Hlavní obsah

RALLYE: Prokop vyhrál ve Švédsku první světovou erzetu v životě. Porazil Hirvonena i Loeba!

Zdeněk Pavlis, CarlstadSport.cz

Sprint na závěr druhé etapy Švédské rallye přinesl českému jezdci Martinu Prokopovi skvělý úspěch. Vyhrál první světovou rychlostní zkoušku v životě. Šestinásobného mistra světa Sébastiena Loeba za sebou nechal o tři vteřiny, vedoucímu jezdci úvodního podniku letošního seriálu Mikko Hirvonenovi nadělil deset sekund. "Uživáme si to," culil se Prokop, jemuž v šampionátu SWRC patří třetí místo.

Foto: Zdeněk Sluka

Martinovi Prokopovi se podařil v sobotním sprintu fantastický úspěch. Porazil celou světovou špičku včetně Hirvonena a Loeba a vyhrál první světovou "erzetu" v životě.

Článek

Nejen kumšt za volantem, ale i alchymie a taktizování kolem pneumatik zatím na Švédské rallye nahrává finské tovární jedničky ve službách Fordu Mikko Hirvonenovi. Sobotní odpolední kouzlení s gumami se mu vyplatilo. Vyměnil je totiž o jednu rychlostní zkoušku dřív než obhájce titulu Sébastien Loeb, takže na něho najel další sekundy a před nedělní závěrečnou etapou vyplněnou posledními pěti „erzetami“ dlouhými 101 km má náskok šestnáct vteřin.

Loeb se šeredně přepočítal

Šestinásobný mistr světa Loeb si po čtrnácté rychlostní zkoušce sypal popel na hlavu. Skončil v ní totiž až pátý, ale hlavně - na vedoucího Hirvonena ztratil pomalu devět vteřin. „Mikko před touto erzetou obul nové gumy, zatímco já ještě čekal. Byla to chyba, protože na předchozí rychlostní zkoušce jsem vyškubal hřeby a pneumatiky zcela zničil, takže jsem neměl taktizovat,“ uznával, že se přepočítal.

Kalkuloval totiž s tím, že svého citroena přezuje až vpodvečer a podnikne frontální útok na první příčku okupovanou Finem. Šeredně se však přepočítal! Na poslední zkoušku sobotní etapy sice s novými pneumatikami vyrazil, nic platné mu to však stejně nebylo. Hirvonen byl zase o osm sekund rychlejší, takže šestinásobný mistr světa v tu chvíli ztrácel na první příčku 23 sekund.

Loeb se na trati Švédské rallye s volbou pneumatik přepočítal.foto: Zdeněk Sluka

„Udělal jsem chybu, vím to. A nové pneumatiky jsem navíc na tvrdé šotolině zcela zničil, aniž bych měl šanci zaútočit. Auto bylo na tomto povrchu neovladatelné,“ posteskl si Sébastien Loeb, jemuž podle představ vyšel až závěrečný večerní sprint v Hagforsu. Na osmnácti stech metrech totiž najel na Hirvonena přes šest vteřin. "Ale i tak mám pořád osmnáct sekund manko, což je hodně," uvědomoval si svou situaci.

Ráno ztrácel, odpoledne si vše vynahradil

Hirvonen se i tak musel cítit v sedmém nebi, neboť útok největšího rivala odrazil, vedení si drží s náskokem šestnácti vteřin a výhra v úvodním podniku letošního seriálu se mu nabízí. „Zatím je na podobné úvahy brzy,“ odmítal podobné optimistické prognózy, i když spokojen samozřejmě byl. Zvláště po sobotních dopoledních erzetách, kdy Loeb útočil a z jeho náskoku umazával sekundu po sekundě.

Fin Mikko Hirvonen zatím vládne Švédské rallye.foto: Zdeněk Sluka

„Nevím, co se na šotolině a tvrdém sněhu se mnou dělo, v jednu chvíli jsem zachytil i o bariéru a hned z toho bylo manko,“  vysvětloval. Odpoledne se však stejně jako v pátek dostal do správného rytmu, na alchymii kolem pneumatik vydělal a přes manko ve sprintu v Hagforsu má namířeno na prvních letošních pětadvacet mistrovských bodů.

Dvojce Fordu Latvalovi útok vyšel

Za touto dvojicí se rozpoutal urputný boj o třetí příčku mezi dvojkami obou továrních týmů, z něhož vyšel v sobotu vítězně Fin Latvala. „Přehříval se nám motor, neboť do vstupu vzduchu se dostal sníh, trefil jsem závěj, na šotolině  auto pořád někam pochodovalo, takže jsem udělal i hodiny. Teď už potřebuji jen dojet a bodovat,“ omlouvala španělská dvojka Citroënu Sordo, že musela bronzový stupínek vyklidit a uvolnit ji Finovi ve službách Fordu Latvalovi. Ten si sobotu samozřejmě pochvaloval, neboť ve výsledkové listině stoupal vzhůru. „Zapracovali jsme trochu na nastavení a je to znát. Ale samozřejmě že nám nahrály i problémy, které měl Sordo,“ uznával.

Vzhůru výsledkovou listinou se začal prodírat i mistr světa F1 Kimi Räikkönen, jenž v pátek skončil v příkopě a nabral půlhodinové manko. V sobotu sice vletěl do bariéry, na jedné z erzet mu před cílem zhasnul motor, ale i tak si polepšil.

Prokop drží třetí příčku, Kresta skončil

Čeští jezdci naproti tomu ve svých šampionátech drží páteční pozice a figurují na třetích příčkách. Martin Prokop si ji ve třídě SWRC bedlivě hlídal, i když měl ve Fiestě S2000 problémy s ventilací. „Hlavně v sobotním ránu se nám hodně mlžilo přední sklo,“ posteskl si. „Na zledovatělých vložkách jsem měl pořád trochu respekt, ale se třetím místě jsem velice spokojen, protože je skvělé figurovat před Sandellem a Brynildsenem,“ přidával před večerním sprintem v Hagforsu, kde skvělý den završil.

Na trati dlouhé 1800 metrů to totiž nandal všem. Nechal za sebou nejen své konkurenty v šampionátu SWRC, ale celou světovou špičku. Šestinásobnému mistru světa Loebovi nadělil tři sekundy, vedoucímu jezdci Švédské rallye Hirvonenovi dokonce deset.

"Moc hezký den. Žádné problémy s autem, žádné chyby, opravdu si to tady báječně užíváme," culil se spokojený Martin Prokop poté, co vyhrál první světovou erzetu v životě.

Třetí je zatím i Martin Semerád se svým Mitsubishi mezi produkčními vozy, zatímco Roman Kresta po poslední sobotní dopolední rychlostní zkoušce předčasně skončil. „Už od úvodního shakedownu jsem měl problémy s palivovou nádrží,“ vysvětloval, proč ze Švédské rallye odstoupil.

Švédská rallye po sobotní druhé etapě
1. Hirvonen (Fin./Ford Focus) 2:14:48,3, 2. Loeb (Fr./ Citroën C4) + 16,6, Latvala (Fin./Ford Focus) + 51,4, 4. Sordo (Šp./Citroën C4) + 1:46.2, 5. Ogier (FR./Citroën C4) +2:42,1, 6. H. Solberg (Nor./Ford Focus) + 4:17,9, ...13. Prokop (ČR/ Ford Fiesta S2000) +10,53.9, 23. Semerád (ČR/Mits. Lancer) +16:55,1, 35. Räikkönen (Fin./Citr. C4) + 34:30.6.

Reklama

Související témata: