie WRC prožívá vzkříšení. Vítězství a medailová umístění vracejí vozům z Mladé Boleslavi důvěru.

 

Škoda Auto

Přestože tovární tým čeká v letošní sezóně ještě start minimálně na Bohemia rallye (16. a 17. října), už nyní musí vedení zářit radostí. Ani konec nadějí na titul mezi jezdci po Kopeckého havárii při Rallye San Remo nemohl zmařit předešlý vydařený dojem ze sezóny. Vždyť tým si připsal v šampionátu IRC tři vítězství, tři druhá a jedno třetí místo. Jan Kopecký bude navíc stoprocentně druhý v absolutním pořadí.

„Obraz v televizním zpravodajství podle tabulkových propočtů jen po vydařeném startu na Rallye Monte Carlo pokryl náklady na třetinu sezóny,“ upozorňuje na průlom Pavel Hortek, manažer Škody Motorsport. „Přínos z pohledu televize je neocenitelný,“ dodává Michal Hrabánek, šéf mladoboleslavského týmu.

„Přesné částky vyčíslit nelze, ale z pohledu značky a její image jde o nedoceněnou věc, protože následně ovlivňuje i prodej vozů, do něhož se naše výsledky rozhodně promítají,“ shodují se.

O Fabie S2000 je velký zájem. Soutěžní vozy, které mají jít k soukromým týmům, nestíhají v Mladé Boleslavi vyrábět. Jde o jeden z efektů úspěšné sezóny. Vždyť za jeden vůz zájemce zaplatí přibližně 250 tisíc eur, tedy cca 6 500 000 korun. Jedenáct Fabií S2000 už je v soukromých týmech, další čtyři mají opustit Mladou Boleslav do konce roku.

Nákladů je víc než dost

Zdánlivě se tak tým dostává do kladných čísel. Ale nenechte se mýlit, počty továrního týmu nejsou tak snadné. Jeden soutěžní kilometr se Škodou Fabia S2000 vyjde přibližně na 120 eur. Na Bohemia rallye posádky absolvují 222 ostrých kilometrů.

„Nesmíte zapomenout na testování. Připočtěte náklady na startovné. Na každé soutěži je rozdílné. Jednoznačně nejdražší je v Monte Carlu,“ vypráví Hortek. V monackém knížectví je třeba zaplatit čtyři až pět tisíc eur za jeden vůz. Při Asturias rallye jen 1500 eur. „Někdy za reklamu pořadatele na autě dostanete slevu,“ říká Hortek.

Platí se i vstupní poplatek do šampionátu. Za start v mistrovství kategorie WRC to bylo 600 tisíc eur. Za účast v IRC je částka menší. Podle dostupných informací jde o 200 tisíc eur.

S ohledem na úspěchy není divu, že Škoda chce v projektu pokračovat. Přesný program zatím není jasný, na všechny v IRC však čeká nové lákadlo. Prize money… Od nové sezóny budou na vybraných zkouškách v závěru soutěží finanční odměny. „Přestože někdo nebude mít šanci jet na celkové prvenství, pořád bude mít velkou motivaci,“ přemítá Hrabánek. „Start ale nezaplatí,“ naznačuje Hortek, že i dál budou borci z Mladé Boleslavi bojovat zejména za slávu vozů s šípem ve znaku.

Radek Malina, Právo

Zrušit