Rubriky:

Rallye

Nejdříve to nandal i Loebovi, pak si Prokop ve Švédsku zažil svůj horor

14. února 2010 08:00 - KARLSTAD

Hororová situace. Pro českého jezdce Martina Prokopa ale spíše infarktová. Vyhrál svou první světovou „erzetu“ v životě, nandal to ve Švédsku šestinásobnému mistru světa Loebovi i korunnímu princi rallye Hirvonenovi a když měl ze servisu nabrat směr Karlstad, jeho Fiesta zkolabovala. „Odešla řídící jednotka,“ krčili rameny mechanici a v tu chvíli se zdálo, že vítězství na osmnáct set metrů dlouhém okruhu v Hagforsu bude pro Prokopa vítězstvím Pyrrhovým.

 

Zdeněk Sluka

Zmrskal všechny. Tři sekundy nadělil v sobotní superspeciálce ve švédském Hagforsu šestinásobnému mistrovi světa Sébastienu Loebovi, deset Finovi Mikko Hirvonenovi, jenž chce sesadil fenomenálního Francouze z trůnu. Něco podobného se povedlo málokomu. Z Čechů vlastně jen Kopeckému a Krestovi, i když ti mají samozřejmě nad Prokopem navrch, neboť vyhráli opravdové erzety. Kopecký se škodováckou fabií tři, Kresta coby tovární jezdec Fordu s fosucem dokonce čtyři.

Prokop to dokázal "jen" ve sprintu na okruhu měřícím 1870 metrů v Hagforsu.

Češi, kteří dokázali vyhrát světovou erzetu:
Roman Kresta: Německá rallye 2003, Katalánská rallye 2003, Rallye Monte Carlo 2005, Australská rallye 2005.
Jan Kopecký: Rallye Sardinie 2006, Německá rallye 2006 (dvě erzety)
Martin Prokop: Švédská rallye 2010

„I proto beru vítězství ve speciálce s rezervou. Samozřejmě že radost mám, ale přece jen šlo o sprint na osmnáct set metrů. Raději bych vyhrál skutečnou erzetu,“ zachovával Martin Prokop v sobotním večeru klid a nadhled.

To ještě netušil, že zanedlouho budou i jemu pochodovat nervy. V servisu totiž jeho Fiesta S2000 vypověděla poslušnost. Mechanici nejdříve hledali závadu v elektrice, ale pak přišli na to, že zkolabovala řídící jednotka. Scéna jak z horroru, neboť v tu chvíli přicházelo úspěšné tažení švédským ledem, sněhem a šotolinou vniveč. Třetí místo, které Prokopovi v nově zrozeném šampionátu SWRC po dvou dnech patřilo, zrovna tak.

Pomoc Fordu však byla naštěstí blízko. „Stačilo dát echo a hned u nás byli čtyři mechanici továrního týmu, kteří pomohli,“ oddechl si stále ještě úřadující juniorský mistr světa, když mohl usednout do Fiesty a vyrazit směr Karlstad. „Ovšem na sedadle spolujezdce, protože jsem byl za celý den tak vykoukaný, že za volant musel navigátor Honza Tománek.“

Martin Prokop (vlevo) a navigátor Jan Tománek při Britské rallye.Martin Prokop (vlevo) a navigátor Jan Tománek.foto: Zdeněk Sluka

Sobotní trable však neměly mít konce. Ujeli pár kilometrů a na silnici se jejich soutěžní Fiesta zastavila zase. „Naštěstí se umoudřila, takže do Karlstadu jsme dorazili a na start nedělní třetí etapy se postavili. S vírou, že třetí místo v našem šampionátu uhájíme,“ ulevilo se Martinu Prokopovi, že se všechno v dobré nakonec obrátilo a on může pokračovat.

I tento neplánovaný zádrhel v režii zvládli, stejně jako zvládli ty předchozí. Zamrzlý plynový pedál, zadní okno, které jim ve dvacetistupňovém mrazu za jízdy vypadlo, a když ho mechanici vyměnili, při další erzetě prasklo.

„Stát se to za pár týdnů v Mexiku, docela bychom si libovali, protože průvan v autě by byl docela příjemný. Ale tady ve Švédsku nám byla děsná zima,“ žertoval Martin Prokop, který si i se zamrzlým pedálem poradil. „Prostě jsem si ho nevšímal a razil si to na plný plyn až do cíle,“ usmíval se.

„Dětské bolesti. Fiesta je prostě nové a stále ještě nevyzkoušené auto, na němž se zákonitě podobné problémy vyskytují. Už jsme ale přišli na to, že zadní okno vypadává jen při skocích, kdy se karosérie přece jen kroutí. Odstraníme to,“ zachovával stoický klid šéf soutěžního týmu Ford Malcolm Wilson.

„I tak je to nejlepší auto, jak jsem kdy řídil. Podvozek, vyvážení, funkčnost podvozku, stabilita - to všechno je někde úplně jinde než ve vozech, jimiž jsem jezdil v sezónách předchozích.. Netvrdím to jen já, ale i kluci, kteří seděli v soutěžním focusu. I podle jejich mínění se u fiesty podařilo odstranit handicapy, které sužovaly focus. Hlavně se však dá s fiestou jet strašně rychle, takže jako bych se vrátil o dobrých sedm let zpátky. Zase mám v krvi adrenalin, znovu mám nový impuls,“ nedá na své auto dopustit Martin Prokop.

A určitě nejen proto, že se mu v sobotním večeru podařilo vyhrát první světovou erzetu v životě.

Zdeněk Pavlis (Karlstad), Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye