Hlavní obsah

Loprais: Ověřili jsme si, že můžeme s Kamazy bojovat

Pavel NovotnýSport.cz

Povzbuzený třetím místem na zářijovém podniku po stopách Hedvábné stezky vyráží Aleš Loprais se svou posádkou k 32. ročníku proslulé Rallye Dakar. Při letošní premiéře na území Argentiny a Chile pokračovatel slavného rodu kvůli technickým potížím do cíle nedojel, do dalšího ročníku ale jde s jasným plánem atakovat elitní trojku.

Foto: Petr Horník

Aleš a Karel Lopraisové před odjezdem na 32. ročník Rallye Dakar.

Článek

Stejně jako další posádky, i Lopraisovci v průběhu roku usilovně pracovali na dalším vylepšení vozu. „Detaily prozrazovat nebudu, konkurence nespí. Auto je lehčí, rychlejší, má vyšší výkon motoru, kolem 900 koní, lepší kroutící moment a kvalitnější pérování. Soustředili jsme se na vychytání much a problémů, které nás provázely na minulém Dakaru. Udělali jsme maximum, ale všechno prověří až samotná soutěž,“ přemítá před odjezdem do Jižní Ameriky Loprais.

Upravený kamión Tatra Loprais prověřil v průběhu září při Silk Way Rallye ve střední Asii. A test dopadl na výbornou, v záplavě ruských Kamazů si česká posádka vyjela třetí místo. A stupně vítězů jsou cílem i pro Dakar. „Na Hedvábné stezce jsme si ověřili, že můžeme bojovat s Kamazy i dalšími soupeři. Chceme se do Buenos Aires vrátit mezi prvními třemi,“ poznamenal Loprais, jenž skončil třetí při posledním africkém ročníku soutěže v roce 2007.

Trasa minulého dobrodružství mezi Atlantikem a Tichým oceánem, při němž účastníci okusili rozmanitý terén od rozlehlých pamp, velehorských průsmyků And, až po obrovské duny pouště Atacama, měla ještě mouchy a organizátoři proto pro nadcházející ročník sáhli k úpravám. Víc bude třeba pouštních úseků. „Trati se nebojím, písek a duny mám rád. Pro tatru jsou duny lahůdka. Jižní Amerika je také bezpečnější než Afrika. Víc se obávám nevyzpytatelnosti techniky. Můžete udělat maximum, ale pořád je to jen stroj,“ podotkl Loprais.

Stejně jako loni se v kabině Tatry sejde s Lopraisem mechanik Miloš Holaň, navigátora Vojtěcha Štajfa ale již na Hedvábné stezce vystřídal Jaro Miškolci. „Já ve stejné době jedu Rallye Monte Carlo. A lékaři mi navíc po loňském otřesu mozku nedoporučili nadmořské výšky přes tři tisíce metrů,“ vysvětlil Štajf. „Vojta mi hodně předal, stejně jako Karel Loprais s Alešem. Největší škola ale byla Hedvábná stezka, tam mi hodně prozradili Josef Kalina a Míla Ouředníček,“ doplnil nový navigátor.

Startovní listina Rallye Dakar proti minulým létům také vinou finanční krize zchudla, konkurence ale podle Lopraise zůstává stejně silná. „Určitě se neprojeví na kvalitě startovního pole. Pozitivem je, že bude méně doprovodů a rychlých asistencí, které se motaly na trati,“ připomněl klad menšího počtu závodníků.

Vozy pro Rallye Dakar jsou již na lodi a plují vstříc Buenos Aires, Lopraisův tým odletí v několika etapách mezi svátky. A jak prozradil šestinásobný vítěz Karel Loprais, jenž se nadcházejícího ročníku zúčastního v roli zpravodaje deníku Právo a Sport.cz, pluje po moři vstříc Argentině i dostatečná zásoba Lopraisovice a Dakarovice, která pomůže zúčastněným přestát nástrahy slavné soutěže.

Reklama

Související témata: