Rubriky:

Rallye

Svět rallye je pobouřen. Šampión Räikkönen do něho vnesl móresy z formule

13. února 2010 09:50 - KARLSTAD

Přinesl si z formule móresy, na něž nebyl svět rallye absolutně zvyklý. Nemluví, před fotoreportéry skrývá tvář, po průjezdu cílem rychlostních zkoušek okénko nestáhne, natož aby otevřel dveře svého soutěžního citroënu. Dokonce i blesková interview oficiálnímu štábu WRC, která mají jezdci startující v seriálu MS v popisu práce, mistr světa F1 z roku 2007 Kimi Räikkönen odmítá poskytovat.

 

Toru Hanai, Reuters

Možná jsou to opravdu móresy, které si bývalý mistr světa F1 Kimi Räikkönen přinesl do světa rallye z formule. Možná se ale zahalil záhadným mlčením jen proto, že přestup do světa rallye mu nevychází tak, jak si představoval.

„Ještě přede mnou nestála větší výzva! Začínám úplně od nuly. Musím se sžít s autem, naučit se spolupracovat s navigátorem Kaiem Lindströmem, poznat jednotlivé soutěže, zkrátka všechno. Já ale miluji výzvy,“ prohlašoval mistr světa F1 z roku 2007, když mezi soutěžní jezdce vstupoval poté, co opustil stáj Ferrari a na nové smlouvě se s McLarenem, ani s Brawnem nedohodl.

Zřejmě se domníval, že jako formulový šampión zvládne přestup do rallye snáze a hlavně rychleji. Jenže hned první absolvované soutěže ho vyvádějí z omylu. Při debutu na finské Arctic Lapland Rally, která mu měla koncem ledna sloužit jako příprava na zahajovací podnik letošního šampionátu ve Švédsku, poslal auto do sněhové bariéry a nabral manko třicet minut. Neslavný debut...

Na Švédskou rallye přijel údajně zkušenější a poučenější, jenže hned první den se situace opakovala. Přišla šestá rychlostní zkouška a on nasměroval ze zasněžené a zledovatělé tratě auto do příkopu. Tentokrát ztratil sice jen šestadvacet minut, ale i tak měl po nadějích. Propadl se až na samý konec  výsledkové listiny, před něho se dostali i „výletníci“ z konce startovního pole. Pro Räikkönena tvrdý direkt. Možná proto odmítá pronést  jedinou větu. Co větu, třeba jen slovo.

„S takovýmto přístupem ve světě rallye nepochodí. Zvláště, pokud nebude mít výsledky. A jemu bude trvat, než si zvykne a mezi nejlepší se prodere,“ šušká se v zákulisí, ale nahlas se neodváží Räikkönenovi říci nikdo nic. To tak, když právě jeho příchod do seriálu mistrovství světa má být injekcí, která pomůže zájem o rallye zázračně pozvednout. Räikkönenovo kouzlo už působí, neboť ve Švédsku se na něho soustřeďuje pomalu větší pozornost než na šestinásobného šampióna Sébastiena Loeba.

„Jeho účast je přitažlivá pro veřejnost, média i sponzory a ke zvýšení zájmu o rallye určitě pomůže,“ vyjadřuje se ke vstupu svého slavného krajana do mistrovství světa v automobilových soutěží diplomaticky korunní princ šampionátu Miko Hirvonen.

Jenže je třeba, aby se změnil. Nemůže si hrál na primadonu, když v rallye ještě nic nedokázal. A kdoví, zda dokáže, i když on sám před vstupem do letošního seriálu tvrdil, že se na vrchol prodrat chce. „Titul v rallye by pro mě znamenal mnohem víc než titul ve formuli 1. Teprve začínám a umím si představit, jak trnitá je cesta na vrchol. Na druhou stranu, něco podobného se ještě nikomu nepovedlo. To je další věc, která mě na rallye láká,“ vykládal.

Spíše ale budou mít pravdu ti, kteří tvrdí, že Räikkönen jen čeká, až se ve formuli naplní letošní sezóna a on dostane od některé stáje novou nabídku. Pak s lehkým srdcem na rallye zapomene a ani nevzdechne na to, že ji nakazil svými móresy.

Zdeněk Pavlis (Karlstad), Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye