Hlavní obsah

Janeček chce nalákat na Rallye Dakar ženy

Českou účast na Rallye Dakar chce příští rok oživit zástupkyněmi něžného pohlaví závodník a současně politik Jiří Janeček. Pilot polosériové toyoty, v níž se za volantem střídal s Viktorem Chytkou, byl minulý týden v cíli legendární vytrvalostní soutěže klasifikován na 41. místě.

Foto: Jacky Naegelen, Reuters

Stephane Peterhansel s svým BMW během Rallye Dakar

Článek

"Dospěli jsme k názoru, že je lepší jezdit než navigovat, a tak nás napadlo vytvořit pro Czech Dakar Team smíšené posádky. Nasadila by se dvě auta a v každém by na místě spolujezdce seděla žena," plánuje Janeček.

Poslanec parlamentu České republiky a pražský radní počítá s tím, že nejprve proběhne výběrové řízení. České ženy totiž prakticky žádné zkušenosti z vytrvaleckých soutěží nemají, protože je vlastně nejezdí. "Z konkurzu by vyšlo asi deset uchazeček. Na ně pak bude čekat školení a zátěžové zkoušky, které ukážou, co vydrží. Z těch, co se osvědčí, vybereme dvě, které v barvách týmu pojedou lednový závod," vysvětluje svůj záměr Janeček.

Celý projekt by se podle něj měl spustit co nejdřív, dokud je Dakar ve všeobecném povědomí. "Mělo by se jednat o fanynky motosportu, dívky takřka všehoschopné a odhodlané. Hlavně z nich musí vyzařovat vnitřní energie, že jsou ochotné bojovat a vyrovnat se s polními podmínkami, jaké na Dakaru panují. Prostě dobrodruzi v ženském vydání," naznačil pětatřicetiletý politik.

Ženy hodlá vybírat i podle toho, jak bude dotyčná schopná vykopat jámu v písku, protože to je činnost, která je při zapadnutí auta v pouštních podmínkách nepostradatelná. "Přímo v akci pak kandidátky vyzkoušíme na nějaké menší soutěži, třeba jako je Baja Italia. Nepůjde ale jen o navigování a odhazování písku. To se dá fyzicky zvládnout, důležitá je i psychická odolnost. Dakar je hodně náročný, i někteří chlapi podléhají atmosféře, začnou zmatkovat a chovají se jak malé děti," upozornil Janeček.

Žádná Češka zatím Rallye Dakar nedokončila

Pro adeptky jsou nejlepším předpokladem k účasti v motoristickém maratonu zkušenosti z klasické rallye. "Uvidíme, co budou ženy schopné vydržet. Máme na to ale skoro rok. Protože se jedná o náročný závod, který vede často zrádnými dunami a vyžaduje mít určité zkušenosti, tak nasazení ryze ženské posádky stavím až do vzdálenějšího horizontu," uvedl Janeček. Domnívá se, že jízda ve smíšeném složení může být pro něj přínosem. "Třeba se s Viktorem budeme chtít před dívkami předvést," pousmál se.

Start žen na Rallye Dakar v českých barvách by byl teprve druhým pokusem v historii. Navíc žádná Češka ještě nejnáročnější motoristické dobrodružství nedokončila. V roce 2004 startovala po boku Martina Oswalda Jana Tylšová, ale pár tehdy do cíle nedojel.

Janeček předpokládá, že ženská účast by byla atraktivní i pro partnery a zvýšila by u nich zájem o sponzoring. "Pokud by se jel Dakar za rok znovu v Argentině, tak už mám dokonce předjednanou podporu jedné tamější pekárny. Problém by ale myslím nenastal, ani kdyby se soutěž vrátila do Afriky," řekl.

Argentinský potravinářský koncern mu prý nabízel sto tisíc dolarů za prezentaci na jeho vozu už pro letošek, ale zajímavou částku musel odmítnout. "Už to nešlo. V rámci Czech Dakar Teamu jsme měli z domova podepsané sponzory, kteří nepodporují jen mě, ale celou stáj. Ono to prostě nejde jen tak najednou si celé auto přelepit nějakou pekárnou. Někteří partneři se to dozvěděli a dokonce mi volali. Musel jsem je ubezpečovat, že se pro letošek nic měnit nebude," dodal Janeček.

Reklama

Související témata: