Rubriky:

Rallye

RALLYE: Korunní princ Hirvonen sesadil ve Švédsku krále Loeba

14. února 2010 15:01 - KARLSTAD

Do konce Švédské rallye sice chyběly ještě tři rychlostní zkoušky, obhájce titulu Sébastien Loeb přesto v nedělním dopoledni rezignoval. „Vzdávám to, Hirvonen je tady hrozně silný,“ uznal šestinásobný šampión, neboť na tovární jedničku Fordu v úvodním podniku letošního seriálu mistrovství světa v rallye prostě neměl. Finský korunní princ si tak připsal na konto první vyhranou soutěž.

 

Zdeněk Sluka

Jezdecké umění samozřejmě na švédském ledu, sněhu a šotolině rozhodovalo, alchymie a taktizování kolem pneumatik ale také. Hirvonen měl i v tomto směru navrch. V sobotním odpoledni vyměnil gumy o jednu rychlostní zkoušku dřív než spekulující Loeb a vydělal na tom.

Sébastien Loeb během Švédské rallyeSébastien Loeb během Švédské rallyefoto: Zdeněk Sluka

„Zničil jsem pneumatiky, vyškubal hřebíky, ale s výměnou jsem zbytečně váhal. Byla to chyba,“ sypal si popel na hlavu obhájce titulu, jenž na inkriminované „erzetě“ ztratil pomalu devět vteřin. „A když jsem gumy konečně vyměnil, hned na následující zkoušce jsem je úplně oddělal,“ věděl Loeb o dalších osmnáct kilometrů později, že jeho naděje na vítězství ve Švédské rallye zcela devalvovaly.

Král ohlásil kapitulaci

V nedělním dopoledni se sice ještě o atak pokusil, ale už po dvou zkouškách uznal porážku. Vyhrál úvodní rychlostní zkoušku, ale na Hirvonena najel jen dvě desetiny vteřiny. A když mu při další erzetě Hirvonen porážku oplatil a ještě si připsal k dobru přes sedm sekund, nepřemožitelný Francouz rezignoval.

„Končím, vzdávám to. Měl jsem pár krizových situací, trefil jsem ve vysoké rychlosti závěj, takže si jedu pro druhé místo, protože body jsou důležité.  Mikko je tady hrozně silný,“ kapituloval Loeb před tovární jedničkou Fordu Mikko Hirvonenem, který své vedení neustále zvyšoval, aby nakonec vyhrál s náskokem 42 sekund.

Hirvonen zůstal i po výhře opatrný

„Po celou soutěž to ale bylo hodně těsné, i já dělal chyby a některé úseky jsem jel špatně. Ale agresivnější a odvážnější než loni jsem byl, což bylo podstatné. Vítězství samozřejmě těší, šampionát ovšem teprve startuje,“ zůstával Hirvonen po první vyhrané rallye letošního šampionátu opatrný.

Hirvonen na trati Švédské rallye.Hirvonen na trati Švédské rallye.foto: Zdeněk Sluka

Úspěch Fordu na švédském ledu, sněhu a šotolině dovršila třetím místem tovární dvojka Fin Latvala. „Auto sebou na trati hodně smýkalo, neboť na některých úsecích byl po tréninku vytrhaný sníh a led a jelo se na hodně tvrdé šotolině. Zachovávali jsme ale klid a pro třetí místo si dojeli,“ liboval si Jari-Matti Latvala.

Räikkönen šel z problému do problému

Problémy stíhaly i v poslední den mistra světa formule jedna Kimi Räikkönena. „Poškodili jsme pravé přední kolo,“ ucedil mlčenlivý Fin startující v barvách juniorského týmu Citroënu. Nakonec dojel až na třicátém místě s ztrátou 38 minut na vítězného Hirvonena a po přestupu z formule do světa rallye tak zažil další kruté vystřízlivění.

Kimi Räikkönen během Švédské rallyeKimi Räikkönen během Švédské rallyefoto: Zdeněk Sluka


Prokop třetí příčku uhájil

Ve Švédsku si vedli dobře i dva čeští jezdci. Martin Prokop startující premiérově s Fiestou S2000 v nově vytvořeném šampionátu SWRC skončil celkově čtrnáctý a ve své třídě třetí, přičemž v sobotním večeru dokázal vyhrát první světovou erzetu v životě. Ve sprintu za sebou nechal i mistra světa Loeba a vítěze Švédské rallye Hirvonena.

V neděli sice hned po ránu schytal desetisekundovou penalizace za pozdní příjezd na start úvodní erzety (Prokop: „Auto nám spadlo z heveru, který se poničil a chvíli trvalo, než jsme si vypůjčili jiný!“), pak už si ale klidnou jízdou pro bronzový stupínek na pódiu dojel. „Neriskovali jsme, protože jsme byli s třetím místem spokojeni. Vždyť se před nás dostali jen dva Skandinávci Andersson a Tuohino,“ kvitoval úřadující juniorský mistr světa premiérový start.

Martin Prokop během Švédské rallyeMartin Prokop během Švédské rallyefoto: Zdeněk Sluka

Martin Semerád po třetí příčce mezi produkčními vozy rovněž sahal. V nedělním dopoledni ale skončil se svým Mitsubishi Lancer v závěji, sedm minut trvalo, než se ze sněhu dostal, takže místo na stupních vítězů vyklidil a skončil pátý.

Švédská rallye (první soutěž seriálu MS 2010 v rallye):

Konečné pořadí: 1. Hirvonen (Fin./Ford) 3:09:30,4, 2.Loeb (Fr./Cit.) +42.3, 3. Latvala (Fin./Ford) +1:15,4, 4. Sordo (Šp./ Cit.) +2:41.6, 5. Ogier (Fr./Citr.) +4:15.3, 6. H. Solber (Nor./Ford) +5:53.4,...14. Prokop (ČR/Ford Fiesta S2000) 15:15,3, 30. Räikkönen (Fin./Citr.) 38:37,2, 31. Semerád (ČR/Mits. Lancer) +38:37,2.
Celkové pořadí MS: 1.Hirvonen 25, 2. Loeb 18, 3. Latvala 15 bodů. Pořadí SWRC: 1. Andersson (Švéd/Škoda Favia S2000) 25, 2. Tuohino (Fin./Ford Fiesta S2000), 18, 3. Prokop 15 bodů.
Zdeněk Pavlis (Karlstad), Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Rallye

Filtr článků - Rallye