Hlavní obsah

Příští Rallye Dakar stále nemá trasu, Silk Way se pojede jen v Rusku

Milan NovotnýSport.cz

Příští ročník nejslavnější maratónské soutěže je zahalen v husté mlze. Po druhém klání na jihoamerickém kontinentu přišel od evropských jezdců, kteří představují většinu startovního pole, signál, že nastal čas vrátit Rallye Dakar do Afriky. V úvahu přicházela trasa přes Tunisko a Libyi do Egypta, protože putování směrem do senegalské metropole je kvůli nestabilní politické situaci v regionu nebezpečné.

Foto: Petr Lusk

Z letošní Rallye Dakar úspěšný kamión Liaz Martina Macíka by se měl objevit na zářijové soutěži Silk Way v Rusku.

Článek

Jenže politika kříží plány organizátorům i na jiném místě afrického kontinentu. Na vině je roztržka libyjského vůdce Muammara Kaddáfího se Švýcarskem a následně s celou Evropou. Vztahy výrazně změnilo předloňské zatčení syna libyjského vůdce Hannibala Kaddáfího švýcarskou policií. Napětí prohloubilo i zadržení dvou švýcarských podnikatelů v létě 2008 v Libyi za údajné porušování obchodních pravidel a nezákonný pobyt v zemi.

Tyto spory přerostly letos do mezinárodní roviny. Libyjští předáci rozhodli, že přestanou vydávat víza státům schengenského prostoru, do něhož patří vedle většiny zemí Evropské unie i Švýcarsko. Situaci vyhrotilo loňské švýcarské referendum, v němž si občané odhlasovali zákaz budování dalších minaretů v alpské zemi.

Chile má po zemětřesení jiné starosti

Kaddáfí na to reagoval vyhlášením džihádu (svaté islámské války) Švýcarsku. Dlouholetý libyjský vůdce se přitom snažil po několika dekádách izolace vztahy se západním světem v předcházejících letech normalizovat. Protiislámské stanovisko Švýcarů ho ale natolik rozhodilo, že se dokonce požádal OSN, aby prosadila rozdělení země helvétského kříže mezi Německo, Francii a Itálii...

Je jasné, že v takové situaci je průjezd několikasethlavého dakarského konvoje a doprovodu Libyí těžko uskutečnitelný. Argentina a Chile by v roli organizátorů soutěže rády pokračovaly. Dokonce se mluvilo o sponzorských příspěvcích obou hostitelských zemí, díky nimž by se Dakar na západní polokouli mohl na delší dobu zabydlet. Jenže možnost znovu startovat v takřka ideálních podmínkách přátelské jižní Ameriky dostala také vážnou trhlinu.

Nedávné zemětřesení v Chile totiž vrhlo zemi zcela jiným směrem. Dostala se do finančních problémů a spíš čeká zahraniční pomoc na vyřešení současné palčivé situace. Pořadatelé Rallye Dakar z francouzské společnosti Amaury Sports Organisation nemají v těchto dnech určitě klidné spaní. Čas rychle běží a situace kolem trasy příštího ročníku vytrvalostního motoristického dobrodružství se zdá být těžko řešitelná.

Na Silk Way startovala absolutní špička vytrvaleckých soutěží jako třeba španělský pilot Carlos Sainzfoto: ČTK/AP/Natacha Pisarenko

Hedvábná stezka skončí v dějišti olympiády

Jasno je naopak o „letním Dakaru“, jak někteří soutěžící přezdívají rallye ve stopách Hedvábné stezky, tedy z loňska dobře známé Silk Way, která byla vypsána jen pro auta a kamióny. Organizace se po loňském spojení s Kazachstánem a Turkmenistánem ujali výhradně Rusové. V minulých dnech už oznámili orientační termín a trasu. Mělo by se jet mezi 9. a 19. zářím a trať má směřovat z Petrohradu přes Astrachaň do Soči, dějiště zimní olympiády v roce 2014.

„Posádky povedeme dolů po řece Volze k Astrachani, odtud budou nasměrovány přes Kalmycko do Soči,“ uvedla za ruskou stranu Eugenia Bykovová, tisková mluvčí týmu Kamaz Master. „Soutěžící si dosyta užijí písku a dun,“ pravila a dodala, že tentokrát se délka trasy může protáhnout až na pět tisíc kilometrů.

Se startem počítá několik českých posádek. O své účasti mluví Loprais Tatra Team, Czech Dakar Team a letos v lednu v jižní Americe úspěšný KM Racing. „Máme v plánu svou účast zrealizovat. Po loňské premiéře se chceme do Ruska vrátit, protože Silk Way byla tou nejlepší možnou přípravou na Rallye Dakar,“ pravil šéf stáje KM Racing a řidič ostrého kamiónu Martin Macík.

„Ještě ale neznáme konkrétní podmínky, oficiálně není nic vypsaného, neví se, kolik co bude stát,“ pokračoval. „V zásadě ale můžeme potvrdit, že se do Ruska chystáme s kamiónem a nově postaveným osobním autem. To bude mít za sebou jen pár startů na menších soutěžích, takže pro něj bude několik tisíc kilometrů dlouhý závod první skutečnou prověrkou. Navíc počítáme i s novinářským vozem,“ dodal.

Reklama

Související témata: