Hlavní obsah

Patří Rallye Dakar do Afriky? Tomeček by klasiku přivítal, Loprais je pro Ameriku

PRAHA

Přesně za dva týdny odstartuje nový, v pořadí 32. ročník proslulé Rallye Dakar. A po letošní premiéře se soutěž opět koná v Argentině a Chile, kde našla nové útočiště poté, co musel být jubilejní 30. ročník před dvěma lety jen chvíli před startem zrušen kvůli riziku teroristických útoků na africkém kontinentu. Je ale Dakar mimo Afriku Dakarem? Názory se různí...

Foto: www.loprais.cz

Aleš Loprais s kamiónem Tatra na trati 29. ročníku Rallye Dakar, který se jel naposledy v Africe.

Článek

Určité přešlapování na místě je patrné i ze strany organizátorů vyhlášeného dobrodružství. Účastníci nadcházejícího ročníku v rámci komunikace se společností A.S.O. dokonce obdrželi dotazníky, v nichž se mohli k aktuální podobě soutěže vyjádřit. A možnost návratu do Afriky připustil i samotný ředitel soutěže Etienne Lavigne. Ve hře je údajně i rotace různých míst.

„Loňský ročník se totiž pořadatelům příliš nevyvedl. Trasy nebyly dobře zvoleny, v itineráři byla spousta chyb. I to možná hodně účastníků pro letošek odradilo. A není jich málo! Loni bylo nahlášených pět set závodníků, letos je to něco přes tři stovky,“ podotýká navigátor Tomáše Tomečka Vojtěch Morávek.

Sám Tomeček, zkušený dakarský harcovník, který se letos chystá se svou tatrou do boje s konkurencí již počtrnácté, by návrat soutěže na černý kontinent uvítal. „Do toho dotazníku jsem to napsal jednoznačně. Afrika je nenahraditelná,“ soudí. S tím souhlasí další z českých jezdců Marek Spáčil, byť na klasické africké trati v ostrém speciálu nejel. „Dakar patří do Afriky. Kdyby mi dali podepsat papír, ať jedu na vlastní nebezpečí, tak podepíšu a jedu. A určitě bych nebyl sám. V Argentině se duch klasiky trochu vytrácí, i když třeba logisticky je to tam výborné. Závod jako takový je ale lepší v Africe,“ je přesvědčen další z pilotů Tatry.

Souboj s chronometrem i konkurencí na území Jižní Ameriky naopak učaroval Aleši Lopraisovi. „Bezpečnost je priorita. A v jižní části klasické dakarské trasy vám ji dnes nikdo nezaručí. Pak stačí, aby tam zemřel jeden člověk a soutěž končí. Jsem jednoznačně pro Jižní Ameriku. A že nejsou tratě v Argentině a Chile dost dakarské? Ať mi někdo ukáže těžší poušť než je Atacama. Kde jinde najdete stodvacetimetrové duny? To je Dakar!,“ má jasno devětadvacetiletý následník legendárního Karla Lopraise, který v Africe triumfoval šestkrát.

Africa Race zatím soutěžní elitu nepřílákal

Karavana Rallye Dakar bude na cestě do hlavního města Senegalu již třetí rok za sebou chybět. Na cestě do Senegalu se nicméně bude už podruhé závodit! Africa Race startuje 27. prosince v portugalském Portimau a v Dakaru vyvrcholí 10. ledna, účastníci soutěže mezitím projedou Maroko a Mauretánii. Soutěž organizuje René Metge a ruce k dílu přiložili i někdejší ředitel A.S.O. Hubert Auriol či pískem ošlehaný Jean-Louis Schlesser.

Roste Rallye Dakar nová konkurence? „Já to tak nevnímám. Organizátoři neumějí příliš pracovat s médii, špičku do soutěže nepřilákali. Metge nás také lanařil, dokonce za námi přijel až do Frenštátu. Na můj dotaz, kdo bude garantovat bezpečnost, ale nedokázal najít přijatelnou odpověď,“ říká Loprais. „Osobně to také tak nevidím. Dakar je značka, která jediná zajímá partnery. O účasti v Africa Race bych uvažoval jedině v případě, že by se termínově nekryl s Dakarem. Čím víc takových podniků, tím lépe,“ doplnil Spáčil.

Nabídka na účast v Africa Race přišla i do Tomečkova týmu. „Také nás lákali, ale bohužel se kryjí s Dakarem. Kdybychom se mohli rozhodnout sami s Tomášem (Tomečkem), tak bychom se hned do Afriky vypravili. Máme ale závazky vůči sponzorům, navíc druhý článek našeho týmu André de Azevedo je v Jižní Americe doma. Co jsem ale slyšel, tak je na Africa Race hodně příjemná atmosféra. Dakar je přece jen již hodně komerční, možná až moc,“ podotkl Morávek.

Reklama

Související témata: